Pagina 1 van 1
Vervangen fusee 33
Geplaatst: ma nov 10, 2008 19:58
door Maxtor
Andere fusee gescoord voor de 33 (tnx Lorenzo), nu nog monteren.
Tips, of aandachtspuntjes? Wat specifieke tooltjes (behalve de dop 36), kogeltrekkertjes die aanbevolen worden? Ik neem aan dat ik de boel kan demonteren zonder ook de gehele aandrijfas te demonteren van de bak af?
RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: ma nov 10, 2008 20:35
door Speeder
Ik had voor je gekeken, maar kon slechts 1x fusee rechtsvoor nog vinden. Nu ik jouw post zie schiet me weer te binnen dat ik je daarover nog even had willen PB'een! Het wiellager voor heb ik zelf nog nooit vervangen. Om het fusee los in handen te kunnen krijgen:
-Veerpoot moet los:
Simpel, 4 bouten los en klaar
-Aandrijfas moet los:
Deze zit met spiebanen in het fusee. Na het losslaan van de borging en het lossen van de centrale moer (zit joekelvast), kan je het fusee weg kantelen en de aandrijfas uit het fusee trekken.
-Fuseekogel moet los:
De moer kan je het makkelijkst verwijderen als de aandrijfas er niet meer boven hangt. Verder gewoon met een simpel kogeltrekkertje verwijderen, en opletten op het fuseekogelhoesje.
De centrale moer heb ik los gemaakt door:
-auto opkrikken, wiel eraf en borging van de centrale moer los slaan
-wiel er terug op, vervolgens op de auto zetten.
-Naafdeksel/dopje eraf zodat er een dop + GROOT wringijzer op de centrale moer gezet kan worden.
-Iemand in de auto, motor laten draaien, rem intrappen en losdraaien.
Een nieuwe moer ging met een grote momentsleutel op dezelfde wijze ook weer vast. Als je geen grote momentsleutel ter beschikking hebt kan je eventueel de oude moer aftekenen, het aantal slagen tellen en op die manier hetzelfde aanhaalmoment waarmee hij vast zat benaderen. Borgen kan aan twee kanten van de moer, dus borging dan wel aan de tegenovergestelde kant vast slaan en niet 'hergebruiken'

RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: ma nov 10, 2008 22:44
door alfaqv75
die 4 bouten van de veerpoot heb ik eens veel last mee gehad, gevolg was dat de draad kapot ging in mijn fusee
moer er achter gaat, maar is niet optimaal (en geniet mijn voorkeur)...
rest is idd niet te moeilijk
Re: RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: di nov 11, 2008 00:18
door Speeder
die 4 bouten van de veerpoot heb ik eens veel last mee gehad, gevolg was dat de draad kapot ging in mijn fusee
moer er achter gaat, maar is niet optimaal (en geniet mijn voorkeur)...
rest is idd niet te moeilijk
Soms willen die krengen er gek genoeg niet meer goed in terug. Ook dat heb ik al wel is beleefd. Alle 4 de bouten met boormachine en borsteltje goed schoongemaakt, gesmeerd, en nog niet goed erin willen (zwaar draaien etc.)! Een setje nieuwe bood toen uitkomst

RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: di nov 11, 2008 08:38
door Huib
stuurkogel hoeft niet los, deze zit aan de veerpoot bij een 33 en die kan gewoon blijven zitten als je de fusee wilt demonteren.
Wim ik weet niet of je de beschikking hebt over perslucht maar een slagmoersleutel werkt altijd om zo'n naafmoer los te krijgen. Je dop 36 moet je misschien iets afslijpen, die van mij was te dik en klemde daardoor in de naaf.
Re: RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: di nov 11, 2008 14:23
door Speeder
stuurkogel hoeft niet los, deze zit aan de veerpoot bij een 33 en die kan gewoon blijven zitten als je de fusee wilt demonteren.
Wim ik weet niet of je de beschikking hebt over perslucht maar een slagmoersleutel werkt altijd om zo'n naafmoer los te krijgen. Je dop 36 moet je misschien iets afslijpen, die van mij was te dik en klemde daardoor in de naaf.
Hehe, je hebt nog gelijk ook Huib

Stuurkogel kan idd blijven zitten. Allen doppen 36 die ik tot mijn beschikking had waren toen inderdaad te dik! met een bandschuurmachine heb ik de dop rondom iets dunner gemaakt. SAVALI houten vertelde mij dat ze het ook op die manier doen... wanneer de dop splijt, komt er weer een nieuwe

RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: di nov 11, 2008 14:55
door alfaqv75
mijn dop past wel

Re: RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: di nov 11, 2008 15:55
door Speeder
Re: RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: di nov 11, 2008 18:09
door alfaqv75
misschien wel te vaak gebruikt en daardoor gesleten
ik geloof dat ik die dop heb van hazet (scheelt per merk natuurlijk hoe dik ze zijn)
RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: do nov 13, 2008 19:29
door Maxtor
Nou voor 80% klaar, wat een klote klus zeg. Het loshalen ging wel, maar het monteren, vooral de veerpoot aan de fusee was een klote klus. Zeker in je eentje (je moet erg veel kracht zetten om de veerpoot op de juiste plek te krijgen) is het een hels karwei. En dan blijkt de vervangen fusee nogal behoorlijk verroest, dus de bouten gaan er verschrikkelijk moeilijk in. Zelfs zo moeilijk dat het me niet lukte om de remtang volledig vast te zetten (speling), en met de kou, en de hele dag kloten was ik het beu. Morgen dan maar even met een andere auto naar de zaak, zaterdag het vervolg.
RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: do nov 13, 2008 20:06
door Steven 33
ai..ai...dat klinkt bekend...in je eentje dat doen is een meeting met jezelf!
succes met afmaken!
Re: RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: do nov 13, 2008 22:05
door Speeder
Nou voor 80% klaar, wat een klote klus zeg. Het loshalen ging wel, maar het monteren, vooral de veerpoot aan de fusee was een klote klus. Zeker in je eentje (je moet erg veel kracht zetten om de veerpoot op de juiste plek te krijgen) is het een hels karwei. En dan blijkt de vervangen fusee nogal behoorlijk verroest, dus de bouten gaan er verschrikkelijk moeilijk in. Zelfs zo moeilijk dat het me niet lukte om de remtang volledig vast te zetten (speling), en met de kou, en de hele dag kloten was ik het beu. Morgen dan maar even met een andere auto naar de zaak, zaterdag het vervolg.
Wat gek

Bij mij hing de veerpoot gewoon in uitgeveerde toestand aan de carrosserie, en kon ik het fusee er zonder moeite voor positioneren.
De volgende keer eerste even alle draad in het fusee schoon maken met een tapsetje en wat WD40. Die vergeet je niet meer

NIET proberen met lomp geweld de bouten er toch in te draaien, daar ga je spijt van krijgen..
RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: vr nov 14, 2008 08:43
door Huib
nog een tip: stuur volledig in naar de kant die je aan het monteren bent. Dus als je links aan het vervangen bent het stuur volledig naar links draaien. Als je de stuurkogel nog vast hebt zitten draait de veerpoot, op die manier krijg je het fusee er makkelijker achter gepositioneerd.
En krik aan de andere kant ook het wiel van de grond. Je moet de draagarm naar beneden duwen om het fusee achter de gaten in de veerpoot te krijgen. Als de andere kant nog op de grond staat werkt de stabilisator behoorlijk tegen.
Dit moet je echt netjes doen anders draai je de bouten scheef erin en sloop je je 'nieuwe' fusee.
RE: Vervangen fusee 33
Geplaatst: za nov 15, 2008 12:48
door Maxtor
Goede tip Huib!! Beetje laat alleen

, boel zit allemaal al vast. Die remklauwbouten gingen helemaal niet zo zwaar, ik was zelf gewoon op. Na een hele dag in de kou op de grond.
Net de bouten even gelost, even ingespoten met WD40 en alles opnieuw vastgezet, probleemloos. En inderdaad, het geluid is weg, heerlijk zat me hier de laatste duizenden km's vreselijk aan te ergeren. Nu alleen die klote ankerplaat die rammelt bij insturen, maar paar tikken erop met een schroevendraaier zal denk ik wel de oplossing zijn.
Mijn 33 staat aanzienlijk verlaagd, met gele KONI's, en wat Huib zegt klopt helemaal, de stabi hield de boel goed tegen.
Allemaal wijze lessen voor de toekomst, ik kan in ieder geval weer een 60.000km maken volgend jaar netzoals dit jaar
Tssk, wat nou, Duitse autobahn cruisers.