Dorstige 166?
Geplaatst: ma dec 08, 2008 17:44
Ben een poosje mijn verbruik aan het bijhouden, en het volgende is daarbij aan de hand: zowel voor gas als benzine verbruikt de auto duidelijk meer brandstof dan voorheen op korte stukken, bij lange stukken lijkt alles vrij normaal:
- op lange stukken verbruikt de auto vrij normaal, op gas tegen de 1:7, op benzine tussen de 1:7,5 en 1:8. Laatst een pure "snelweg" tank rustig gereden, 120 en 110, zonder volgas te accelereren -en oef, wat dodelijk saai- en dan is het verbruik 1:8,3 dwz 31 liter op 256 km. Dat laatste lijkt me dus ongeveer het zuinigste dat ik kan bereiken?
- op korte stukken, stadsverkeer en woonwerkverkeer doet de auto het ongeveer 6 km op een liter op benzine, en op gas structureel onderin de 1:5
- voorheen was dat op gas tussen de 1:6 en 1:6,5 wat ik nu dus zelfs op benzine wat iets zuinger hoort te zijn niet eens haal. En dan rij ik ook nog bewust rustiger, minder kickdown en minder vaak tot bijna nooit in toeren doortrekken.
De lambdasensor is al vervangen omdat uit uitlezing deze langzaam bleek te reageren. Hij had teveel tijd nodig om de maximale inspuiting terug te regelen naar wat werkelijk nodig was. Daarmee kun je het hogere stadsverbruik = veel gasgeven, remmen en weer gasgeven, verklaren.
Ik rij nu 2 maanden op benzine, dus heb een betrouwbaar beeld kunnen opbouwen. Het totale verbruik over 2 maanden is 1:6,5 op benzine, de 3 maanden daarvoor 1:5,5 op gas. Het verschil van een km per liter blijft wel in stand, en dat is volgens mij ook niks raars.
De sensor is nu vervangen en lijkt in orde, maar de resultaten zijn onveranderd. Heeft iemand een idee wat er loos kan zijn? Twee weten tenslotte meer dan één
Aanvulling, dat de motor niet hapert, smoort, raar klinkt, of onregelmatig loopt. Dat is nog allemaal hetzelfde zoals het al 2 jaar is, hij gaat als de brandweer als ik dat wil
- op lange stukken verbruikt de auto vrij normaal, op gas tegen de 1:7, op benzine tussen de 1:7,5 en 1:8. Laatst een pure "snelweg" tank rustig gereden, 120 en 110, zonder volgas te accelereren -en oef, wat dodelijk saai- en dan is het verbruik 1:8,3 dwz 31 liter op 256 km. Dat laatste lijkt me dus ongeveer het zuinigste dat ik kan bereiken?
- op korte stukken, stadsverkeer en woonwerkverkeer doet de auto het ongeveer 6 km op een liter op benzine, en op gas structureel onderin de 1:5

- voorheen was dat op gas tussen de 1:6 en 1:6,5 wat ik nu dus zelfs op benzine wat iets zuinger hoort te zijn niet eens haal. En dan rij ik ook nog bewust rustiger, minder kickdown en minder vaak tot bijna nooit in toeren doortrekken.
De lambdasensor is al vervangen omdat uit uitlezing deze langzaam bleek te reageren. Hij had teveel tijd nodig om de maximale inspuiting terug te regelen naar wat werkelijk nodig was. Daarmee kun je het hogere stadsverbruik = veel gasgeven, remmen en weer gasgeven, verklaren.
Ik rij nu 2 maanden op benzine, dus heb een betrouwbaar beeld kunnen opbouwen. Het totale verbruik over 2 maanden is 1:6,5 op benzine, de 3 maanden daarvoor 1:5,5 op gas. Het verschil van een km per liter blijft wel in stand, en dat is volgens mij ook niks raars.
De sensor is nu vervangen en lijkt in orde, maar de resultaten zijn onveranderd. Heeft iemand een idee wat er loos kan zijn? Twee weten tenslotte meer dan één

Aanvulling, dat de motor niet hapert, smoort, raar klinkt, of onregelmatig loopt. Dat is nog allemaal hetzelfde zoals het al 2 jaar is, hij gaat als de brandweer als ik dat wil
