164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

164TB hapert ,stottert....

wo dec 31, 2008 17:19

Wie o wie kan mij op het goede spoor brengen....... ( niet de NS )
het volgende doet zich voor ,
Vandaag na ca 125 km te hebben gereden begint de motor over te slaan , een paar tellen , dan weer normaal, dan weer horten en stoten , normaal enz enz .
Tijdens dat horten en stoten heb ik helemaal geen power meer , en zie de turbodrukmeter als een wilde van -0,4 bar waar die normaal op staat, heen en weer springen naar +0,5 bar (is echt een meter op luchtdruk), terwijl ik op dat moment helemaal niets met mijn gaspedaal doe.
Het maakt niet uit bij welk toerental, het gebeurt in elk toerengebied.
Zelf bij het wegrijden vanuit stilstand, stationair loopt de motor het ene moment goed , en andere moment echt beroerd (alsof de helft van de cilinders niet mee doen).
Oliedruk en watertemp staan beide perfect. Koppakkingen zijn niet doorgeslagen ( geen olie bij het water, en geen water bij de olie).

Ik kan ook niet voorspellen wanneer het euvel gaat optreden, of het alleen bij warme motor is , bij koude motor de eerste 125 km probleemloos vandaag.
Het is er ook niet constant, soms hapert ie 3 km , dan weer 50 km niet , dan weer 20km wel enz enz , geen pijl op te trekken.

Had dit al eens eerder aan de hand , eerste gedachte was een *verstopte* intercooler , die is vorige week er al ondervandaan geweest , maar die was hartstikke schoon, voor de rest zijn benzinefilter en verdeelkap en rotor en bougies al vernieuwd.
Volgens mij slaat de ontsteking dan gewoon over, maar waar moet ik dat in zoeken

Het moet iets electronisch zijn , alleen weet ik heel even niet waar te zoeken.

Alle goede tips and trics zijn natuurlijk welkom , durf er eigenlijk niet mee te rijden nu ( maar helaas moet dat wel )

Dacht ook niet dat de lekke driehoeksdemper daar van invloed op kan zijn.

Arie
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Andretti Molletti

RE: 164TB hapert ,stottert....

wo dec 31, 2008 17:41

Check bobine of vervang en de stekker naar de ontsteekmodule en de module zelf
een lekke injector lijkt me minder van toepassing eerder alle injectoren en dan elektrisch slecht contact... check de zekering van de injectoren en vooral het hoofdrelais en benzinepomprelais.
Wees verstandig en rij niet teveel /telang door zo... een turbodrukmeter die zo heen en weer knalt betekend een enorme belasting op je turbo... tenzij de meter elektrisch is... maar je zegt zelf met een slang naar de inlaat?
Oja vergeet je uitlaat maar dat geeft andere storingen

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 31, 2008 23:34

Dank je Dre ,

maar ontsteekmodule bedoel je dus de inspuitcomputer mee :?:

Bobine , hoe moet ik die checken , auto draait gewoon ( soms rot soms goed)

ik weet dat er 2 modules liggen , 1 voor de turbo en 1 voor de inspuiting ( onder middenconsole)

en ja , zit een afblaasventiel op de auto , en daarvandaan zit een luchtslang naar de turbodruk meter

Afbeelding

de doorzichtige slang loopt naar de drukmeter
Nu in bezit:

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

do jan 01, 2009 16:12

arie probeer ergens een vervangende ontstekings module te zoeken om het even te proberen. dat is het kleine zwarte blokje wat naast je bekabeling zit van je accu naar voren (waar je ook je wagen mee kan starten als je koffer dicht is gevallen). het is onveveer een cm of 5 to 8 breed 2 cm diep en heeft een wat driehoeksvorm (min of meer). bij de gtv zattie iig daro.
probeer dat eens te ruilen voor ff, om te kijken of dat het is. en idd een turbo heeft 2 cpu´s, 1 voor de ontsteking en 1 voor de inspuiting.

suc6
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 01, 2009 16:37

Een Tb heeft niet een aparte ECU voor de ontsteking en voor de inspuiting.... dat wordt beide door de gewone Motronic ecu geregeld. de andere ecu regelt de turbodruk en past evt de ontsteking aan, het is een toevoeging op de hoofd ecu. :wink:

Raar probleem...Lijkt mij ook een elektronisch probleem, maar het gedeelte van de turbodrukmeter snap ik niet helemaal, je hebt dus afwisselend wel en geen turbodruk bij hetzelfde toerental en dezelfde gaspedaalstand? In dat geval moet je ergens een geweldige drukval krijgen of zo, de turbo kan niet zo snel wel of geen druk leveren. Heeft een 164 v6Tb ook zo'n plastic originele dumpvalve? die willen wel eens kapot gaan namelijk en dan zou je er druk op kunnen verliezen. Ook even kijken of alle vacuumslangen er goed op zitten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 01, 2009 16:39

Zie nu net dus de vervangende dumpvalve zitten.... :oops: kunt de bovenstaande opmerking dus negeren.... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 02, 2009 16:53

Auto is nu helemaal nukkig , haperen en stotteren als een gek zodra de motor gestart is , zeker wel doffe klappen in de uitlaat, maar niet constant, dus brandstof geen gebrek aan......

Na thuiskomst,
beide Motronic stekkers even losgehad om te kijken naar corrosie op de punten , voelden wel ietwat klammig aan...............

De stekkers weer op de plek gedrukt, de motor even gestart en ze klinkt weer gezond :lol:

Natuurlijk meteen ff een testritje gemaakt , en helemaal gezond weer,
geen enkel hortje of stootje te merken.............. :wink: :lol:

Dus een ietwat vocht op de stekkerverbindingen ,
waar kan ik ze het beste mee inspuiten, zodat vocht geen invloed meer kan hebben :?:

Ik hoop dat dit het euvel was............... :oops:
Nu in bezit:

Rainier155
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 19:40

busje wd40, praktisch overal te verkrijgen tegenwoordig. :)

Doe het zelf zaken, ah xl, tankstations en automaterialen zaken etc etc
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 164TB hapert ,stottert....

vr jan 02, 2009 19:44

Ik hoop dat dit het euvel was............... :oops:
Dat zou wel het mooiste zijn :D Klinkt op zich niet ze heel gek vreemd, verstoring door een slecht contact :?
Heb me ook wel eens een slag in de ronte geziocht wat uiteindelijk met het reinigen of licht opschuren van contactpunten op te lossen was :P

Weer lekker genieten nu :driving:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”