Nou heb ik niet zo gek veel turbo kennis hoor.. en betreffende auto ken ik al helemaal niet maarrrrrr..
ondanks alle wereld antwoorden he... zou het kunnen dat de beveiliging (elektronisch) ervoor zorgt dat de ontsteking later gezet wordt als er iets mis is om de boel heel te houden??
Zou het kunnen dat met een later ontstekingstijdstip de uitlaat en dus ook de turbo roodgloeiend wordt?
Zou dit dan een bijkomend iets zijn en dus normaal bij een storing?
Dat kan natuurlijk, maar wat zou dan de achterliggende oorzaak zijn? Een loszittende pingelsensor? een defecte gasklepsensor? de MAP sensor? Je zou verwachten dat de ontstekings-vertraging er alleen in komt op het moment dat de ECU denkt dat er iets pingelt, dus niet permanent. Alle symptomen (totdat er een nieuwe paus gekozen was) leken op extreem weglekken van turbodruk of het niet niet draaien van de turbine te wijzen, de motor liep verder "normaal". Het is ineens gebeurd, bij een storing waardoor de ECU permanent het ontstekingstijdstip zwaar verlaat, zou je een sensor of bekabeling helemaal stuk moeten hebben zonder haperen vooraf. Dat is niet ondenkbaar, maar niet het eerste waar ik zelf naar zou kijken.
Diagnose door een forum heen is een behoorlijke uitdaging. Je moet het van andermans waarneming en omschrijvingen hebben. Je kan van alles missen of verkeerd interpreteren voordat je het op het forum zet, degenen die dan jouw posting lezen moeten er ook nog eens de juiste info uit halen en dan met een diagnose of hypothese komen.
Als i dan zo onwijs heet wordt zou dan de koelvloeistof ook heet worden??
Het tankje staat vol, maar of de motor/turbo nu nog heet worden is me niet helemaal duidelijk. Ik weet ook niet hoe ver het tankstation voor hem rijden is, maar volgens mij is dat voor bijna elke nederlander "om de hoek". De kans dat je dan al de boel zo heet hebt gereden dat het niveau tot het randje staat, terwijl dat met een gloeiend hete turbo niet zo was is volgens mij ook erg klein?
Witte rook verontrust me, maar zet de storingsschakelaar op de Alfacontrol eens aan en kijk of er een storing gezien is??Het lampje gaat dan branden of knipperen met draaienende motor..
En als je nog durft te rijden rijdt eens met de wastegateslang los en stoppen bij 1,2 bar druk dan...

Meest terminaal is wel te weinig benzine door een injector die niet goed wordt aangestuurd... wees daar voorzichtig mee!
Ik zou ook even verder testen of het echt je koppakking is. Verder rijden lijkt me in deze situatie een slecht plan, de kans dat je nog meer stuk maakt is aanwezig en het zou zonde zijn om op die manier je kosten verder op te jagen. Check of je nergens losse kabeltjes, slangetjes of loszittende sensors hebt, als het inderdaad een storing is waar de ECU de ontsteking door vertraagt heb je redelijke grote kans dat het zoiets is.