alfa 166

koelvloeistof leeg

zo okt 26, 2008 09:11

Hallo,

Gisteren ging ineens het temperatuurlampje branden van de GTV TS. Ik zag dat de koelvloeistof leeg was. Betekent dit dat mijn koppakking kapot is?

Ik hoop het niet :(

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: koelvloeistof leeg

zo okt 26, 2008 10:15

Als er mayonaise aan je peilstok hangt is het antwoord ja. Koelvloeistof in de verbrandingskamer kan je niet missen (vette witte rook uit de uitlaat) en dan is het antwoord dus ook ja.

Anders waarschijnlijk een poreuze radiateur- of kachelslang. Vooral bij de slangenklemmen willen ze ook wel eens openscheuren.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koelvloeistof leeg

zo okt 26, 2008 10:38

Het betekent in ieder geval dat je koelvloeistof verdwenen is. Hoe dat is gekomen en wat de vervolgschade is moet je nu dus gaan uitzoeken. Je hebt een redelijke kans dat je koppakking nog heel is hoor, maar het kan maar zo dat je er te laat bij was en dat je toch schade hebt. Zoek uit waar het lek zit door er weer koelvloeistof in te doen. Als je het er niet gelijk uit ziet lopen kan je eens gaan kijken of je de motor misschien weer kan gaan starten. Kijk dan eerst of je inderdaad sporen van water in je motor hebt, bruine (koffie verkeerd) kledder aan je oliepeilstok betekent foute boel. Dat soort prut in je koelsysteem is ook foute boel. Ziet het er allemaal goed uit, probeer dan eens te starten. Als je motor goed start en je hebt geen witte rookgordijnen uit je uitlaat, laat de motor dan eens rustig warm worden en kijk of er ergens iets begint te lekken. Als de motor warmer wordt komt er namelijk druk op je koelsysteem te staan en dan zal een klein gaatje of zo opengedrukt worden door de koelvloeistof. Een alternatief is om je koelsysteem af te pompen. Er zijn pompjes die je kan aansluiten op de dop van je expansievat. Oppompen, druk noteren, minuutje wachten en kijken of de druk gezakt is. Mocht je het niet vertrouwen of het niet aandurven, haal er dan iemand bij die dit vaker gedaan heeft, het zou zonde zijn als je alsnog iets stuk maakt wat nog heel was voor je zelf ging kijken.

alfa 166

RE: koelvloeistof leeg

ma okt 27, 2008 17:59

hartstikke bedankt voor jullie reactie. Ik verlies momenteel 1 liter per 50 km. Geen rookgordijn en de olie ziet er ook normaal uit.

Omdat het wegdek de laatste dagen steeds nat was, kon ik nog niet zien of er vloeistof onder de auto ligt.


Ik hoop maar dar het alleen een slang is die lek is,

:cry: :cry:

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: koelvloeistof leeg

ma okt 27, 2008 22:52

Dat hoop ik ook voor je.

Andere mogelijkheid is de waterpomp. Als je goed kijkt moet je wel kunnen zien of die lekt. Ook kun je eens voelen of er speling op de pomp zit door te proberen de poelie met de hand op en neer te bewegen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: koelvloeistof leeg

ma okt 27, 2008 22:57

Als je naast water ook (extra veel) geconcentreerd koelvloeistofmiddel (of hoe dat ook mag heten) toevoegt, dan zou je redelijk snel moeten zien waar het lekt. Ook bij vochtig weer, dat goedje zie je redelijk goed liggen als het druppelt onder een stilstaande auto.
En dan ben je tijdelijk ook nog beschermt tegen -30 ;-)
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koelvloeistof leeg

ma okt 27, 2008 23:32

Hoo! Geen water er in gooien tenzij voor "nood". Een motor met aluminium carter/kop heeft koelvloeistof nodig, anders gaat de boel vrij snel stuk. Je kan om thuis te komen er wel water in gooien, maar koelvloeistof is echt noodzakelijk om het wegvreten van je aluminium te voorkomen. Oxidevorming kan ook nog eens kanalen verstoppen en delen van je motor uit elkaar drukken. Voor eventjes is het dus prima, maar meer dan een paar dagen moet je het er echt niet in laten zitten. Vorst is ook weer relevant, water wat bevriest sloopt je blok, dat is erg duur. Ik had eigenlijk verwacht dat je de auto stil had gezet en niet meer rijdt totdat duidelijk was wat er aan de hand was en hoe je het op moet lossen. Dit is iets wat je echt op korte termijn moet oplossen, anders gaat het zeker duur worden om de boel in orde te krijgen.

edit: Je waterpomp haalt ook smering uit de koelvloeistof, die kan ook snel stukgaan op alleen water.

Andretti Molletti

RE: koelvloeistof leeg

di okt 28, 2008 00:07

Even een veel gehoord misverstand uit de weg ruimen betreffende koelvloeistof en anti-vries:
kant en klare koelvloeistof is 50% glycol en 50% gedemineraliseerd water (géén kraanwater! en nooit minder dan 1/3 glycol).
Zowel antivries als koelvloeistof zijn gebaseerd op glycol (ik dacht ook ethaan-diol genoemd).
Je kan ze dus volledig mengen!! De kleur is niet belangrijk: roze blauw groen is mengbaar maar beter is elke paar jaar spoelen en verversen.
Er zijn momenteel al vloeistoffen die een motorleven meegaan=14 jaar (Van Texaco o.a.)
De kwaliteit van koelvloeistof wordt aangeduidt met G12 of G13 waarbij een hoger getal beter is (lees modernere dopes heeft).

Een waterpomp heeft geen smering van de koelvloeistof, immers de lagers zitten buiten de koelvloeistof en zijn zoals dat zo mooi heet gesmeerd voor het leven.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: koelvloeistof leeg

di okt 28, 2008 05:34

Externe koelvloeistof lekkage moet je gewoon kunnen terug vinden in de motorruimte. Spul verdampt niet zo snel.
Kan ook nog dop van je expansievat zijn. Is overdruk klepje inverwerkt.
Gezien verbruik wat jij noemt zou ik eerst eens zoeken waar het blijft alvorens verder te rijden. En als je al rijd dan heel kalm aan.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: koelvloeistof leeg

di okt 28, 2008 08:23

Externe koelvloeistof lekkage moet je gewoon kunnen terug vinden in de motorruimte. Spul verdampt niet zo snel.
Anders even bij je garage langs gaan om te vragen of ze je koelsysteem onder druk willen afpersen.
Kun je een lekkage heel snel opsporen of uitsluiten.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

BbdeGand
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jul 28, 2021 07:31

Re: koelvloeistof leeg

za okt 09, 2021 17:13

Beste,

Heb een alfa spider Twin spark 1996 ; ik heb met ontzetting zonet vastgesteld dat vooraan rechts net voor de pedalen er een rode plas Is .,. Koelvloeistof dus :shock:

Ben gelukkig ermee thuis geraakt en allicht bel ik de pechdienst om de wagen naar mijn garagist te verslepen
Iemand van jullie die ook zoiets voorheeft ?
Groeten
Bart

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: koelvloeistof leeg

zo okt 10, 2021 08:46

Beste,

Heb een alfa spider Twin spark 1996 ; ik heb met ontzetting zonet vastgesteld dat vooraan rechts net voor de pedalen er een rode plas Is .,. Koelvloeistof dus :shock:

Ben gelukkig ermee thuis geraakt en allicht bel ik de pechdienst om de wagen naar mijn garagist te verslepen
Iemand van jullie die ook zoiets voorheeft ?
Groeten
Bart
"Vooraan rechts net voor de pedalen" Heb je een rechts gestuurde GTV dan? :D
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: koelvloeistof leeg

zo okt 10, 2021 14:22

hartstikke bedankt voor jullie reactie. Ik verlies momenteel 1 liter per 50 km. Geen rookgordijn en de olie ziet er ook normaal uit.

Omdat het wegdek de laatste dagen steeds nat was, kon ik nog niet zien of er vloeistof onder de auto ligt.


Ik hoop maar dar het alleen een slang is die lek is,

:cry: :cry:
Bij zo'n "verbruik" moet je toch iets kunnen zien? Slangen, radiator, kachelradiator (interieur droog?) etc.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

BbdeGand
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jul 28, 2021 07:31

Re: koelvloeistof leeg

di okt 12, 2021 12:24

Beste,

Heb een alfa spider Twin spark 1996 ; ik heb met ontzetting zonet vastgesteld dat vooraan rechts net voor de pedalen er een rode plas Is .,. Koelvloeistof dus :shock:

Ben gelukkig ermee thuis geraakt en allicht bel ik de pechdienst om de wagen naar mijn garagist te verslepen
Iemand van jullie die ook zoiets voorheeft ?
Groeten
Bart
"Vooraan rechts net voor de pedalen" Heb je een rechts gestuurde GTV dan? :D
:D bedoel : links uiteraard

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: koelvloeistof leeg

di okt 12, 2021 12:41

Kachelkraan
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Terug naar “Algemene Technische vragen”