Pagina 1 van 2
Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 16:38
door Drongel33
Hallo,
m.b.v. de zoek-functie kon ik helaas geen algemeen topic over restaureren vinden.
Ik vraag me namelijk af wat de beste manier is om een body volledig te restaureren, zodat dit niet na 10 jaar weer dient te gebeuren...
Bijv. auto stralen of beitsen? Is een epoxyprimer voldoende of verzinken?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en "tips & tricks" hierover.
RE: Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 19:36
door alfasud1972
Wij hebben onze MGB laten stralen en in de epoxy laten zetten, In 1991 was de auto af. Nu werkt op een aantal plekken de lak iets op (soort wrinkles), waar dit aan is te danken weet ik niet.
Maar hij is nog steeds erg netjes en inmiddels is ie ook alweer 17 jaar 'oud' (na restauratie dan), perfekt hou je 'm bij gebruik natuurlijk nooit. Heeft wel altijd binnen gestaan.
RE: Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 19:52
door sibering
holle ruimtes goed tegen roest laten behandelen, werkt roest vertragend ,stoppen doe je roest nooit.
(sprak hij dapper)
RE: Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 19:55
door siegerdehaan89
Nooit met slecht weer rijden.
Werkt echt, de Giulietta Spider van oomPI was in 1994 klaar, nu dus 15 jaar terug en GEEN ENKEL plekje!!!
OVERAL roestvrij... Heeft nooit anti roest behandelingen gehad en staat altijd achter slot en grendel in de verwarmde garage.

RE: Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 20:14
door Alfa33Owner
De holle ruimtes goed opvullen. In de epoxy zou eigenlijk goed genoeg moeten zijn. Alles wat je nu doet is toch beter dan hoe de alfa toendertijd van de band af rolde.
RE: Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 22:02
door bertonejaap
Holle ruimtes met RX 5 een RX 7 behandelen
Re: RE: Restaureren???
Geplaatst: vr jan 02, 2009 22:26
door WhizzMan
De holle ruimtes goed opvullen. In de epoxy zou eigenlijk goed genoeg moeten zijn. Alles wat je nu doet is toch beter dan hoe de alfa toendertijd van de band af rolde.
Euh.. opvullen zou ik toch niet doen.
Op zich is een goede (epoxy)primer direct na dompelen/stralen wel aan te raden. Alternatief is verzinken, maar zoiets is bij carosserieen die al in elkaar gezet zijn een stuk lastiger dan bij plaatmateriaal. Uiteindelijk komt het er op neer dat je dit deel het beste kan uitbesteden aan een bedrijf wat een goede reputatie heeft. Ik zou me bij deze bedrijven goed orienteren en daarna tussen de verschillende methodes kiezen, afhankelijk van je budget en de indruk die de bedrijven hebben achtergelaten.
RE: Restaureren???
Geplaatst: za jan 03, 2009 00:42
door giulia-tom
Tricks zijn er niet - helemaal al niet als je niet weet WAT en WELKE koets je wilt gaan aanpakken - in welke staat?
En voor 10 jaar restaureren kan garant zijn voor als je weet hoe de auto in gerestaureerde staat behandeld gaat worden (buiten - binnen - droog - geventileerd droog enz enz enz.)
Dus natuurlijk heb je goede behandelingen die zo gevarieerd zijn als het woord variatie je ook maar kan opleveren.
En zijn meningen van behandelaars (restaurateurs) net zo verschillend.
Dus een antwoord die past kan ik wel geven maar het zou weinig soelaas bieden vanaf achter de PC.

RE: Restaureren???
Geplaatst: za jan 03, 2009 22:53
door jeroenbos
gewoon restaureren op jouw manier tijd zal het leren hoe lang het goed blijft zitten
ben bij die van mij de rotte plekken aan het verwijderen en dan in de rx5 en rx10
zeggen dat het super spul is dat van caprotech we zullen zien
en rest bijv tank, achterbrug stuurstangen etc laten stralen en poedercoaten
zo ga ik het doen succes met die van jou
groetjes jeroen
RE: Restaureren???
Geplaatst: zo jan 04, 2009 14:05
door Drongel33
Bedankt voor de reacties voor zover.
helemaal al niet als je niet weet WAT en WELKE koets je wilt gaan aanpakken
In mijn geval gaat het om een spider.
Maar in dit topic hoopte ik op reacties met de voor- en nadelen van bepaalde behandelmethodes en/of slechte ervaringen hiermee,
zodat ook anderen welke aan de start staan van een restauratie-project hier iets aan kunnen hebben.
Dus spui uw ervaringen!!!
Groeten
RE: Restaureren???
Geplaatst: zo jan 04, 2009 16:35
door sibering
bij montage van ruit rubbers deze insmeren met zuur vrije vasaline,even als de rand waar deze in komt te liggen.
geen lekage meer en geen roest meer..
en de rubbers drogen minder snel uit.

RE: Restaureren???
Geplaatst: zo jan 04, 2009 17:22
door GTIm
Loog bad kan je ook overwegen maar dan ga je echt ver. Met stralen kom je nl niet overal. Maar als je dit gaat doen zou ik wel adviseren om met een specialist te praten voor je eraan begint. Je zou dat deel geheel kunnen uitbesteden samen met het laswerk en coating. Ik meen dat je in Belgiƫ nog ouderwets kunt logen!

RE: Restaureren???
Geplaatst: zo jan 04, 2009 17:39
door jan1300
Ik heb goede ervaringen met
www.autobeitserij.nl
Ik heb daar een Bertone laten doen incl. een KTL bad.(verfbad met een etsende epoxy en daarna afgebakken in een spuitcabine)
Later met een endoscoop in de holle delen gekeken en de verf zat werkelijk overal.
De auto is nog niet klaar dus ik kan je niet vertellen hoe het zal zijn over 10 jaar.
Ik verwacht dat de auto na een uitgebreide Dinitrol behandeling na het opbouwen ons wel overleeft !
Kost een paar centen maar dan heb je wel gedaan wat mogelijk is.
gr Jan
RE: Restaureren???
Geplaatst: di jan 06, 2009 16:17
door berlinista
eenvoudig: Beginnen met een kogelharde body!
Re: RE: Restaureren???
Geplaatst: di jan 06, 2009 19:29
door giuliettaevo
eenvoudig: Beginnen met een kogelharde body!
Niet altijd even eenvoudig

... zeker niet bij Alfa.

neem bv de Giulietta 116, zijn zo al zeldzaam en dan hebben ze altijd wel ergens roest

... Maar als iemand een roestvrije body achteraf heeft staan hou ik me aanbevolen.
Een roestvrije Sud zou ook wel liefhebbers trekken denk ik.
