Pagina 1 van 2

alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: ma dec 22, 2008 18:48
door alfa 33 niels
hallo allemaal na veel getob en gedoe heb ik mn blok laten reviseren (drijfstanglagers big end waren kapot gelopen 2e keer )
nu zit alles weer zoals het hoort maar toch heb ik af entoe met koud/vochtig weer dat de auto gruwelijk inhoud en stotterd is maar heel even en alleen bij koude start 1uurtje tilgestaat en dan weigert die lekker te lopen gaat ongeveer op 500toeren lopen
wat zou dit nog kunnen zijn is een 33 1.5ie uit 1994 ik denk zelf iets in de onsteking ofzo maar is dit redelijk simpel uit tezoeken

groeten niels

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: di dec 23, 2008 17:43
door alfa 33 niels
iemand een idee want nu heb een goed blok loopt nog niet lekker enwil nu wel eens lekker rijden in mn 33

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: di dec 23, 2008 17:50
door stopie
leg eens contact met martinos, die is goed thuis in het leven van de 33 :D

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: di dec 23, 2008 19:29
door alfa 33 niels
heb m een pb gestuurd

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 14:51
door alfa 33 niels
ik heb nog geen reactie iemand anders die me kan helpen

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 15:07
door Alfa 1.5
Kan zoveel zijn...
Zit er nog een stroomverdeler op? Of dis-bobine?
Als u zelf denkt ontsteking een nieuwe verdeelkap/rotor proberen?

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 17:09
door giulia-tom
Niels - allereerst de opmerking dat het een motorblok is en geen moterblok.

Je kunt op de "boerenfluitjes" manier al heel snel een gebrek constateren in de vonkhuishouding - of je pakt één voor één de bougiedoppen bij lopende motor (geen moter) en krijgt een schok....Bingo! :wink:

Om het wat lichaamsvriendelijker te houden is het nu donker en zal je bij lopende motor in het donker door goed te kijken maar zo een overpringende vonk kunnen waarnemen.
Het laat zich dan raden dat daar het euvel zit - misschien heb je een bougiekabel om uit te wisselen (let op dat de ijzeren doppen bij 33 een bepaalde weerstand hebben dan is het raadzaam deze met dezelfde kabel en dop om te wisselen. Een nieuwe bougiekabelset van goede imitatiekwaliteit is al een klap goedkoper dan de orginele - aan jou de keuze.

Jouw probleemomschrijving laat nogal wat "goals" open:
- verse bougies? Juiste bougies?
- Goede kabels?

Motorblok omgebouwd - alle aansluitingen zekers weer op de goede plek? enz enz.

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 18:54
door alfa 33 niels
hallo sorry voor mn taalfout maar tijdens het opbouwen zijn alle vloeistoffen en bougies en kabels vervangen door de juiste dus dat zou het niet kunnen zijn en het is ook alleen als het koud en vochtig is
tevens treed het probleem op en is het na 2 minuten weer weg en komt dan tijdens de rit niet terug

groeten niels

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 18:58
door Atte
Heb je echt de distributie goed op tijd staan? Controleer dat eerst. Het hoeft maar een tandje te verschillen.

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 19:00
door alfa 33 niels
distributie is goed

groeten niels

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 19:54
door Atte
Als distributie en ontsteking goed staan, kabels en vloeistoffen zijn vervangen, blijft alleen nog het brandstofsysteem over. Als het goed is een Bosch MP 3-nogwat motormanagementsysteem. Dus brandstofdruk controleren (ik meen 2,5 bar) en kijken of de koelvloeistoftemperatuursensor in orde is. Dat laatste omdat de motor bij koud en vochtig weer slecht loopt en onder bedrijfswarme omstandigheden dus goed. De motorregeleenheid stuurt dan onder de koude omstandigheden de onjuiste brandstofhoeveelheid aan.

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: vr dec 26, 2008 20:08
door alfa 33 niels
ik kreeg van martinos de opmerking van de koudestartsensor maar waar zit dat ding iemand een foto waar die zit en hoe dit te controleren of deze juist werkt

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: za dec 27, 2008 10:12
door Atte
Koudestartsensor bestaat niet. De enige sensor die de bedrijfstemperatuur van de motor opneemt is de koelvloeistoftemperatuursensor. Die geeft een signaal aan de motorregeleenheid om het mengsel tijdens het opwarmen van de motor bij te regelen. Koud = rijk mengsel, warm = normaal mengsel. Als de motor op temperatuur komt, neemt de weerstand in de koelvloeistofsensor af. Dat is een weerstand met een Negatieve Temparatuur Coefficient. De spanning die de sensor afgeeft aan de motor is de maat voor de samenstelling van het lucht-/brandstofmengsel.

De koelvloeistoftemperatuursensor is hoogst waarschijnlijk gemonteerd in het thermostaathuis. In de rijrichting rechts voor op de rechter cilinderkop. Maar wat wil je er mee doen? Als je hem lostrekt, komt er een hele flots koelvloeistof uit. En heb je hem er uit, wat dan. Kun je controleren of de sensor goed is? Kun je werken met een multimeter, ken je de procedure om de sensor te testen. Of kwak je er op goed geluk een nieuwe in?

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: za dec 27, 2008 11:13
door cuoresportivo33
weet niet hoe dat met die 1.5 zit, maar 1.7 bijvoorbeeld heeft wel degelijk een sensor voor koudstart. zit ook op het koelvloeistofcircuit (op inlaatstuk direct op cilinderkop) en doormeten gaat ook. Weerstandswaardes voor verschillende temperaturen staan hier wel ergens op het forum.

RE: alfa 33 moterblok opnieuw opbouwen

Geplaatst: za dec 27, 2008 14:33
door Atte
Ja, cuoresportivo, en ook dat heet dus gewoon koelvloeistoftemperatuursensor (als jouw 33 tenminste een Motronic ML4.1 heeft, net als mijn 75's). Kun je meten. Maar met de 1.5 is het nog makkelijker. Daar kan je met een knippercode het storingsgeheugen uitlezen. De foutcodes zijn in een tabel aangegeven. Maar het handigst is dan de Vraagbaak voor de Alfa 33 er bij te hebben (www.autovraagbaak.nl).