Remproblemen
Geplaatst: ma dec 01, 2008 15:34
Ik wil graag een beroep doen op jullie expertize over een probleem waar ik mee zit.
Ik zal er eerlijk bij zeggen dat het over mijn daily driver gaat... een euh... uche-uche-uche-Golfje TDI-uche-uche-uche
Specs:
TDI 81 Kw 1999
Automaat
Brede, wat lagere bandjes (225/45 R17; geen idee of dat wat uitmaakt)
Ik heb deze ervaren auto (een 99-er met dik 2 ton op de teller) gekregen in juni, toen was het al mis met de remmen. Bij het afremmen schudde de hele auto, het stuur het meeste en was de remkracht onregelmatig, laten we zeggen een snel pompend effect. Dit werd steeds erger. Schijven krom dus. Bij de dealer hebben ze er toen nieuwe schijven vóór opgezet.
Zo'n 5000 km later (meeste snelweg) begon het probleem terug te komen. Schudden viel nog wel mee, maar ik merkte dat de remkracht weer onregelmatig werd. Terug naar de dealer dus. Die constateerde naar hun zeggen blauwe plekken op beide schijven voor. Ook hadden ze gecontroleerd of de remmen wel gangbaar waren en dat was volgens hun het geval. Hun conclusie: de remmen waren zeer heet geworden waarna er een langere tijd is stilgestaan met de voet op de rem.
Nou kan dat laatste wel kloppen. Ik had nl. nog geen ervaring met automaten en had in het instructieboekje (!) gelezen dat het niet nodig is om hem in neutraal te zetten wanneer je voor kortere tijd stopt, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Dat had ik dus ook nooit gedaan.
Maar zeer heet geworden is een ander verhaal. Een conventionele automaat leent zich nl. helemaal niet voor een sportieve rijstijl, dus ik rijdt altijd rustig met dat ding. Nooit harder dan maximum snelheid, geen gekke remcapriolen, altijd rustig afremmen. En ik weet ook zeker dat ik nog nooit een noodstop heb hoeven maken met deze bak. Hoe de remmen dan heet konden worden wist de dealer ook niet, ze bleven maar zeuren over berg af met de voet op de rem. Tja, de bergen tussen Alphen aan den Rijn en Duiven mogen er inderdaad zijn, heren!
Om een lang verhaal niet nog langer te maken, de dealer heeft de schijven af laten draaien en het probleem was weer weg. De eerste 5000 kilometer wel tenminste, want inderdaad, nu begint het weer. Sinds het afdraaien zet ik hem nu altijd in zijn neutraal als ik langer dan 2-3 seconden stil sta, maar het heeft niet mogen baten.
Aanstaande woensdag ga ik weer naar de dealer en ik wil deze keer beter beslagen ten ijs komen. Ik heb daarom wat concrete vragen over de remmen en ik hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen.
1) als het klopt wat de dealer zegt over te heet geworden schijven, is er dan een verklaring voor dat dit alleen problemen heeft gegeven bij de nieuwe schijven voor en niet bij de oudere schijven achter?
2) aansluitend hierop: kan het te maken hebben met de rembalans (teveel naar voren) en is er een manier om dat als leek te controleren?
3) kan filerijden (km's lang remmend kruipen, waarbij ik hem trouwens ook steeds na 2-3 sec. volledig stilstaan in neutraal zet) ermee te maken hebben?
4) ik heb gemerkt dat de auto in neutraal op een lichte helling niet gaat rollen. Is dit normaal voor een automaat of zouden de remmen kunnen aanlopen waardoor ze zo heet worden?
5) ik heb net even gekeken, op het oog liggen de remblokken zonder dat er wordt geremd volledig tegen de schijven aan, hoort dit? En zo ja wat maakt voet op de rem houden dan uit bij hete remmen?
6) andere ideeën?
Er zullen best domme vragen tussen staan. Ik weet alleen de basics van autotechniek en ik heb 0 ervaring met sleutelen... be kind
Ik zal er eerlijk bij zeggen dat het over mijn daily driver gaat... een euh... uche-uche-uche-Golfje TDI-uche-uche-uche

Specs:
TDI 81 Kw 1999
Automaat
Brede, wat lagere bandjes (225/45 R17; geen idee of dat wat uitmaakt)
Ik heb deze ervaren auto (een 99-er met dik 2 ton op de teller) gekregen in juni, toen was het al mis met de remmen. Bij het afremmen schudde de hele auto, het stuur het meeste en was de remkracht onregelmatig, laten we zeggen een snel pompend effect. Dit werd steeds erger. Schijven krom dus. Bij de dealer hebben ze er toen nieuwe schijven vóór opgezet.
Zo'n 5000 km later (meeste snelweg) begon het probleem terug te komen. Schudden viel nog wel mee, maar ik merkte dat de remkracht weer onregelmatig werd. Terug naar de dealer dus. Die constateerde naar hun zeggen blauwe plekken op beide schijven voor. Ook hadden ze gecontroleerd of de remmen wel gangbaar waren en dat was volgens hun het geval. Hun conclusie: de remmen waren zeer heet geworden waarna er een langere tijd is stilgestaan met de voet op de rem.
Nou kan dat laatste wel kloppen. Ik had nl. nog geen ervaring met automaten en had in het instructieboekje (!) gelezen dat het niet nodig is om hem in neutraal te zetten wanneer je voor kortere tijd stopt, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Dat had ik dus ook nooit gedaan.
Maar zeer heet geworden is een ander verhaal. Een conventionele automaat leent zich nl. helemaal niet voor een sportieve rijstijl, dus ik rijdt altijd rustig met dat ding. Nooit harder dan maximum snelheid, geen gekke remcapriolen, altijd rustig afremmen. En ik weet ook zeker dat ik nog nooit een noodstop heb hoeven maken met deze bak. Hoe de remmen dan heet konden worden wist de dealer ook niet, ze bleven maar zeuren over berg af met de voet op de rem. Tja, de bergen tussen Alphen aan den Rijn en Duiven mogen er inderdaad zijn, heren!

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, de dealer heeft de schijven af laten draaien en het probleem was weer weg. De eerste 5000 kilometer wel tenminste, want inderdaad, nu begint het weer. Sinds het afdraaien zet ik hem nu altijd in zijn neutraal als ik langer dan 2-3 seconden stil sta, maar het heeft niet mogen baten.
Aanstaande woensdag ga ik weer naar de dealer en ik wil deze keer beter beslagen ten ijs komen. Ik heb daarom wat concrete vragen over de remmen en ik hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen.
1) als het klopt wat de dealer zegt over te heet geworden schijven, is er dan een verklaring voor dat dit alleen problemen heeft gegeven bij de nieuwe schijven voor en niet bij de oudere schijven achter?
2) aansluitend hierop: kan het te maken hebben met de rembalans (teveel naar voren) en is er een manier om dat als leek te controleren?
3) kan filerijden (km's lang remmend kruipen, waarbij ik hem trouwens ook steeds na 2-3 sec. volledig stilstaan in neutraal zet) ermee te maken hebben?
4) ik heb gemerkt dat de auto in neutraal op een lichte helling niet gaat rollen. Is dit normaal voor een automaat of zouden de remmen kunnen aanlopen waardoor ze zo heet worden?
5) ik heb net even gekeken, op het oog liggen de remblokken zonder dat er wordt geremd volledig tegen de schijven aan, hoort dit? En zo ja wat maakt voet op de rem houden dan uit bij hete remmen?
6) andere ideeën?
Er zullen best domme vragen tussen staan. Ik weet alleen de basics van autotechniek en ik heb 0 ervaring met sleutelen... be kind
