Pagina 1 van 1

Betrouwbaarheid Sei eerste serie (carbs)

Geplaatst: za dec 13, 2008 16:13
door Furrikain
Daar de winterse verveling er in geslaagd is m'n gezond verstand even uit te schakelen, zit ik serieus te overwegen m'n 75TB in te ruilen op de Sei die in Gespot te bewonderen valt. Heb al contact gehad met de verkoper en so far so good.

Bedoeling is niet dat het ding gek veel km's moet gaan maken, maar het wordt zeker geen garagequeen. Maw, ik heb het over het semi-dagelijks rijden van een apk-waardige harde Sei carbs die uiteraard eerst even verzopen wordt in de dinitrol.

Waar moet ik mij zorgen over maken? Onderdelen blijken lastig maar niet onmogelijk te vinden, oa. op dit forum hangen wel een paar kenners-met-connecties rond leerde een zoekactie mij.

Ik had vooral graag gehoord hoe betrouwbaar de carbs zijn eens goed afgesteld. Remsysteem lijkt me ook een geval apart? Verder heeft elke Sei airco aan boord? En zo ja, huilen met de pet op of gewoon makkelijk in orde te krijgen?

Hoe zit het met de prestaties? Niet vooruit te branden? Doenbaar? Een opulent paleis op wielen dat aan 190km/u moeiteloos over de autostrada zweeft terwijl je sigaar rustig in de asbak blijft liggen?

Dus, heren sei-fetishisten, als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn om me even met beide voeten op de grond te timmeren. ;)

Mensen die de auto in kwestie kennen of wat meer inzicht hebben over de prijs/kwaliteit van de sloep mogen uiteraard mee timmeren.

http://link.marktplaats.nl/213527865

PS: stiekem weet ik dat dit topic ook onder Aandachtspunten past, maar daar kijkt nagenoeg niemand :mrgreen:

RE: Betrouwbaarheid Sei eerste serie (carbs)

Geplaatst: za dec 13, 2008 16:48
door vV
voorzover mijn ervaringen tellen met de sei injectie: betrouwbaarheid eigenlijk geen punt, was gekocht met 150.000, weggegaan met 200.000 op de teller, daarna bij de hier ook bekende AB nog vele km op gas. Qua onderhoud alleen de gewone beurten, en een keer een nieuwe uitlaat, en een set banden . remsysteem is ATE, de ervaring leert dat diverse zaken ook op andere auto`s ztten, kwestie van opzoeken. Qua snelheid was de Sei met injectie net zo snel als een GTV-6, alleen in pure top moet je iets inleveren, acceleratie was tot een 140-150 gelijk (proefondervindelijk bepaald). Deze auto was qua onderhoudskosten zo ongeveer de goedkoopste alfa die ik gehad heb, en gewoon goed betrouwbaar. Heeft mij 1x laten staan en dat was een losgebroken stekkerverbinding van de brandstofpomp.
De bak is een ZF, bij goed gebruik en mits goede olie (en dat is geen gewone bakolie) onverwostbaar, zit ook in auto`s met veel meer vemogen , en met (eigenlijk zwaarder wegend qua belasting) meer koppel (Montreal, Maserati biturbo)
Alleen de carbs zullen qua afstelling wat meer aandacht nodig hebben, echter bij regelmatig gebruik mits 1x goed gesteld zal ook dat wel meevallen denk ik.

Alleen de roest die er zit moet je gewoon gelijk en goed aanpakken, alleen dinitrol lijkt mij onvoldoende. Want wat dat betreft is het gewoon een Alfa, met het verschil dat plaatwerk denk ik gewoon niet meer te koop is..

Re: RE: Betrouwbaarheid Sei eerste serie (carbs)

Geplaatst: za dec 13, 2008 17:02
door Furrikain
voorzover mijn ervaringen tellen met de sei injectie: betrouwbaarheid eigenlijk geen punt, was gekocht met 150.000, weggegaan met 200.000 op de teller, daarna bij de hier ook bekende AB nog vele km op gas. Qua onderhoud alleen de gewone beurten, en een keer een nieuwe uitlaat, en een set banden . remsysteem is ATE, de ervaring leert dat diverse zaken ook op andere auto`s ztten, kwestie van opzoeken. Qua snelheid was de Sei met injectie net zo snel als een GTV-6, alleen in pure top moet je iets inleveren, acceleratie was tot een 140-150 gelijk (proefondervindelijk bepaald). Deze auto was qua onderhoudskosten zo ongeveer de goedkoopste alfa die ik gehad heb, en gewoon goed betrouwbaar. Heeft mij 1x laten staan en dat was een losgebroken stekkerverbinding van de brandstofpomp.
De bak is een ZF, bij goed gebruik en mits goede olie (en dat is geen gewone bakolie) onverwostbaar, zit ook in auto`s met veel meer vemogen , en met (eigenlijk zwaarder wegend qua belasting) meer koppel (Montreal, Maserati biturbo)
Alleen de carbs zullen qua afstelling wat meer aandacht nodig hebben, echter bij regelmatig gebruik mits 1x goed gesteld zal ook dat wel meevallen denk ik.

Alleen de roest die er zit moet je gewoon gelijk en goed aanpakken, alleen dinitrol lijkt mij onvoldoende. Want wat dat betreft is het gewoon een Alfa, met het verschil dat plaatwerk denk ik gewoon niet meer te koop is..
Dat is in ieder geval al een positieve eerste reactie. Het meeste had ik wel in die aard verwacht, enige potentiële struikelblok zijn voor mij momenteel die carbs. Ik meen me te herinneren dat GIulia-Tom me ooit verteld heeft dat het best meevalt eens fatsoenlijk afgesteld, maar één blik op dingen zorgt bij mij als niet-carbs-tovenaar al voor de bedenking "yup, wanneer die gaan, ben ik de lul". :mrgreen:

Verder ging ik uiteraard uit van het dinitrollen van een reeds harde auto. Klopt mijn aanname trouwens dat alle Sei's airco hebben? In dat geval wil ik ze wel werkend uiteraard, ben benieuwd of die onderdelen ook gangbaar en redelijk betaalbaar zijn.

Verder heb ik zelf een GTV6, als de carbs-versie niet moet onderdoen voor jouw injectie, is dat idd snel genoeg voor zo'n boot. :)

RE: Betrouwbaarheid Sei eerste serie (carbs)

Geplaatst: za dec 13, 2008 18:19
door giulia-tom
Nee Fur, Lang niet alle Sei's hebben airco...
Ik zal je na aanschaf gerust informeren met de roestgevoelige punten van de Sei.... Dat valt wel mee, alleen vind ik persoonlijk die onder het bloksteun op het binnenscherm (en met name links) een redelijk serieuze. De rest is wel te overzien.
Niet dinitrollen wat niet hoeft. Beter zicht hebben op wat je in handen hebt.

Jammer - ik heb vorige week mijn 17"mille miglia's aan Bartolli verkocht! :wink:

O ja - Vervang ALLE benzineleidingen - JA: ALLE rubber. Dus ook de communicatieve tussen de carbs... En laat dat niet aan toeval over..(volgens mij praat ik over dikke 2 meter slang) Doe je het niet: dan zal je een vlammende Sei hebben, alleen nu net niet zoals je wilt :wink: Voorbeelden hiervan zijn er op het forum geweest.
Koop dan ook maar een flinke a4 formaat pakkingpapier. Die afdichtingen op het luchtfilterhuis zijn niet meer te koop.

Voor de rest is het geen rocket science hoor! Die ex-Sei van Rik die start in de kou en vocht na 3 dagen stilstand - zonder mokken en loopt in 1 slag gelijk 900 a 1000 toeren. Dus een Sei is echt wel netjes lopend te krijgen!

Re: RE: Betrouwbaarheid Sei eerste serie (carbs)

Geplaatst: za dec 13, 2008 18:27
door Furrikain
Ik zal je na aanschaf gerust informeren met de roestgevoelige punten van de Sei.... Dat valt wel mee, alleen vind ik persoonlijk die onder het bloksteun op het binnenscherm (en met name links) een redelijk serieuze.
Ha! Deze staat al in grote letters genoteerd, altijd irritant natuurlijk als de motor tijdens het rijden uit de motorruimte valt. En wat betreft die carbs, kunnen jullie die dingen vlot afstellen? En zo ja, moet ik dan meteen een klantenkaart vragen omdat het om de drie maand moet of zit het dan wel even snor? :P
Jammer - ik heb vorige week mijn 17"mille miglia's aan Bartolli verkocht! :wink:
Dat soort wielen zijn toch niet echt mijn ding. ;)
O ja - Vervang ALLE benzineleidingen - JA: ALLE rubber. Dus ook de communicatieve tussen de carbs... En laat dat niet aan toeval over..(volgens mij praat ik over dikke 2 meter slang) Doe je het niet: dan zal je een vlammende Sei hebben, alleen nu net niet zoals je wilt Voorbeelden hiervan zijn er op het forum geweest.
Koop dan ook maar een flinke a4 formaat pakkingpapier. Die afdichtingen op het luchtfilterhuis zijn niet meer te koop.
Brandstofleidingen staan sowieso op het menu ja, dat pakkingenverhaal had je me ook al eens uit de doeken gedaan, vroegah, toen je nog geen drukbezette alfasleutelaar was die tijd had om te chatten ;)

RE: Betrouwbaarheid Sei eerste serie (carbs)

Geplaatst: za dec 13, 2008 18:45
door vV
bij zo`oude auto zou ik altijd vervangen:

alle brandstofleidingen, en lekker brede slangklemmen erop, alle flexibele remleidingen (als je ze niet meer kan kopen zijn ze voor redelijk geld door goodridge of zo te maken als je een voorbeeld opstuurt), alle koelvloeistofleidingen ook. Als er airco opzit moet je je van de werking niet al te veel voorstellen, tenminste niet in verhouding tot modern.
En behalve de injectie is het enige verschil cosmetisch. Wellicht misschien andere eindreductie, weet ik niet meer zeker. Samen met een Fiat 130 sedan vind ik een Sei overigens echt cool transport. Niemand (bijna dan..) heeft het, of weet echt wat het is.