Pagina 1 van 1
brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 11:03
door Rangco
Mijn alfa 75 3.0 (uit 1989) loopt de laatste tijd niet helemaal oke.
Laatst reed ik op de snelweg toen de auto begon opeens te hikken. Dacht eerst dat het aan mijn voetje lag, maar nadat ik afremde bij een tankstation sloeg de auto af. Daarna kreeg ik hem ook niet meer aan de praat. Dus toen de ANWB gebelden die lukte het ook niet. Uiteinidelijk afgesleept. Na 2 uur prutsen liep hij wel weer alleen in hoge toeren. Onder de 2000 toeren valt hij uit en loopt hij onregelmatig.
Hij krijgt wel brandstof maar te veel lijkt het wel. Nu staat hij er al een week en het lijkt wel of het de ene keer erger dan de andere, qua onregelmatig lopen.
Nu zit er ongeveer onder het koelvloeistofvat een ding. Daar waar de brandstof leiding de motorruimte binnen komt. Is dat iets van een drukregelaar ofzo. Na een paar tikken met de hamer erop liep hij weer zo als vanouds. Daarna het ding tussen de brandstof slang uitgehaalt om te kijken wat het was. Maar konder er eigenlijk weinig aan zien. Je kon het van 2 kanten doorblazen, maar wat doet het verder en hoe kan je controleren of het kapot is?
Misschien iemand andere ideeen?
Daarnaast is het misschien toevallig maar het brandstofpompje/opvoerpomje (ding wat de bezine uit de tank pompt net voor het achterwiel) krijgt geen stroom meer. De ANWB kwam hierachter en heeft dit opgelost door een nooddraad te trekken vanaf de accu. Zit er ergens een zekering of relais? In het instructie boekje staat zekering 13, maar dat is bij een 2.0 TS, maar waar dient de zekering bij 3.0 dan voor? Heeft iemand misschien een soort van draadschema, zodat ik kan kijken welke zekering of relais of ergens een draadbreuk?
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb geschreven, heb al wel lopen zoeken op het forum, maar kon het niet precies vinden. Hoop dat jullie me kunnen helpen
RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 11:44
door ronald
Dat "dingetje" is volgens mij een demper om drukverschillen op te lossen in je brandstof druk. Ik weet niet of hij zó dicht kan blijven hangen zodat je motor inhoudt.. Raar is wel dat als je juist te weinig druk hebt, de motor juist in hoge toeren wél loopt! De benzine pomp is immers electrisch en dus niet afhankelijk van het toerental, lijkt me.
De pomp onder de auto moet alleen draaien zodra je start maar niet zodra je het contact aanzet, zoals vaak bij andere merken. De contacten willen nog wel eens slecht zijn, daar kun je zelf even naar kijken. Verder zit er rechts achter de schuiflade in je dashboard het beruchte roze draadje.. Die loopt naar de pomp en zit in een multistekker. De pomp vraagt zoveel stroom dat de 2 pinnetjes warm worden en vervolgens de hele stekker uitfikken.

Dus: uit voorzorg die twee draadjes even goed doorlussen buiten de stekker om.
Relais onder de motorkap zou ik gewoon uit voorzorg vervangen, zeker als het de originele, stalen relais nog zijn. Beter safe then sorry.

RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 11:51
door giuliettaevo
De 3.0 Jetronic heeft toch een groot hoofdrelais op het schutbord zitten voor de brandstof en computer in een?
Probeer anders als eerst eens om een rechtstreekse draad ( wel een goede dikke) van de accu naar de pomp te leggen en kijk of het dan beter gaat.
Dat rare ding is idd een pulsdemper, even vervangen door een stukje pijp oid en testen kan zeker geen kwaad. Bij mijn TS heb ik hem er helemaal afgelaten en nooit iets van gemerkt.
RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 16:26
door Andretti Molletti
Als ik de symptomen zo lees dan denk ik dat je lmm vastgezeten heeft... die tikken op je pulsatiedemper hebben de lmm weer gelost..
Waarom je LMM :als deze open blijft staan (klemt) dan heb je constant vollast dus heel veel benzine... start i zeker niet op en loopt i niet stationair op, alleen hoog in toeren zoals je zei.
én omdat hij het weer ging doen na een tik vlakbij: op de pulsatiedemper... je hebt toen de LMM vast opzij gehad of bewogen geschokt oid??
Maar goed dat is een educated guess en ik zou de LMM iig eventjes schoonmaken en controleren op klemmen!
RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 17:10
door Rangco
Allereerste hartelijk dank voor de snelle dank op ondanks dat het kerst is.
Ben vanmiddag weer aan het prutsen geweest, de pulsatiedemper er tussen uit gehaald, en dat hielp ook niks. Dus die kan er weer tussen. Hij heeft vanmiddag weer even heel mooi gelopen, maar daarna was het weer mis. Misschien dat we bij het losmaken de LMM weer hebben verschoven oid dus dat hij daarom toen weer even goed liep.
Dus dan ga ik morgen maar even aan de slag. Kan ik deze schoonmaken, of doet 'ie het of niet? Nou ja kan hem sowieso losmaken en kijken.
Maar heeft iemand nog een andere oplossing voor het brandstofpompje? Hij doet het nu wel met een lossedraad vanaf de accu, maar dat is niet ideaal en loopt constant, daarom heb ik hem nu met een zekering geschakelt dat hij uit kan. Heeft iemand daar een stroomschema ofzo, zodat ik kan kijken waar de draden vandaan komen. Er werd al geschreven dat er aan de bijrijderskant een roze draad met een stekker moet lopen, deze kan ik niet vinden. Heeft iemand daar meer info over?
RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 17:32
door frankalfa
Die befaamde roze draad zit achter je 'handschoenenschuiflade' ,bijrijderskant dus.
Waar t dashboard stopt en de vloermat begint ongeveer. Kijk daar achter de matten en de draadboom die daar zit heeft een stekkerverbinding. Dáár zit een roze draad in die naar de brandstofpomp gaat (onder je achterbankzitting piept ie door de wagenbodem richting pomp trouwens.)
Je moet om goed te wezen die roze draad om de stekkerverbinding heen omlussen omdat, zoals eerder geschreven, de warmte door de overgangsweerstand de hele stekker laat smelten op langere termijn.
Da's iig 1 oorzaak uitgesloten.
Ook de verbinding aan de pomp zelf is 'echt italiaans' dus een keertje verse oogjes aan de bedrading knijpen kan wellicht ook geen kwaad. Controleer ook het massapunt (binnen in de auto onder de achterbank meen ik ,tegen de binnendorpel)
Suc6,grtz,fRank
Re: RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 18:00
door @lfa@lgra
Als ik de symptomen zo lees dan denk ik dat je lmm vastgezeten heeft... die tikken op je pulsatiedemper hebben de lmm weer gelost..
Waarom je LMM :als deze open blijft staan (klemt) dan heb je constant vollast dus heel veel benzine... start i zeker niet op en loopt i niet stationair op, alleen hoog in toeren zoals je zei.
én omdat hij het weer ging doen na een tik vlakbij: op de pulsatiedemper... je hebt toen de LMM vast opzij gehad of bewogen geschokt oid??
Maar goed dat is een educated guess en ik zou de LMM iig eventjes schoonmaken en controleren op klemmen!
Werkt deze bij de L-Jetronic net als de K-Jetronic met plunjers?? In dat geval kan het preventief zeer goed werken een reinigingsmiddel aan je brandstof te te voegen.
Re: RE: brandstofdruk... of iets anders
Geplaatst: vr dec 26, 2008 18:07
door Andretti Molletti
Als ik de symptomen zo lees dan denk ik dat je lmm vastgezeten heeft... die tikken op je pulsatiedemper hebben de lmm weer gelost..
Waarom je LMM :als deze open blijft staan (klemt) dan heb je constant vollast dus heel veel benzine... start i zeker niet op en loopt i niet stationair op, alleen hoog in toeren zoals je zei.
én omdat hij het weer ging doen na een tik vlakbij: op de pulsatiedemper... je hebt toen de LMM vast opzij gehad of bewogen geschokt oid??
Maar goed dat is een educated guess en ik zou de LMM iig eventjes schoonmaken en controleren op klemmen!
Werkt deze bij de L-Jetronic net als de K-Jetronic met plunjers?? In dat geval kan het preventief zeer goed werken een reinigingsmiddel aan je brandstof te te voegen.
nee joh
het is gewoon zo'n vlinderklepding net als bij vroege motronics...

(rechter)
Goed schoonspuiten met remmenreiniger en drogen op de verwarming bij de Kerstboom
De beroemde stekker die Frank bedoeld is wit van kleur en ik dacht dat er zo'n 6 a 8 draden inzaten. Bij de 75TS zit het brandstofpomprelais op het schutboard en in de rijrichting gezien het meest rechter...