Pagina 1 van 1
regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: wo dec 03, 2008 21:10
door Spatje
Hallo allemaal,
Bij deze wou ik jullie even een vraag voorleggen,de laatste tijd komt het voor dat ik tijdens het rijden de druk op het koppelingspendaal verlies.Na een aantal keer "pompen" komt de druk weer terug.
Na wat zoek werk heb ik gelezen dat het ontluchten kan helpen.Vraag is nu waar vind ik het onluchtingsnippel? En moet ik nog dingen speciaal in de gaten houden tijdens het onluchten?
Ben erg zuinig op m'n 33 en hoop dat dit een niet al te groot probleem is.
De auto is een alfa 33 1.4 ie imola uit '94
RE: regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: wo dec 03, 2008 21:22
door Gordon
Klopt het niveau van de vloeistof wel?
En is de vloeistof ook helder?
RE: regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: wo dec 03, 2008 22:28
door sprint88
mocht het niveau van de vloeistf ok zijn .
De ontluchting zit op de kopse kant van de hulpkoppelingcilinder.
grt rogeralfa

RE: regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: do dec 04, 2008 09:44
door Ruben
Soms kan het ook een versleten koppelingscilinder zijn: kijk ook of je lekkage hebt aan de pedaalkant.
Net als voor de remmen is het ook voor de koppeling goed om eens de vloeistof te verversen.
Met verse vloeistof zal het systeem beter presteren en zal er minder slijtage optreden.
RE: regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: do dec 04, 2008 10:26
door Huib
tien tegen één dat de hulpkoppelingscilinder lek is. Deze zit op het blok naar de olievulbuis. Aan het uiteinde zit een rubber stofhoesje, als hierin remlvoeistof zit dan is de cilinder aan revise of vervangen toe. Is niet zo'n heel dure operatie trouwens, een nieuwe cilinder kost een paar tientjes en een revisiesetje nog minder.
RE: regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: do dec 04, 2008 10:44
door GTIm
Lucht in de leiding is meestal een sponzig gevoel, denk idd dat Huib het bij het rechte eind heeft! Ga je vloeistof vervangen omdat het er troepig uit ziet, dan moet je de nippels bij je remklauwen open zetten en leeg laten lopen. Advies is om dit per nippel te doen en er een slangetje om te schuiven en vloestoof op te vangen. Bij het hervullen steeds 1 nipple open zetten totdat er voeistof uit loopt. Kijk wel steeds of er dan in het reservoir voldoende vloeistof zit. Als je eenmaal alles gedaan hebt dan met een maatje ontluchten door een paarkeer beheerst op de rem te trappen, ingedrukt houden zodat de ander een nippel open draaien totdat de pedaal op de bodem zit. Pedaal vast houden en nippel dicht draaien. [dit kun je tegen elkaar roepen - trappen - druk - klaar] Dat doe je bij iedere nippel liefst een paar keer. Het is een beetje werk en je zal er een blik vloeistof doorheen persen maar moet je wel zo doen. Er zijn ook vacuum pomp setjes waardoor het verlies van vloeistof beperekt wordt. Je zou naar een technische meeting kunnen gaan als je van te voren bij het bedrijf vraagt of ze dat hebben. Nou, je hebt wat te doen ....

Re: RE: regelmatig druk verlies op het koppelings pendaal.
Geplaatst: do dec 04, 2008 11:44
door alfaqv75
Soms kan het ook een versleten koppelingscilinder zijn: kijk ook of je lekkage hebt aan de pedaalkant.
Net als voor de remmen is het ook voor de koppeling goed om eens de vloeistof te verversen.
Met verse vloeistof zal het systeem beter presteren en zal er minder slijtage optreden.
remvloeistof en koppelingsvleoistof = 1 systeem op een 33...
en bij ontluchten wel de juiste volgorde aanhouden

(RA, LA, RV, LV)