Pagina 1 van 4
Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 11:07
door Claasen
Elders op dit forum hebben jullie kunnen lezen over het starten van mijn GTV6 vorige week.
Gisteren wilde ik de GTV6 goed afstellen maar het volgende probleem deed zich voor. Starten met massameter aangesloten, eerste keer loopt de motor maar bij gas geven slaat ie af. Daarna niet meer te starten. Als ik de luchtmassameter (LMM) ontkoppel (grote zwarte slang losgemaakt) loopt de motor zonder problemen. Mijn conclusie de LMM is defect. In totaal heb ik 3 LMM's aangesloten maar bij allemaal hetzelfde probleem. Volgende conclusie, computer defect, ook vervangen zelfde probleem. Je hoort het relais in de linkerbovenhoek van de motorruimte overigens wel schakelen als je de klep van de LMM open zet.
Ik vermoed nu dat het probleem in de bedrading zit, maar heeft iemand anders een suggestie?
Frank
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 15:18
door kai
Ik denk dat je eerst maar eens je benzinedruk moet controleren !
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 15:56
door Andretti Molletti
Das wijs!!
Een L/jetronic die ZONDER luchthoeveelheidsmeter loopt??
Zit vast al een weerstand in de bekabeling oid.. zover ik weet kan een L-jetronic niet lopen zonder LHM. Heeft i ook niet een benzinepompschakelaar in de LHM???
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 16:39
door kai
Ik denk dat ie de "luchtslang" ontkoppelt ?
Want inderdaad zonder LMM zal/kan een Jetronic niet lopen.
Of mischien als de benzine retourleiding verstopt zit en er een veel te hoge benzine druk is kan de motor even stationair zonder benzine pomp lopen. Inspuiting kan dan zelfs via de koudestart injector net genoeg zijn. 6 bar is heel veel.
Re: RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 20:32
door Claasen
Ik denk dat je eerst maar eens je benzinedruk moet controleren !
Vergat ik te melden, maar de bezinedruk is OK heb ik gecontroleerd!
Re: RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 20:35
door Claasen
Ik denk dat ie de "luchtslang" ontkoppelt ?
Want inderdaad zonder LMM zal/kan een Jetronic niet lopen.
Of mischien als de benzine retourleiding verstopt zit en er een veel te hoge benzine druk is kan de motor even stationair zonder benzine pomp lopen. Inspuiting kan dan zelfs via de koudestart injector net genoeg zijn. 6 bar is heel veel.
Ik heb inderdaad de luchtslang na de LMM ontkoppeld de stekker van de computer naar de LMM zat er gewoon in. Overigens blijft de motor dan gewoon lopen (en niet even zoals je opmerkt) ik heb de motor warm laten worden om te checken of de fans aansloegen, dus hij blijft lopen!
Voor alle duidelijkheid, voor zover ik begrijp wordt de klep in de LMM door het vacuum van de motor geopend, toch? Als ik de luchtfilterhuisdeksel (met LMM) los haal en voorzichtig met de hand het klepje open dan hoor ik de relais schakelen, dus dat lijkt te werken ik denk alleen dat de computer een verkeerd signaal krijgt. Maar ja electriciteit is niet mijn sterkste punt!
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 21:30
door Andretti Molletti
Aha dan schakeld i de bnzine pomp!!
Maar hoe kan i dan lopen als je de LHM ontkoppeld???????
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 21:38
door GTV Boy

Dat vraag ik me nu ook een hele tijd af....

Re: RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 22:22
door ravado
Aha dan schakeld i de bnzine pomp!!
Maar hoe kan i dan lopen als je de LHM ontkoppeld???????
omdat de LHM nog met de stekker van de comp.verbonden is. Hij haalt de luchtslang er tussen uit maar laat de LHM aangekoppelt aan de comp....
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: zo mei 29, 2005 23:39
door Andretti Molletti
Als de LHM niet doorstroomt is met lucht, moet je motor(lees pomp) afslaan!!!!
Das de ingebouwde veiligheid!!!
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: ma mei 30, 2005 07:34
door ravado
je haalt de slang tussen inlaatspruitstuk en LHM weg. Dan stroomt er toch nog steeds lucht door de LHM? dus blijft de motor lopen. Geeft hetzelfde effect als de LHM loshalen en boven b.v. de motor houden. er is luchtstroom, LHM meet en motor blijft lopen....
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: ma mei 30, 2005 08:50
door Claasen
Heren,
Ik begrijp dat het heel interessant is om je af te vragen waarom de motor blijft lopen met een ontkoppelde luchtslang maar feit is dat de motor gewoon blijft lopen. Als jullie denken dat de oorzaak van het probleem hier ligt ga vooral door met deze discussie maar als het slechts 'ter leeringh ende vermaeck' is graag weer on-topic.
Kan het zijn dat de LMM (of LHM, wat is het verschil eigenlijk?) een totaal verkeerd signaal krijgt? Zijn het misschien de relais die naar hun grootje zijn? Is de stekker van de computer naar de LMM defect. En zo ja hoe meet ik dat?
Groeten,
Frank
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: ma mei 30, 2005 09:17
door Claasen
Misschien praat dit makkelijker!
http://www.international-auto.com/index ... ad&aid=245
Het relais waar ik het over heb is nummertje 42 en ik heb 32 losgehaald
Enne let niet op de fratsen die deze amerikaan met de motor heeft uitgehaald

ik ben hier persoonlijk niet zo'n liefhebber van!
RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: ma mei 30, 2005 10:21
door kai
De benzinepomp zou niet moeten/mogen lopen als de slang ontkoppeld is.
Zoals iedereen al opmerkt is de enige manier om de benzine pomp te laten lopen: de klep van de LMM iets te openen. (Met cognac aan natuurlijk!)
Maar hij loopt wel.
Vragen:
- Normaal lopen versta je daar ook onder gasgeven en gas een tijdje geopend houden?
(Dat moet namelijk absoluut niet kunnen zonder LMM)
- De benzine druk is tijdens het lopen ongeveer 2.5 bar ?
Re: RE: Luchtmassameter probleem GTV6
Geplaatst: ma mei 30, 2005 10:36
door Claasen
De benzinepomp zou niet moeten/mogen lopen als de slang ontkoppeld is.
Zoals iedereen al opmerkt is de enige manier om de benzine pomp te laten lopen: de klep van de LMM iets te openen. (Met cognac aan natuurlijk!)
Maar hij loopt wel.
Vragen:
- Normaal lopen versta je daar ook onder gasgeven en gas een tijdje geopend houden?
(Dat moet namelijk absoluut niet kunnen zonder LMM)
- De benzine druk is tijdens het lopen ongeveer 2.5 bar ?
Hallo Kai,
In antwoord op je vragen: Ja ook het gas een tijdje geopend houden etc. de motor loopt vrijwel normaal (zo nu en dan een plofje). Met betrekking tot de benzinedruk, ik heb de druk niet gemeten dus dat zou ik je niet kunnen zeggen!
Thanx