Pagina 1 van 2
Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: zo okt 19, 2008 22:21
door Geert-Jan
Wat mij is gebeurd:
500km na aanschaf Alfa Romeo 145 1.4 TS Junior uit 1998 heeft de krukas poelie mn distr. riem vernield (oftewel, alle tandjes eraf getrokken rondom de poelie). Nu heb ik een nieuwe distr. riem gekocht, en wilde deze erom leggen.
Nu is het probleem dat hij niet start, oftewel: niet genoeg compressie. Mijn vraag: iemand ervaring met het op tijd zetten van de nokkenastandwielen en de krukaspoelie? Ze zijn gemerkt, en heb logischerwijs iets geprobeerd, de zuigers raakten niks, maar te weinig compressie.
Wat kan dit veroorzaken en hoe kan ik dit oplossen (zo nodig foto's bij te plaatsen.)
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: zo okt 19, 2008 22:30
door Berlina addicted
Ik ben bang dat je een mega probleem hebt,
Bij je vorige riem zijn de tanden afgebroken zeg je, gegarandeerd dat de timing daardoor van slag is. Geen compressie betekend kromme kleppen in dit geval. En op tijd zetten helpt in dit geval niet meer, enige remedie kop eraf en de schade bekijken.
Mvg. Richard
www.berlina.nl
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: zo okt 19, 2008 22:38
door Geert-Jan
Maar had ik dit niet moeten horen toen mijn auto stil kwam te staan? Het ging erg geleidelijk zonder enig bij-geluid. Dus ik ging er vanuit dat ik geen compressie had omdat misschien de timing niet goed staat ten opzichte van de in/uitlaat kleppen en zo geen compressie geeft.
En als mijn kleppen wel krom zijn, iemand tips of ideen wat ik hier mee aan moet? Wil liever geen compleet blok vervangen.
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: zo okt 19, 2008 22:47
door Berlina addicted
Distributiesnaren van dit soort Twinspark 16V motoren zijn een zwak punt. Het feit dat je zegt dat op de oude riem tandjes missen betekend dat terwijl de motor draaide de krukas versprongen is t.ov. de nokkenassen. Ik denk ook dat de tandjes missen aan de onderkant (dus bij de krukas).
Met wat voor snelheid/toeren gebeurde het?
Mvg. Richard
www.berlina.nl
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: zo okt 19, 2008 23:00
door Geert-Jan
De tandjes waren alleen rondom (dus op het raakvlak poelie/riem) verdwenen. Dit gebeurde bij een toerental 2500 toeren km 70 denk ik, en toen zakte langzaam de motor in en kon doen wat ik wou, maar hij viel gewoon uit op het eind.
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: zo okt 19, 2008 23:25
door Berlina addicted
Dat de tandjes weg zijn komt doordat de nokkenassen met de distributiesnaar stil stond (even overdreven gezegd) terwijl de krukas nog ronddraaide.
Toch denk ik dat ondanks de geringe snelheid/ toerental er schade aan de kleppen is aangericht, ook al zeg je dat je niks bijzonders hoorde.
Ik hoop voor je dat ik het mis heb
Je moet het kleppendeksel even lichten en kijken naar de speling tussen de klepbeker en de nokkenas( klepspeling dus). Met kromme kleppen is deze speling groot (milimeters ipv. 0,4 of 0,5 mm).
Mvg, Richard
www.berlina.nl
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 10:44
door Rob75
Wellicht ben ik de boodschapper van slecht nieuws.
Bij deze 16v TS motoren is het stilstaan van de distributie of knappen van de snaar grond voor ernstige schade aan kleppen, drijfstangen en zuigers. In veel gevallen is er zelfs schade aan het lagerwerk van krukas en drijfstangen.
Kortom, maak de motor open en kijk heel goed wat er allemaal mis is.
Persoonlijk denk ik dat een ruilmotor of goede gebruikte een alternatief is.
Succes,
Rob
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 12:37
door chopmax
Bij mij werd door een trekhaak van een Renault Master de distributieriem van mijn krukaspoelie gehaald. Ik stond stationair te draaien voor stoplicht. Schade was twee verbogen kleppen.
Re: RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 13:14
door WhizzMan
Bij mij werd door een trekhaak van een Renault Master de distributieriem van mijn krukaspoelie gehaald. Ik stond stationair te draaien voor stoplicht. Schade was twee verbogen kleppen.
Dat was een boxermotor, dat is totaal niet vergelijkbaar met een twinspark.
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 14:45
door Geert-Jan
Een ruilmotor is niet even makkelijk te vinden voor mijn auto

heb nog niks redelijks kunnen vinde, misschien tips?
Re: RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 14:51
door WhizzMan
Een ruilmotor is niet even makkelijk te vinden voor mijn auto

heb nog niks redelijks kunnen vinde, misschien tips?
Een 1.6 past ook

RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 16:17
door Geert-Jan
een 1.6 TS 16V? Hoef ik dan het motormanagement niet aan te passen? Of zit dit op de motor? (lichtelijke leek in het motor verwisselen :p)
RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 18:08
door BMP
Ik zou ook voor een ruilmotor gaan, maar heb je er een en je weet niet wanneer de distributie vervangen is, pak dat gelijk goed aan.
Gr BMP
Re: RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: ma okt 20, 2008 18:57
door WhizzMan
een 1.6 TS 16V? Hoef ik dan het motormanagement niet aan te passen? Of zit dit op de motor? (lichtelijke leek in het motor verwisselen :p)
De kabelboom en de computer zijn hetzelfde, de programmering niet. Een standaard chipje is zo gemaakt, of je kan gelijk iets bij Squadra of een andere tuner en chippie kopen.
Re: RE: Distributie 145 vervangen (enkele vragen erover)
Geplaatst: di okt 21, 2008 09:39
door Rob75
[quote="WhizzMan
De kabelboom en de computer zijn hetzelfde, de programmering niet. Een standaard chipje is zo gemaakt, of je kan gelijk iets bij Squadra of een andere tuner en chippie kopen.[/quote]
Als dat zo is, dan zou je ook het gasklephuis van een 1.6 op de kop moeten tikken. Heb je meteen de computer die daarin geintegreerd zit.
Overigens voor het zoeken naar onderdelen staan er op de SCARB site meer dan genoeg bedrijven vermeld. Een goed gebruikt blok is ook niet verkeerd. Een ruilmotor kan erg duur zijn. Trouwens een adres dat me zo te binnen schiet is Ital Car in Houten. Ben ik ooit eens gaan kijken en die hebben nogal wat motoren kant en klaar staan.
Succes,
Rob