BasBreda
Member
Member

Motorproblemen

vr dec 05, 2008 15:57

Beste mensen,

Onlangs merk ik dat bij het wegrijden dat ik af en toe wat gepruttel hoor en de motor geen power genoeg geeft normaal weg te rijden.
Het is niet altijd, maar volgens mij komt het nu regelmatiger terug.
Ook heb ik met vochtig weer soms last van een "tjielpend" geluid (v-snaar?) onder de motorkap.
Ik weet niet of ik met deze twee zaken een verband kan leggen, maar het rijd niet prettig..
Volgende week donderdagavond ga ik naar 105 voor andere zaken, maar ik vraag me af of ik niet eerder hulp moet inschakelen.
Kan ik hier mee verder rijden of moet ik hulpdiensten in gaan schakelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gehad: '92 33 1.4 IE - '99 145 1.6 TS
Nu: P206.. Omdat de broek niet aan heb :(

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Motorproblemen

vr dec 05, 2008 16:22

die tamme vogel zal iid je V-snaar wel zijn

verder zou ik eens bougiekabeldoppen en verdeler kap eens inspuiten, met dit vochtige weer kunnen daardoor problemen komen
wordt je blok dan wat warmer is het weg omdat het gaat verdampen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

BasBreda
Member
Member

Re: RE: Motorproblemen

vr dec 05, 2008 16:24

die tamme vogel zal iid je V-snaar wel zijn

verder zou ik eens bougiekabeldoppen en verdeler kap eens inspuiten, met dit vochtige weer kunnen daardoor problemen komen
wordt je blok dan wat warmer is het weg omdat het gaat verdampen
Met wat?

Stef33
Guru
Guru

vr dec 05, 2008 16:27

Tja, als het voornamelijk bij vochtig weer is kan het de ontsteking zijn. Alle hoogspanningskabels en kapjes eens nalopen en schoonmaken kan dan helpen, evt. de stekkers licht insmeren met vaseline voor extra waterdichtheid. Als je een verdeler hebt ook de verdelerkap nakijken.
Maar er kunnen ook hele andere oorzaken voor dit probleem zijn (koudstart verrijking, ....)

Piepen zal vermoedelijk idd de v-snaar zijn. Kan te los staan of versleten. Zet deze vooral niet te strak, daar gaat je waterpomp snel stuk van. Wat mij betreft liever soms een piepje dan een kapotte waterpomp. ;-) Kun je mooi even na laten kijken als je naar die 105(workshop?) gaat.

Als beide diagnoses juist zijn (maar dat is dus niet zeker), dan kun je daar best even mee doorrijden. Alleen loop je met vocht het risico dat ie op een gegeven moment helemaal niet meer aan slaat.

Om welke alfa gaat het eigenlijk, die uit je onderschrift neem ik aan?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

BasBreda
Member
Member

vr dec 05, 2008 16:38

Tja, als het voornamelijk bij vochtig weer is kan het de ontsteking zijn. Alle hoogspanningskabels en kapjes eens nalopen en schoonmaken kan dan helpen, evt. de stekkers licht insmeren met vaseline voor extra waterdichtheid. Als je een verdeler hebt ook de verdelerkap nakijken.
Maar er kunnen ook hele andere oorzaken voor dit probleem zijn (koudstart verrijking, ....)

Piepen zal vermoedelijk idd de v-snaar zijn. Kan te los staan of versleten. Zet deze vooral niet te strak, daar gaat je waterpomp snel stuk van. Wat mij betreft liever soms een piepje dan een kapotte waterpomp. ;-) Kun je mooi even na laten kijken als je naar die 105(workshop?) gaat.

Als beide diagnoses juist zijn (maar dat is dus niet zeker), dan kun je daar best even mee doorrijden. Alleen loop je met vocht het risico dat ie op een gegeven moment helemaal niet meer aan slaat.

Om welke alfa gaat het eigenlijk, die uit je onderschrift neem ik aan?
Ja die ja ;) Overigens denk ik dat ik zelf ff ga kijken wat ik kan ondervinden en ik hoop dat ze t nog even volhoudt toch zeker tot volgende week donderdag!!

BasBreda
Member
Member

do jan 08, 2009 21:33

ik heb nog eens gekeken, maar weet niet precies waar ik moet zijn. ik denk echt dat het de kou is, omdat zodra de motor rond de 50/60 graden is, het probleem verholpen is.
eigenlijk wil ik morgen nog weg met de auto, kan iemand me nog even adviseren aub?
bedankt!

Gerrets
Guru
Guru

do jan 08, 2009 21:47

Maar dat gepruttel is na een tijdje zeker weg en dan rijdt ze weer normaal zeker. Dat is een 33 kwaal gewoon rustig rijden en nooit doortrappen!! die V snaar is gewoon het vocht dat gaat vanzelf wel weg je kan er allicht naar laten kijken maar het is geen drama.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

BasBreda
Member
Member

do jan 08, 2009 21:48

Maar dat gepruttel is na een tijdje zeker weg en dan rijdt ze weer normaal zeker. Dat is een 33 kwaal gewoon rustig rijden en nooit doortrappen!! die V snaar is gewoon het vocht dat gaat vanzelf wel weg je kan er allicht naar laten kijken maar het is geen drama.

gr Tom
Maar alleen met kou dus? En is het normaal dat het met schokken gepaard gaat en ik in z'n 2 niet harder dan 40k/h kan?

Gerrets
Guru
Guru

do jan 08, 2009 22:46

Yep dat doet is de kwaal van een 1.4 boxer had ik ook altijd en na een minuut was het weg hij haperde dan behoorlijk maar zolang je blok gewoon goed loopt daarna hoef jij je niet druk te maken. Je merkt echt wel als je blok iets mankeert. de kou is idd een oorzaak en van de zomer zal ie het ook wel eens hebben. Waar de oorzaak van het haperen ligt heeft hier nog nooit iemand echt antwoord op kunnen geven maar wellicht dat je het met de tips die je gekregen hebt kunt verminderen maar of het helpt? geen idee.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

BasBreda
Member
Member

do jan 08, 2009 23:09

Yep dat doet is de kwaal van een 1.4 boxer had ik ook altijd en na een minuut was het weg hij haperde dan behoorlijk maar zolang je blok gewoon goed loopt daarna hoef jij je niet druk te maken. Je merkt echt wel als je blok iets mankeert. de kou is idd een oorzaak en van de zomer zal ie het ook wel eens hebben. Waar de oorzaak van het haperen ligt heeft hier nog nooit iemand echt antwoord op kunnen geven maar wellicht dat je het met de tips die je gekregen hebt kunt verminderen maar of het helpt? geen idee.

gr Tom
ja blok loopt in principe volgens mij wel oké. ook constant en iets donkerder geluid misschien bij stationair.

G.Hoogeveen

vr jan 09, 2009 09:05

ik heb dan een 1.7 16V Boxer in mijn 145, en daar heb ik het soms ook wel mee, maar als je hem start, en even wacht tot hij zelf het toerental verhoogt naar iets boven de 1000 r/pm dan rijdt het gelijk al heel anders het eerste stuk, maar ik weet niet hoe het zit met een 33 verder, maar op die manier valt het haperen bij mij heel erg mee, maar iid ook wel eens hapering gehad en dat rijdt niet fijn.

groeten Guido

BasBreda
Member
Member

vr jan 09, 2009 09:29

ik heb dan een 1.7 16V Boxer in mijn 145, en daar heb ik het soms ook wel mee, maar als je hem start, en even wacht tot hij zelf het toerental verhoogt naar iets boven de 1000 r/pm dan rijdt het gelijk al heel anders het eerste stuk, maar ik weet niet hoe het zit met een 33 verder, maar op die manier valt het haperen bij mij heel erg mee, maar iid ook wel eens hapering gehad en dat rijdt niet fijn.

groeten Guido
Ja, nouja mijn 33 staat altijd stil in z'n 1.Dus voor het starten koppelingspedaal in. Ik draai contact 1x om, wacht tot brandstofpomp is aangeslagen, start, Haal 'm uit zn 1, koppelingspedaal los, en vaak zakt de rpm-meter dan. Gek?
Overigens ben ik vandaag gewoon weg gegaan, en nergens last van gehad. Het zal wel incidenteel zijn dan.. boxerkwaaltje

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 09, 2009 09:57

Een goede boxer met goede onsteking (en onstekingsdelen) en goed / schoon brandstoftraject (met de goede druk en geen vacuumlek o.i.d.) heeft geen "rare haper" dat "zal wel aan de boxer liggen" euvel.

Dit is een technisch forum dus aan de slag en niet "oplossen" met: och dat komt vanzelf wel goed...Lees topictitel en de reacties - die matchen niet echt!

Als mijn 33's een dergelijke kwaal zou hebben - dan los ik dat op - want vanzelf repareert niets zichzelf. Het wordt altijd kouder/vochtiger/warmer enz enz.
(Je zult altijd zien de storing op zijn hoogtepunt komt wanneer de berijder dat net niet even kan gebruiken)

@Bas: als je het echt weten wilt kom dan met gegevens:
- die en die bougies in deze staat - of een foto met de kleur van een getrokken bougie (zegt namelijk eea)
- staat doppen en kabels
- brandstof (welke)
- brandstof filter (oud? Misschien geknepen door vuil)
- injectoren (vies? - reinigingsmiddel)

Anders gaat dadelijk iedereen maar wat roepen - dat gebeurt hier al zo vaak! :twisted:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

G.Hoogeveen

vr jan 09, 2009 10:27

nouja ik zal wel volgende keer niet meer reageren, maar iedereen probeerd wel eens het e.a te helpen, en als dit niet gewaardeerd wordt dan is het niet anders maar gelukkig zijn er dan altijd nog de monteurs die het allemaal weten en geen hulp nodig hebben.

Trouwens, bij mijn boxer is dat lijstje allemaal vervangen en schone brandstof dus er zal wel wel iets dramatisch mis zijn!!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 09, 2009 11:38

nouja ik zal wel volgende keer niet meer reageren, maar iedereen probeerd wel eens het e.a te helpen, en als dit niet gewaardeerd wordt dan is het niet anders maar gelukkig zijn er dan altijd nog de monteurs die het allemaal weten en geen hulp nodig hebben.

Trouwens, bij mijn boxer is dat lijstje allemaal vervangen en schone brandstof dus er zal wel wel iets dramatisch mis zijn!!
Dat hoeft niet. Er zitten 2 temperatuursensors op je auto die ook nog af kunnen wijken. Er zit een temperatuursensor in je luchtmeter, die meet de temperatuur van de inlaatlucht. Waarschijnlijk is die het niet, want die zou bij een warme motor eigenlijk hetzelfde moeten zijn. De andere is de sensor voor je koelvloeistof. Meestal heeft deze sensor een blauw plastic isolatordeel. Omdat je ECU als deze sensor niet goed meer is maar moet gokken hoe warm je motor is, of verkeerde informatie krijgt over de temperatuur van je motor, zal het mengsel wellicht te arm zijn als je met koud weer en koude motor wegrijdt. Ik weet niet of op de 1.4 IE ook een verdelerkap zit of dat deze al een DISbobine heeft? In het geval van een verdelerkap, zou het nog kunnen zijn dat daar condens in zit bij koude motor, of een eventuele vacuumvervroeging die bij koude motor blijft "plakken"? Allebei zijn geen dramatische dingen, maar kunnen wel veel ergernissen veroorzaken. De sensor is met een multimeter, een goede thermometer en een keteltje heet water te testen, of je vervangt hem, hij kost iets van 20 euro, voor zo'n bedrag kan je nog wel een gokje wagen. Hoeveel brandstof verbruikt je auto ongeveer? Als dit veel meer is dan "normaal" voor een 1.4 IE zou dat ook nog een indicatie kunnen geven over de oorzaak van je slecht lopende motor bij kou.

Terug naar “Algemene Technische vragen”