vraag over injectoren probleem Jtd
Geplaatst: di nov 11, 2008 18:13
Hallo,
Mijn 156 16V Jtd heeft een storing waar ik nog niet helemaal uit ben, wie heeft er ervaring mee?
Klacht nr 1 was regelmatig een fout melding van een te hoge turbo druk. Turbo heb ik open gemaakt en schoepverstelling gereinigd.
De electrische regelklep is vervangen maar dit alles heeft beperkt resultaat gehad. EGR klep en druksensor ook meerdere malen schoongemaakt.
Turbo slangen zijn beide al gescheurd geweest en vervangen, de koeler heb ik afgeperst.
Na dit alles komt de storing eigenlijk niet meer voor maar wel lijkt mijn turbodruk nog steeds te hoog. (1x gehad nog op 5 dkm)
Bij doortrekken in de 5e en 6e van 2000 naar 3500 rpm regeld de turbo netjes af op 220kPa maar (op mijn simpele diagnose kastje) in bv 2e of 3e versnelling piekt de druk nog steeds naar 250kPa.
Nog een vreemd iets is mijn verbruik i.c.m. de BC. De BC geeft aan dat ik 5,5 ltr verbruik maar in werkelijkhied is dat ongeveer 6,9 ltr.
Mijn idee was nu dat er misschien een slechte tunning was uitgevoerd waardoor deze problemen en afwijking komen!
Zaterdag bij Squadra geweest maar de software is standaard van de 140 pk versie.
Wat Stephan wel ontdekte was dat injector 4 en 1 max correctie waarde gaven. (nr 4 direct bij de start)
Dit is heel goed te merken als de motor stationair loopt, staat te schudden alsof ie op 3,5 cil loopt. Dit euvel heb ik ook al enige tijd maar treed dus niet altijd op!
Zondag heb ik een nieuwe LMM geplaatst en ik moet zeggen dat de motor beter reageerd op het pedaal, het gaat allemaal wat vloeiender.
Ook het stationair lopen is nu met warme motor eigenlijk goed gebleven en zakt niet meer terug in toeren.
Mijn vraag is eigenlijk wie heeft er ervaring met de injectors van een Jtd.
Komt het voor dat ze teveel brandstof inspuiten door vervuiling of slijtage?
Kan het ook zijn dat de raildruk te hoog is door bv een afwijking in de sensor? (meetwaarde lijkt goed maar druk toch te hoog?)
Stephan had het eventueel over andere injectors, injectors met 8 gaatjes i.p.v. 7. Deze zijn blijkbaar leverbaar als hardware tuning.
Wie heeft hier ervaring mee en eventueel nog tips/ideeën? (na 50 dkm wil ik wel eens van deze problemen af)
Mijn 156 16V Jtd heeft een storing waar ik nog niet helemaal uit ben, wie heeft er ervaring mee?
Klacht nr 1 was regelmatig een fout melding van een te hoge turbo druk. Turbo heb ik open gemaakt en schoepverstelling gereinigd.
De electrische regelklep is vervangen maar dit alles heeft beperkt resultaat gehad. EGR klep en druksensor ook meerdere malen schoongemaakt.
Turbo slangen zijn beide al gescheurd geweest en vervangen, de koeler heb ik afgeperst.
Na dit alles komt de storing eigenlijk niet meer voor maar wel lijkt mijn turbodruk nog steeds te hoog. (1x gehad nog op 5 dkm)
Bij doortrekken in de 5e en 6e van 2000 naar 3500 rpm regeld de turbo netjes af op 220kPa maar (op mijn simpele diagnose kastje) in bv 2e of 3e versnelling piekt de druk nog steeds naar 250kPa.
Nog een vreemd iets is mijn verbruik i.c.m. de BC. De BC geeft aan dat ik 5,5 ltr verbruik maar in werkelijkhied is dat ongeveer 6,9 ltr.
Mijn idee was nu dat er misschien een slechte tunning was uitgevoerd waardoor deze problemen en afwijking komen!
Zaterdag bij Squadra geweest maar de software is standaard van de 140 pk versie.
Wat Stephan wel ontdekte was dat injector 4 en 1 max correctie waarde gaven. (nr 4 direct bij de start)
Dit is heel goed te merken als de motor stationair loopt, staat te schudden alsof ie op 3,5 cil loopt. Dit euvel heb ik ook al enige tijd maar treed dus niet altijd op!
Zondag heb ik een nieuwe LMM geplaatst en ik moet zeggen dat de motor beter reageerd op het pedaal, het gaat allemaal wat vloeiender.
Ook het stationair lopen is nu met warme motor eigenlijk goed gebleven en zakt niet meer terug in toeren.
Mijn vraag is eigenlijk wie heeft er ervaring met de injectors van een Jtd.
Komt het voor dat ze teveel brandstof inspuiten door vervuiling of slijtage?
Kan het ook zijn dat de raildruk te hoog is door bv een afwijking in de sensor? (meetwaarde lijkt goed maar druk toch te hoog?)
Stephan had het eventueel over andere injectors, injectors met 8 gaatjes i.p.v. 7. Deze zijn blijkbaar leverbaar als hardware tuning.
Wie heeft hier ervaring mee en eventueel nog tips/ideeën? (na 50 dkm wil ik wel eens van deze problemen af)
