vannelle

Speling schakelpook 156 1999 + how to

wo dec 17, 2008 00:29

Hallo allen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, de vraagbaak er op nageslagen en geprobeerd onder de auto te komen maar dat lukt niet veilig zonder goede krik of ander gereedschap dus zit ik nog steeds met een vraag.

Sinds dit weekend zit er extreem veel speling op de schakelpook, in alle versnellingen.
In z'n vrij kan ik em veel te ver naar rechts en links trekken, als ie in de versnelling staat ook.
Hij schakelt goed maar de bak is nogal wazig geworden zeg maar. ik kan echt roeren ongeacht of ie in een versnelling staat of niet.
Omdat het zo plotseling is vermoed ik dat er iets kapot is, slijten gaat wat geleidelijker in de regel.....

Maar waar moet ik als 1e naar kijken?
Als het mogelijk is graag een specifiek antwoord voor de 156 1.9 jtd aangezien de schakelsystemen van verschillende Alfa's nogal van elkaar verschillen.

Alvast bedankt. :)

Edit:

Hieronder beschrijf ik de werkzaamheden zoals ik ze heb gedaan, hopelijk heeft iemand er iets aan.
Verbeteringen of aanvullingen meer dan welkom!

Het vervangen van het bovenste gedeelte van het “pookscharnierpunt”.

Ik heb geen flauw idee hoe het echt heet maar verderop in dit topic staat een foto van dit onderdeel.
Ik ga zo nauwkeurig mogelijk beschrijven hoe ik dit heb vervangen, het kan zijn dat ik in de auto iets te veel heb gedemonteerd maar dat is dan omdat ik eerst gehoopt had dit klusje langs de bovenkant te doen wat dus geheel onmogelijk is.

Aanvullingen en/of verbeteringen zijn meer dan welkom, ik wil dit verhaal gewoon zo goed mogelijk hebben zodat iemand anders er wellicht iets aan heeft.

Zorg voor voldoende ruimte onder de auto.
Zelf heb ik niet de beschikking over een brug en heb het als volgt gedaan:
De auto met de achterwielen op oprijbrugjes gereden, daarna de voorkant opgekrikt en op assteunen geplaatst.
Ideaal is het niet maar het geeft voldoende ruimte.
Daarna heb ik de auto met een spanband vastgezet aan de oprijbrugjes. Voor dit klusje moet nl. ook de parkeerrem verwijderd worden en je wil toch graag dat de auto blijft staan.

BELANGRIJK: Werk nooit onder een auto zonder dat die voldoende ondersteund is, alleen een krik is onvoldoende. Gebruik desnoods stoeptegels om de auto te ondersteunen.
Ik heb zelf nl. 1 keer gehad dat een auto van een krik af viel en geloof me, dat is niet grappig.

Ik ben in het interieur begonnen.
Verwijder de knoppen van de kachel/aircobediening. Deze kun je er gewoon aftrekken.
Haal de radio er uit, bij voorkeur ook de bevestigingsbeugel.
Verwijder de pookhoes en de handremhoes, deze zitten op hun plaats geklikt en kun je heel gemakkelijk lostrekken.
Verwijder het paneeltje met de spiegelschakelaars. Met een klein schroevendraaiertje wip je dit zo los en kun je de stekkertjes loshalen.

Nu de middenconsole (waar de radio in zat).
Haal eerst de asbak weg. 2 schroeven aan de bovenkant die je kunt zien als de asbak open is.
Haal ook hier de stekkertjes los.
Waar zitten de schroeven van de rest van de console?
4 schroeven bij de versnellingspook, 2 schroeven aan de “onderkant van de radio” en 2 schroefjes naast de radio.
De bovenkant van de console zit in de rest van het dashboard gehaakt dus trek je’m via de onderkant weg.
Nu kun je ook de stekkertjes van de alarmlichtschakelaar loshalen.
Deze stekkertjes passen maar op 1 manier, onthoud dat de witte rechts zit en de zwarte links.

Nu is het de beurt aan het stuk plastic tussen de stoelen.
Waar zitten de schroefjes?
Aan de achterkant in het midden tussen de kachelopeningen, aan elke zijkant 2 schroeven vlak bij de uiteinden van de stoelrails.
Ik weet het niet heel zeker meer maar volgens mij waar de handremhoes heeft gezeten en waar de spiegelschakelaars hebben gezeten zit er ook nog wat maar dat zie je vanzelf wel. ;)

Zelf heb ik ook de plastic buis van de verwarming/airco weggehaald, schroefjes waarmee die vast zit zijn makkelijk te vinden.

Schroef nu met de handrem naar beneden de stelmoer van de handremkabel af. Ook het stukje metaal wat daar achter zit (deze is om de stelmoer te borgen) moet je er afhalen.
Haal vervolgens de kabel uit de geleider van de handrem.

Nog 2 kleine dingetjes voor je onder de auto gaat liggen bikkelen:
Haal de pookknop er af. Deze zit NIET geschroefd maar er rechtstandig opgeklemd.
Het zal misschien niet makkelijk gaan maar de knop moet dus naar boven er af geschoven worden.
Hieronder zit een veer, die wordt gebruikt om de achteruit te blokkeren.
Schuif daarna het zwarte plastic van de stang af.
Aan de rechterkant van het witte ding dat vervangen gaat worden zie je een asje met een moer er op, deze mag gewoon vast blijven zitten.
Aan de andere kant van dat asje (links) zit een borgring, die moet er wél af.
Met een kleine schroevendraaier schuif je die van het asje af.

Nu eerst een bakje koffie of een pilsje (afhankelijk van tijd en seizoen), je kan niet bezig blijven natuurlijk. ;)

Binnen de auto zijn we klaar, nu duiken we er onder en nemen mee:

Kruipolie (het heeft de voorkeur om ruim van te voren eea in te spuiten om afbreken te voorkomen)
Ratel, verlengstuk dop 13 en dop 10
Sleutel 13 en 10

Het middenstuk van de uitlaat moet weg, draai de ophangbeugels los en vervolgens de flenzen.
De uitlaat is nu los en kan aan de kant.

Wat je nu los wil hebben is het hitteschild wat je nu ziet.
Popnagels heb je niks mee te maken, die blijven allemaal zitten.

Begin er mee de handremkabels los te maken van de schommel.
Draai vervolgens de bouten los waarmee het hitteschild vast zit, ook de 2 boutjes waarmee de handrem vast zit (achteraan in het midden), de schommel hoeft verder niet los.

Nu zakt het hitteschild en zie je het gewraakte plastic onderdeel wat je wil vervangen.
Dit zit met 3 boutjes vast. Boutje zit van boven naar beneden en de moer aan de onderkant laat zich lastig pakken.
Met een steeksleuteltje kun je de moer tegenhouden en als ie valt na het losdraaien is dat geen ramp, even schudden en je vind eea terug op het hitteschild achter het schakelmechanisme.

Als de 3 boutjes los zijn heb je ruimte om het asje met die moer er op er uit te schuiven.
En voilá, je kapotte onderdeel is er af. 
1 probleempje nu, in je nieuwe onderdeel zitten geen lagertjes……
Je kan de oude er gelijkmatig uittikken en weer gebruiken in je nieuwe onderdeel maar vervangen is natuurlijk beter.
Vet ook direct de scharnierende delen van het mechanisme in, nu kun je er goed bij.

Montage gaat uiteraard in omgekeerde volgorde.
Mocht ik een foutje hebben gemaakt of als het veel makkelijker kan hoor ik het graag, ik zal dan de tekst aanpassen.
Laatst gewijzigd door vannelle op zo jan 04, 2009 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

GT 75V6
Guru
Guru

RE: Speling schakelpook 156 1999

wo dec 17, 2008 00:30

Ik vermoed dat er bepaalde rubbers aan flarden zijn. Is meen ik geen al te dure reparatie.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

vannelle

wo dec 17, 2008 00:35

Dat denk ik zelf idd ook maar kan via de vraagbaak niet vinden hoe of wat en onder de auto kijken lukte ook niet omdat mijn krik blijkbaar ontslag heeft genomen.
Vandaar dat ik het hier vraag: Welke rubbers/aansluitingen, waar zitten ze en hoe kom ik er bij?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 18, 2008 09:36

zoekfunctie brengt DIT

Is wel een 146 maar hetzelfde euvel en constructie van het mechanisme. Slijten allemaal. met je krik kun je er niet komen tenzij je nog even de uitlaat weet weg te krijgen.

Advies: nieuw mechanisme tot aan de versnellingsbak. In 1x klaar.

Diagnose: haal voet van pookhoes weg en je ziet het euvel.

Zit je met een probleem van vervanging en redelijk in het midden van het land - pb maar... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

vannelle

do dec 18, 2008 17:46

Dank je wel.

Ik zal dit weekend eens kijken of het inderdaad dit is (moet haast wel want aan de bakzijde zit geen speling) maar wil het graag even zeker weten voor ik een duur onderdeel bestel.
Ook bedankt voor je aanbod om eventueel te helpen, stel ik erg op prijs.

Als ik dit onderdeel ga vervangen zal ik een fotoverslag maken, is misschien wel handig voor anderen aangezien dit een veel voorkomend euvel is. (Heb ik net gelezen ;) )

vannelle

vr dec 19, 2008 16:12

Op aanwijzing van Ggiulia-tom DIT TOPIC gelezen en eerst maar alvast op jacht gegaan naar een losse unit.

Alfa dealer heeft een losse unit liggen voor vannelle. :D
Voor 15 euro moet dit probleempje opgelost zijn. Mooi man!

vannelle

zo dec 21, 2008 13:43

vannelle niet zo blij.
De boutjes draaien mee dus de hele unit moet er uit om de boel tegen te kunnen houden met losdraaien.
Maar dat ga ik vandaag niet meer doen, als het tegenzit lig ik in het donker nóg onder de auto.

Volgende week heb ik meer tijd, dan maar es verder proberen.

Weet trouwens iemand of de pookknop er gewoon afgedraaid kan worden?
Zoja, dan heeft er in mijn auto iemand Loctite gebruikt. :(

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 23, 2008 00:43

pookknop dit erop gedrukt en laat zich er niet zo makkelijk afhalen. Geen schroefdraad dus maar een rubberen bus in de knop.

Unit verwijderen in zijn geheel is op straat niet te doen. demper los na voorpijp en groot hitteschild die tegen de bodemplaat aanzit moet er ook onder vandaan (Like I told you)

ALFACENTRO

Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Speling schakelpook 156 1999

di dec 23, 2008 08:35

pookknop dit erop gedrukt en laat zich er niet zo makkelijk afhalen. Geen schroefdraad dus maar een rubberen bus in de knop.

Unit verwijderen in zijn geheel is op straat niet te doen. demper los na voorpijp en groot hitteschild die tegen de bodemplaat aanzit moet er ook onder vandaan (Like I told you)
Dit is geen probleem maar een uitdaging he? ;)

stopie
Member
Member

di dec 23, 2008 11:05

is inderdaad een enorme priegelklus. Toevallig afgelopen weekend bij mijn 156 het bovenste kunststofhuis , inclusief 2naaldlagers en een dopje meegenomen. Ik was zo rond de 16euro kwijt.

vannelle

di dec 23, 2008 18:26

Dit is geen probleem maar een uitdaging he? ;)
Ik ga het zeer zeker gewoon proberen, zo te lezen is het belangrijkste dat ik voldoende ruimte onder de auto heb.
De achterkant rij ik op oprijbrugjes, de voorkant krik ik op en zet ik op assteunen.

Niet omdat ik tegen beter weten in persé het tóch wil doen/proberen maar meer in het kader: Niet geschoten is altijd mis.
Draaiden bij jou de boutjes ook mee Whizzman?

stopie
Member
Member

di dec 23, 2008 18:43

boutjes draaien idd mee. Het is echt geprust :(

vannelle

wo dec 31, 2008 00:31

Even een schopje.

Het is me gelukt, tijdje terug al maar aangezien ik nog wat andere probleempjes had kon ik nog niet posten dat ik klaar was. 8)
In principe is het aardig goed te doen mits er voldoende ruimte onder de auto is.
Wat nu een nadeel was: de kou.
Echt, je vingers vriezen er bekant af als je ook maar 5 minuten zonder handschoenen werkt.
Daarom ook geen foto's, maar als er vraag naar is (dit klusje staat niet in mijn vraagbaak) zal ik de werkzaamheden uittypen.

Hoe het ook zij: Het schakelt weer lekker strak! Bedankt voor de tips en adviezen. :D

Problemen naderhand waren dat na montage dashboard mijn aanjager, richtingaanwijzer en elektrische ramen het niet deden. Alarmlichten deden het wel.

Ik dus zoeken in de vraagbaak welke zekeringen dat kunnen zijn.
De zekeringen die aangegeven werden waren allemaal heel, ik snapte er geen ene hol meer van.
Omdat het zo koud was niet alle zekeringen nagekeken, alleen degene die ik volgens Olving moest hebben, zekeringen zaten nl. nogal op een rotplek. :oops:
Olving bleek het fout te hebben met z'n schema's....... Volgens het boekje moest ik bij de bovenste zekeringkast nummer 9 hebben maar in de praktijk bleek dat zekering nummer 4 (ook 7,5A ) te zijn.
Volgens het boekje zou die voor de brandstofinspuiting zijn. :? :?:

Maar goed, ben klaar!!! :D:D:D

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 01, 2009 22:16

is inderdaad een enorme priegelklus. Toevallig afgelopen weekend bij mijn 156 het bovenste kunststofhuis , inclusief 2naaldlagers en een dopje meegenomen. Ik was zo rond de 16euro kwijt.
Heb je daar nog de artikelnummers van?

@vannelle: als je de oplossing nu typt dan heeft een ander er ook meer aan...(ik weet het wel, maar een "verse" sleutelaar zou je ermee kunnen helpen?

ALFACENTRO

Afbeelding

vannelle

vr jan 02, 2009 00:23

@vannelle: als je de oplossing nu typt dan heeft een ander er ook meer aan...(ik weet het wel, maar een "verse" sleutelaar zou je ermee kunnen helpen?
Dat was ook mijn insteek, ik wil graag iedereen helpen.
Maar het was nu zo koud dat elk behaald succes binnen gevierd werd, ff klauwen opwarmen en dan weer verder.

Ik wil graag een ander helpen, zou zo de boel nog eens loshalen met foto's als het echt nodig is maar dan het liefst in de zomer....

Terug naar “Algemene Technische vragen”