reijnaje
Guru
Guru

Maat inbussleutel voor kleppen stellen oud boxer blok

wo okt 22, 2008 15:20

Ik heb in mijn Sprint een boxer blok waarvan de kleppen gesteld moeten worden door met een inbussleuteltje door de nokkenas heen een boutje te verdraaien:

Afbeelding

Mijn huidige inbussleutels passen niet, ze zijn te lang, dus moet ik er een passend maken. Alleen weet ik niet welke maat ik nu moet hebben. Het is zonde om er een in te korten om er dan achter te komen dat er een andere maat inbus in moet. Wie weet welke maat ik moet hebben?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Maat inbussleutel voor kleppen stellen oud boxer blok

wo okt 22, 2008 15:47

ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht 7 mm.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

reijnaje
Guru
Guru

RE: Maat inbussleutel voor kleppen stellen oud boxer blok

vr okt 24, 2008 11:47

7 Was te dik om door de opening in de nokkenas te gaan. Het zal dan wel 6 zijn dacht ik, dat is de grootste die door de nokkenas opening past. Die dus ingekort ... te dik. Blijkt dus de 5 te moeten zijn.

Daar heb je er overigens 2 van nodig, 1 om het inbusboutje in de stoter mee te draaien en 1 om de stoter mee te blokkeren zodat die niet meedraait als je aan het boutje draait, daarvoor is er in de zijkant van de stoter een inkeping gemaakt waar dus bijvoorbeeld inbus 5 mooi in past.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Maat inbussleutel voor kleppen stellen oud boxer blo

vr okt 24, 2008 12:27

Daar heb je er overigens 2 van nodig, 1 om het inbusboutje in de stoter mee te draaien en 1 om de stoter mee te blokkeren zodat die niet meedraait als je aan het boutje draait, daarvoor is er in de zijkant van de stoter een inkeping gemaakt waar dus bijvoorbeeld inbus 5 mooi in past.
Je kunt ook een drevel zetten tussen twee stoterbussen (zie foto in de haynes ;) ) Geen idee of dat afdoende wrijving geeft om meedraaien te voorkomen. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: Maat inbussleutel voor kleppen stellen oud boxer blo

vr okt 24, 2008 14:16

Je kunt ook een drevel zetten tussen twee stoterbussen (zie foto in de haynes ;) ) Geen idee of dat afdoende wrijving geeft om meedraaien te voorkomen. :roll:
Als je een passende drevel hebt kan dat ook ja, ik heb er 2, de ene is te groot, de andere te klein :?

Lange bout zou ook gaan of een dikke schroevendraaier ofzo.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”