Ik heb de zoekfunctie gebruikt, de vraagbaak er op nageslagen en geprobeerd onder de auto te komen maar dat lukt niet veilig zonder goede krik of ander gereedschap dus zit ik nog steeds met een vraag.
Sinds dit weekend zit er extreem veel speling op de schakelpook, in alle versnellingen.
In z'n vrij kan ik em veel te ver naar rechts en links trekken, als ie in de versnelling staat ook.
Hij schakelt goed maar de bak is nogal wazig geworden zeg maar. ik kan echt roeren ongeacht of ie in een versnelling staat of niet.
Omdat het zo plotseling is vermoed ik dat er iets kapot is, slijten gaat wat geleidelijker in de regel.....
Maar waar moet ik als 1e naar kijken?
Als het mogelijk is graag een specifiek antwoord voor de 156 1.9 jtd aangezien de schakelsystemen van verschillende Alfa's nogal van elkaar verschillen.
Alvast bedankt.

Edit:
Hieronder beschrijf ik de werkzaamheden zoals ik ze heb gedaan, hopelijk heeft iemand er iets aan.
Verbeteringen of aanvullingen meer dan welkom!
Het vervangen van het bovenste gedeelte van het “pookscharnierpunt”.
Ik heb geen flauw idee hoe het echt heet maar verderop in dit topic staat een foto van dit onderdeel.
Ik ga zo nauwkeurig mogelijk beschrijven hoe ik dit heb vervangen, het kan zijn dat ik in de auto iets te veel heb gedemonteerd maar dat is dan omdat ik eerst gehoopt had dit klusje langs de bovenkant te doen wat dus geheel onmogelijk is.
Aanvullingen en/of verbeteringen zijn meer dan welkom, ik wil dit verhaal gewoon zo goed mogelijk hebben zodat iemand anders er wellicht iets aan heeft.
Zorg voor voldoende ruimte onder de auto.
Zelf heb ik niet de beschikking over een brug en heb het als volgt gedaan:
De auto met de achterwielen op oprijbrugjes gereden, daarna de voorkant opgekrikt en op assteunen geplaatst.
Ideaal is het niet maar het geeft voldoende ruimte.
Daarna heb ik de auto met een spanband vastgezet aan de oprijbrugjes. Voor dit klusje moet nl. ook de parkeerrem verwijderd worden en je wil toch graag dat de auto blijft staan.
BELANGRIJK: Werk nooit onder een auto zonder dat die voldoende ondersteund is, alleen een krik is onvoldoende. Gebruik desnoods stoeptegels om de auto te ondersteunen.
Ik heb zelf nl. 1 keer gehad dat een auto van een krik af viel en geloof me, dat is niet grappig.
Ik ben in het interieur begonnen.
Verwijder de knoppen van de kachel/aircobediening. Deze kun je er gewoon aftrekken.
Haal de radio er uit, bij voorkeur ook de bevestigingsbeugel.
Verwijder de pookhoes en de handremhoes, deze zitten op hun plaats geklikt en kun je heel gemakkelijk lostrekken.
Verwijder het paneeltje met de spiegelschakelaars. Met een klein schroevendraaiertje wip je dit zo los en kun je de stekkertjes loshalen.
Nu de middenconsole (waar de radio in zat).
Haal eerst de asbak weg. 2 schroeven aan de bovenkant die je kunt zien als de asbak open is.
Haal ook hier de stekkertjes los.
Waar zitten de schroeven van de rest van de console?
4 schroeven bij de versnellingspook, 2 schroeven aan de “onderkant van de radio” en 2 schroefjes naast de radio.
De bovenkant van de console zit in de rest van het dashboard gehaakt dus trek je’m via de onderkant weg.
Nu kun je ook de stekkertjes van de alarmlichtschakelaar loshalen.
Deze stekkertjes passen maar op 1 manier, onthoud dat de witte rechts zit en de zwarte links.
Nu is het de beurt aan het stuk plastic tussen de stoelen.
Waar zitten de schroefjes?
Aan de achterkant in het midden tussen de kachelopeningen, aan elke zijkant 2 schroeven vlak bij de uiteinden van de stoelrails.
Ik weet het niet heel zeker meer maar volgens mij waar de handremhoes heeft gezeten en waar de spiegelschakelaars hebben gezeten zit er ook nog wat maar dat zie je vanzelf wel.

Zelf heb ik ook de plastic buis van de verwarming/airco weggehaald, schroefjes waarmee die vast zit zijn makkelijk te vinden.
Schroef nu met de handrem naar beneden de stelmoer van de handremkabel af. Ook het stukje metaal wat daar achter zit (deze is om de stelmoer te borgen) moet je er afhalen.
Haal vervolgens de kabel uit de geleider van de handrem.
Nog 2 kleine dingetjes voor je onder de auto gaat liggen bikkelen:
Haal de pookknop er af. Deze zit NIET geschroefd maar er rechtstandig opgeklemd.
Het zal misschien niet makkelijk gaan maar de knop moet dus naar boven er af geschoven worden.
Hieronder zit een veer, die wordt gebruikt om de achteruit te blokkeren.
Schuif daarna het zwarte plastic van de stang af.
Aan de rechterkant van het witte ding dat vervangen gaat worden zie je een asje met een moer er op, deze mag gewoon vast blijven zitten.
Aan de andere kant van dat asje (links) zit een borgring, die moet er wél af.
Met een kleine schroevendraaier schuif je die van het asje af.
Nu eerst een bakje koffie of een pilsje (afhankelijk van tijd en seizoen), je kan niet bezig blijven natuurlijk.

Binnen de auto zijn we klaar, nu duiken we er onder en nemen mee:
Kruipolie (het heeft de voorkeur om ruim van te voren eea in te spuiten om afbreken te voorkomen)
Ratel, verlengstuk dop 13 en dop 10
Sleutel 13 en 10
Het middenstuk van de uitlaat moet weg, draai de ophangbeugels los en vervolgens de flenzen.
De uitlaat is nu los en kan aan de kant.
Wat je nu los wil hebben is het hitteschild wat je nu ziet.
Popnagels heb je niks mee te maken, die blijven allemaal zitten.
Begin er mee de handremkabels los te maken van de schommel.
Draai vervolgens de bouten los waarmee het hitteschild vast zit, ook de 2 boutjes waarmee de handrem vast zit (achteraan in het midden), de schommel hoeft verder niet los.
Nu zakt het hitteschild en zie je het gewraakte plastic onderdeel wat je wil vervangen.
Dit zit met 3 boutjes vast. Boutje zit van boven naar beneden en de moer aan de onderkant laat zich lastig pakken.
Met een steeksleuteltje kun je de moer tegenhouden en als ie valt na het losdraaien is dat geen ramp, even schudden en je vind eea terug op het hitteschild achter het schakelmechanisme.
Als de 3 boutjes los zijn heb je ruimte om het asje met die moer er op er uit te schuiven.
En voilá, je kapotte onderdeel is er af.
1 probleempje nu, in je nieuwe onderdeel zitten geen lagertjes……
Je kan de oude er gelijkmatig uittikken en weer gebruiken in je nieuwe onderdeel maar vervangen is natuurlijk beter.
Vet ook direct de scharnierende delen van het mechanisme in, nu kun je er goed bij.
Montage gaat uiteraard in omgekeerde volgorde.
Mocht ik een foutje hebben gemaakt of als het veel makkelijker kan hoor ik het graag, ik zal dan de tekst aanpassen.