Pagina 1 van 1
Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plug)
Geplaatst: za nov 22, 2008 12:06
door Gerrelt
Alfisten,
Ik heb vandaag bij m'n automaterialenzaak geinformeerd naar bougiekabels voor mijn Alfa 33 1.4 motor.
De goede man vertelde me dat die 195 euro kosten...
Wat is er zo speciaal aan die kabels?
Nu gebruiken de nieuwste autos helemaal geen bougikabels meer, maar zit er een bobine direct op de bougie. O.a. subaru
gebruikt dit al een tijdje.
Nu vroeg ik me af of mijn 1.4 motor om te bouwen is naar het subaru bobine-op-bougie systeem. Heeft iemand zoiets al wel eens
geprobeerd?
Ik denk dat ik voor die 195 euro wel 4 van die dingen van de sloop kan halen, toch? Ben ik mooi van bougiekabels af!
Groeten,
Gerrelt.
RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: za nov 22, 2008 16:00
door Speeder
Hoop gedoe hoor, koop nou maar gewoon een setje nieuwe kabels...
AR-Parts (klik) levert ze in setjes van twee kabels A 25,50 per set. Dan ben je dus voor 51 euro klaar.
Zie:
http://www.arparts.nl/33_technieknl.htm
RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: za nov 22, 2008 18:48
door sprint88
Eeen Brezan in de buurt oid ?
die besteld of heeft ze gewoon
grt rogeralfa

RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:08
door Gerrelt
Hey, dat is idd een stuk goedkoper daar bij AR-parts!!
Raar, bij Twimva (een goede automaterialenzaak in Enschede) kosten ze 195 euro.
Ook als je op hbase kijkt ( zie:
www.hbase.nl ) kosten ze zoveel.
Hmm...toch lijkt het me wel wat zo'n bobine-op-bougie systeem.
Volgens mij is het niet zoveel werk. Je hoeft alleen maar wat draadjes te solderen/verlengen en klaar.
Het grootste probleem is om COP's te vinden die passen. Je komt snel in de buurt van de fuel-rail.
Ach, ik slaap er nog wel wat nachtjes over...

Re: RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:21
door yuri 75 V6
.
Volgens mij is het niet zoveel werk. Je hoeft alleen maar wat draadjes te solderen/verlengen en klaar.
Aansturing...?
Re: RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:25
door WhizzMan
.
Volgens mij is het niet zoveel werk. Je hoeft alleen maar wat draadjes te solderen/verlengen en klaar.
Aansturing...?
Joh, die 12V vonkt ook wel door die verdelerkap heen.... NOT
Dat gaat dus niet werken zonder dat je ook een andere aansturing hebt inderdaad. Ik zou gewoon 4 nieuwe kabels regelen. Zorg er wel voor dat je niet die "silicone" dingen hebt met koolstof er in, maar degelijke met een metalen kern.
RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:28
door Gerrelt
Een bobine heeft een + draad nodig en een - die door de CPU gestuurd wordt. Dus als ik van twee COP's de - aansluit op de - van de linker of rechter bobine stekker, en de andere twee op de andere aansluit, dan hoef ik alleen nog voor een + te zorgen. Die ik ook weer van de originele bobine stekker kan pakken..
De CPU zal dan twee COPs laten "vuren" ipv 1 bobine (voor twee cilinders he..het is een DIS bobine /wasted spark systeem).
Tenminste...dat is mijn theorie...

Re: RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on
Geplaatst: zo nov 23, 2008 20:29
door Gerrelt
Joh, die 12V vonkt ook wel door die verdelerkap heen.... NOT
Geen verdelerkap aanwezig, de 1.4 heeft een DIS bobine. Met een motor-met-verdeler was het inderdaad een stuk ingewikkelder geweest!
RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: zo nov 23, 2008 23:52
door WhizzMan
Ah, je hebt al DIS. Dan zal je "alleen maar" de dwell en eventueel de stroombron in de motronic moeten aanpassen aan de andere spoelen. Je loopt het risico dat je timing anders wordt, je vonk te zwak is of je ECU of vonkversterker(s) doorfikken als je dat niet ook op elkaar aanpast.
Re: RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on
Geplaatst: ma nov 24, 2008 12:07
door Gerrelt
Dwell..yep..dat zou een probleem kunnen zijn. Als de onderbrekingstijd te kort of te lang is kan dit een slechtere vonk veroorzaken. Maar, het kan ook zijn dat de standaard waarde voldoende is. Het is de vraag of er een voorschakel weerstand nodig is voor de bobines (of is dat alweer ouderwets?).
Ik denk niet dat het ontstekingstijdstip veranderd door deze aanpassing.
Doorfikken CPU zou ook kunnen, het is dan wel aarde gestruurd, maar als de twee bobines samen een lagere weerstand hebben, dan gaat er meer stroom door de cpu lopen...Hmm....Ik heb nog een oude reserve CPU liggen, dus daar zou ik het mee kunnen uittesten mocht ik dit gaan proberen.
Het is wel jammer dat er eigenlijk niet zoveel ruimte is bij de bougies, en de meeste COP systemen zijn erg lang (of alle 4 aanelkaarvast als het een 4-in-lijn motor is).
Re: RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on
Geplaatst: ma nov 24, 2008 13:13
door WhizzMan
Ik denk niet dat het ontstekingstijdstip veranderd door deze aanpassing.
Omdat de dwell misschien niet goed is, kan het net even wat korter of langer duren voordat het magnetisch veld zodanig verandert dat je een hoge spanning in de secundaire spoel krijgt, die dan weer een veld op moet bouwen tussen de electroden van je bougie enz. enz. Voor het zelfde scheelt het zo weinig in stroom en inductie etc. dat je je coils 1 op 1 over kan zetten hoor, maar het is iets waar je even rekening mee moet houden.
Doorfikken CPU zou ook kunnen, het is dan wel aarde gestruurd, maar als de twee bobines samen een lagere weerstand hebben, dan gaat er meer stroom door de cpu lopen...Hmm....Ik heb nog een oude reserve CPU liggen, dus daar zou ik het mee kunnen uittesten mocht ik dit gaan proberen.
[/quote]
De meeste fabrikanten geven keurig de primaire ohmse weerstand, de verhoudinig in het aantal windingen en als je geluk hebt ook nog een primaire inductiewaarde in de specificaties van de coilpacks. Anders helpt bellen met een fabrikant of ze e-mailen vaak ook goed. Vergelijk de coils die er nu op zitten met wat je er op wilt schroeven, met wat geluk is het goed pas te maken zonder aanpassingen in de ECU.
Overigens denk ik dat een (kort) stukje bougiekabel niet zo'n grote factor zal zijn hoor. Vooral de verdelerkap met rotor en sleepstift-contact is een beperkende factor in vonksterkte, onderhoudsgevoeligheid en betrouwbaarheid van je ontsteking.
RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: ma nov 24, 2008 13:51
door Michiel145
Niet om het een of ander, maar wat dacht je dat vier COP pluggen / bobine kosten

RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: ma nov 24, 2008 14:35
door Speeder
Ik vraag me af waarom je zoveel moeite zou doen! Het werkt uitstekend zoals het nu is! Het enige nadeel is dat je door de originele constructie eens in de 10 jaar en keer een setje bougiekabels van 60 euro moeten vervangen... als je dat al een probleem vindt moet je geen auto gaan rijden

RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on-plu
Geplaatst: vr nov 28, 2008 13:06
door Gerrelt
Ach, je moet wat te knooien hebben, toch??
Ik hoopte eigenlijk om voor ongeveer 50 euro op de sloop 4 van die dingen te kunnen halen.
Re: RE: Alfa 33 1.4 ombouwen naar bobine op bougie? (coil-on
Geplaatst: vr nov 28, 2008 13:18
door WhizzMan
Ach, je moet wat te knooien hebben, toch??
Ik hoopte eigenlijk om voor ongeveer 50 euro op de sloop 4 van die dingen te kunnen halen.
Als je ze op de sloop haalt, ben je vaak net wat meer kwijt dan dat, maar nieuwprijs zou ik er ook niet snel voor willen betalen inderdaad. Ik heb er ruim voldoende reserve, eBay en geduld is daar een fijne combinatie voor.