Pagina 1 van 3
Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 11:41
door Maxtor
Zucht, ik heb grote angsten voor het blok van mijn 33 16V. Gisteravond laat vanuit Utrecht naar huis, over de A12. Blok was keurig netjes warm, standaard rijd ik mijn 33 de 25km erg rustig warm met weinig toeren en weinig belasting. Het was laat dus een dot gas, reed 150, wou tot de 160 komen en ineens bij 155 merkte ik dat hij ineens inhield. Geen rare geluiden, gewoon even een klein dipje. Van mn gas af, en rustig doorgereden met 130km/h, merkte wel dat hij ineens vermogen miste.
Snelweg af, en hij miste behoorlijk vermogen, geen knallen uit de uitlaat, geen rook, ook geen rare tikkende geluiden. Welk trilde de auto erg bij opkomen van de koppeling bij terugschakelen en bij gas geven. Het zelfde trillen als hij al deed bij wegrijden.
Je merkte het ook in zn stationairloop, heel snel schommelen van het toerental. Maar geen rare tikken, geen oplopende motortemparatuur en ook geen knipperend olielampje (ook niet in bochten waar ik met redelijk tempo doorheen ging om de gang erin te houden).
Iemand enig idee wat het kan zijn, drijfstanglagers zou ik moeten horen, als hij op 3 poten zou lopen zou ik knallen uit de uitlaat horen bij gas los, bij een warmloper zou de temperatuur oplopen, en bij iets anders dan lagerschade zou mn oliedruk terug lopen.
Kan eventueel het vliegwiel zijn gebroken? What to check allemaal?
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 11:46
door KAS
Alle vloeistoffen gecontroleerd? En loopt hij echt niet op 3 cilinders? Zo klinkt het wel als ik je verhaal lees.
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 12:17
door Maxtor
Vloeistoffen goed, voldoende koelvloeistof temperatuur, olie mooi op peil. Nou heb ik wel een alfa control peilstok, zonder alfa control, verschrikkelijk klote peilstokken om af te lezen, misschien zit er iets te veel in.... Sowieso niet te weinig.
Net even opnieuw gestart, dat gaat goed, niet al te veel moeite. Geen rare tikken (lagers o.i.d.) wel komt er bij de rechter cilinderbank een wat puffend geluid vandaan... Alsof er daar iets langs lekt, lijkt op uitlaatgassen.
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 13:14
door Andretti Molletti
lekker handig bij zo'n 16V: compressie meten! Want ik denk dat er of een klep verbrand is of je gaskleppen zijn finaal onteregeld?
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 13:30
door Maxtor
We zijn wat wijzer, heb één voor één de bougiekabels losgehaald, bij het loshalen van de cilinder het dichtsbij de bestuurder van de linker cilinderbank blijft het blok lopen. Bougie losgehaald en deze was redelijk zwart, gewisseld met één van de bougies uit een andere cilinder bracht geen oplossing.
Dus het lijkt hem in deze cilinder te zitten, nu even testen of hij vonk etc. Maar ik vrees met grote vrezen inderdaad een verbrande klep.
Dre, kunnen die gaskleppen zo ineens spontaan ontregelen? En dan zou hij bij vollast toch goed moeten lopen?
Re: RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 14:09
door Andretti Molletti
Dre, kunnen die gaskleppen zo ineens spontaan ontregelen? En dan zou hij bij vollast toch goed moeten lopen?
ik denk het niet maar ik hoop het wel!!!!
zwarte bougie geeft wel hoop! een verbrande klep geeft meestal een witte bougie tenzij je weer veel en lang doorrijdt...
compressie meten is de enige goede stap nu samen met een lektest....
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 14:27
door Maxtor
Ik heb er nog ongeveer 25km mee gereden na het moment dat ik merkte dat hij inhield. Het was midden in de nacht, en ik had echt geen zin om te stoppen.
Andere bougie was ook vrij zwart, de platinum puntjes waren alleen iets witter van kleur. Hij werkt wel deels mee die ene cilinder, met de bougiekabel los loopt hij beduidend minder goed.
In hoeverre kan het valse lucht zijn eventueel, soms wou de 33 nog weleens schommelen als hij warm was namelijk.
Even wat algemene info,
Deze 33 heeft 175.000km gelopen, maakt dagelijks net geen 200km per dag en dus bijna 60.000km per jaar. Elke 15.000km verse Castrol 10W40 met oliefilter, en 40.000km grote beurt met nieuwe bougies, verdelerkap + rotor, alle filters en multiriemen. Altijd starten lopen, diverse vakanties mee gedaan en nooit een probleem gehad, op een kapotte lambda na en een schuivertje op een rotonde. Het is echt een goede nette auto die gewoon met veel respect is behandeld geweest. Zo af en toe het gas vloeren hoort er bij en ik ben van mening dat een auto daar ook tegen hoort te kunnen.
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 15:32
door giulia-tom
Die diagnose is zo gesteld!
Probeer eens (snelle methode want koud) met remreiniger langs de inlaatkanalen te gaan - merk je verschil in loop?
Anders kun je met een ouder blok ook nogal eens gevoeligheid hebben op de benzinetoevoer (drukregelaar - injector en galerij)
Volgens mij moet je dan eea hebben.
Vacuumslangen gecheckt neem ik aan? Lambda stekkers los en vast? Stappenmotortje doet goed mee?
Maar ook: als je een schuddende motor had - weet je wat de staat is van je nokkenasjes? Die slijten het hardst namelijk bij 16v (en andere) dat kan zelfs zonder getik..
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 17:01
door Maxtor
Nou het is nu echt te koud om buiten lekker te gaan staan hobbien, vond het beetje diagnose stellen al meer dan genoeg.
Ik zal hem van de week naar de lokale Fiat ./ Alfa specialist hier brengen en vragen of ze compressie kunnen meten. Valse lucht zal het niet zijn, dan zal die meer in een constante vorm gaan schommelen in toeren lijkt mij. Hij loopt nu echt gewoon op 3,5 cilinder als het ware.
Wat doet eigenlijk een klep laten verbranden, verkeerde klepspeling? Maar de 33 is hydrolisch, daar valt niet veel aan te stellen. Ik snap het echt niet, 175.000 is niet veel voor zo'n 16V blok, de auto wordt dagelijks door en door warm, alleen maar snelweg kilometers slijt nauwelijks (files niet meegerekend) en altijd goede olie gebruikt. Tijdens het rijden gaf de auto ook niks aan, trok prachtig en in ene was dat een stuk minder. Bij gas bijgeven bleef hij wel accelereren, maar de kracht van voorheen was er niet meer.
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:00
door sprint88
1 riem 1 tandje versprongen misschien?
grt rogeralfa

RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:18
door Gerrelt
Check eerst of de bougie op die cylinder wel vonkt voordat je de compressie tests laat uitvoeren.
Het zou zoiets simpels kunnen zijn als een slechte bougiekabel.
RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: zo nov 23, 2008 23:34
door giulia-tom
Gerelt: hij heeft al bougies en kabels uitgewisseld! Wel even lezen...
Compressiemeten is een gooi tever Wim! (maar ja: als jij dat wilt!) Klep ligt er niet uit

Jammer dat je niet in de buurt ben want ik ben er in een kwartier tot 30 min achter!
Ben je wel in de buurt - bel dan maar!

Re: RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: ma nov 24, 2008 08:49
door alfaqv75
Gerelt: hij heeft al bougies en kabels uitgewisseld! Wel even lezen...
Compressiemeten is een gooi tever Wim! (maar ja: als jij dat wilt!) Klep ligt er niet uit

Jammer dat je niet in de buurt ben want ik ben er in een kwartier tot 30 min achter!
Ben je wel in de buurt - bel dan maar!

deze dingen zijn ook de oorzaak niet voor een zwarte bougie: Vacuumslangen gecheckt neem ik aan? Lambda stekkers los en vast? Stappenmotortje doet goed mee?
ik zou idd ook eerst kijken of de bougie wel vonkt (hoeft toch niet de bougiekabel te zijn!!)
maar ik zou er nu zeker niet mee rijden, demonteer je distributiekappen maar eens om te kijken of alles nog op tijd staat
daarna gaan we weer verder lullen, compressie test bij een garage zou ik dus pas daarna doen
en tja, kan soms zo maar gedaan zijn, ook met een 16V blok, je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee heeft gereden (en olie altijd netjes heeft bijgehouden), tevens snap ik niet dat als je auto inhoudt je nog hard door bochten gaat rijden (ivm het probleem kan ook aan een olieniveau of oliedruk liggen, door een bocht zwiept je olie naar 1 kant en alles draait lekker zonder olie... Tevens hoeven de juiste bougies om de ton vervangen te worden........ Maar goed, terug naar het probleem

RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: ma nov 24, 2008 09:35
door giulia-tom

Ah ! Ik ga 16v boxerles krijgen.....
Wim heeft al bougie uitgewisseld - is vrij handig dus kabels ook Wim? Enfin hij staat nu bij de garage...
Re: RE: Vermogens verlies 33
Geplaatst: ma nov 24, 2008 10:02
door alfaqv75

Ah ! Ik ga 16v boxerles krijgen.....
Wim heeft al bougie uitgewisseld - is vrij handig dus kabels ook Wim? Enfin hij staat nu bij de garage...
zo bedoelde ik het niet
en rotorkapjes slijten ook als de raven bij een 16V....