Pagina 1 van 1

compressie verhouding 75

Geplaatst: di dec 30, 2008 12:00
door pieter van baalen
hallo,


is er iemand die mij kan vertellen welke compressie verhouding de 1800 turbo heeft? en waar deze gehaald is? krukas? drijfstangen?


ook iemand die weet wat de kortste drijfstangen zijn die te gebruiken zijn in een TS motor voor de 75?


alvast allen veel dank :wink:

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: di dec 30, 2008 17:55
door giuliettaevo
Tb heeft andere zuigers.. :wink:

Volgens mij zijn de TS drijfstangen het kortst. 2.0 Nord zou 1 mm langer zijn.

Zal eens aan een vriend van mij die bij een revisiebedrijf werkt vragen of hij een boek met zuigermaten mee kan nemen. Dan zal ik eens kijken welke BMW zuiger het nou precies is waarmee je de compressie kunt verlagen. Ik meen dat het de 325 uit de E30 serie is maar ik weet het niet zeker meer. Kom er nog op terug en anders moet je me er even aan herinneren... :oops:

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: di dec 30, 2008 20:53
door pieter van baalen
thanks remco....

help je wel herinneren :wink:

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: di dec 30, 2008 22:10
door Alfa Nord
75 Turbo heeft een compressieverhouding van 1:7,5.

Re: RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 10:19
door pieter van baalen
75 Turbo heeft een compressieverhouding van 1:7,5.
:shock: das niet al te veel zeg......hmmm dat moet ik eens even serieus gaan uitzoeken waar de verschillen zitten. boring slag end...

Re: RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 13:44
door yuri 75 V6
75 Turbo heeft een compressieverhouding van 1:7,5.
:shock: das niet al te veel zeg......hmmm dat moet ik eens even serieus gaan uitzoeken waar de verschillen zitten. boring slag end...
Geen dingen door elkaar gaan halen Pieter. Boring en slag zijn voor 1800IE en TB gelijk, 80 en 88,5mm.

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 14:25
door Andretti Molletti
Daarnaast is 7,5 oldskool turbo techniek!!
Je hoeft met een TS motor zeker geen 7,5 te halen tenzij je turbodrukken van 2,8 bar gaat rijden... en dan nog ...
1:9 gaat prima!!

Re: RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 16:34
door pieter van baalen
75 Turbo heeft een compressieverhouding van 1:7,5.
:shock: das niet al te veel zeg......hmmm dat moet ik eens even serieus gaan uitzoeken waar de verschillen zitten. boring slag end...
Geen dingen door elkaar gaan halen Pieter. Boring en slag zijn voor 1800IE en TB gelijk, 80 en 88,5mm.
@yuri ik bedoelde uit zoeken wat de verschillen zijn tussen de 1800IE de turbo en de TS misschien dat hier wat mee te spelen is :wink:

@dre, je bedoeld hem terug krijgen naar 1;9 heb hier geen gegevens maar begreep dat de TS nu 1:10 is???

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:07
door pieter van baalen
ben net even aan het zoeken geweest


TS boring: 84,0 slag: 88,5 compressie verhouding 10,0:1
turbo 80,0 88,5 7,5:1
1800 80,0 88,5 9,0:1 (de turbo en 1800 hebben de zelfde boring en slag maar toch verschil? ligt dit aan de kop?)
1600 78,0 82,0 9,0:1 (dit zou misschien een optie zijn alleen zit de kortere slag in de drijfstang of in de krukas? en is dit blok ook korter qwa hoogte?)


de onderste waardes zijn intressant. zeker als het verschil van de 1600 in de drijfstangen zou zitten. als het in de krukas zou zitten vraag ik me af of deze dan ook gehard is....???? het liefst verander ik niks aan de slag omdat ik dan ook geen 2.0 motor meer heb. maar wil ff alle optie's open houden..... :wink:

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:08
door yuri 75 V6
Kortere slag zit natuurlijk altijd in de krukas :shock: No offense maar ik denk dat je nog veel huiswerk voor de boeg hebt om dit project tot een goed einde te brengen. Lees eens dat boek wat giuliettaevo al aanraadde in een ander topic, en doe er maar wat andere boeken over verbrandingsmotoren bij, zoals Advanced Engine Technology van H. Heisler.

Re: RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:10
door pieter van baalen
Kortere slag zit natuurlijk altijd in de krukas :shock:
meestal wel. alleen als het net als de nord blokjes is en de 1600 minder hoog is zou het ook goed in de drijfstangen kunnen zitten. en als het in dit geval in de kruk zit is deze dan gehard? of weet iemand wat het kost om deze te laten harde?

Re: RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:13
door yuri 75 V6
Kortere slag zit natuurlijk altijd in de krukas :shock:
meestal wel.
Nee, ALTIJD! Hoe lang of kort de drijfstang ook is doet niks aan de slag af natuurlijk. Leg eens uit hoe je de slag wilt veranderen met een drijfstanglengte?

De slag wordt bepaald door de hart-op-hart-afstand tussen kruktap en hoofdlagertap. De lengte van de drijfstang kan daar op geen enkele manier iets aan veranderen.

Re: RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:37
door pieter van baalen
Kortere slag zit natuurlijk altijd in de krukas :shock:
meestal wel.
Nee, ALTIJD! Hoe lang of kort de drijfstang ook is doet niks aan de slag af natuurlijk. Leg eens uit hoe je de slag wilt veranderen met een drijfstanglengte?

De slag wordt bepaald door de hart-op-hart-afstand tussen kruktap en hoofdlagertap. De lengte van de drijfstang kan daar op geen enkele manier iets aan veranderen.

klopt :oops:

zat er verkeerd over te denken...... hahaha maar de lengte van mijn drijfstang kan wel mijn compressie verhouding veranderen... als ik het goed heb want ben nu veel dingen in mijn hoofd door elkaar aan het gooien.... :oops:

RE: compressie verhouding 75

Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:44
door Andretti Molletti
enige verschil tussen een 1800TB en 1800IE zijn de zuigers (en het materiaal vd kop)