Pagina 1 van 2
Lekke koppakking?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 10:33
door Rob75
Ondanks de veelal heldere stappen om tot een diagnose te komen ben ik nu toch even in de war.
Bij mijn 75 Indy ('91) loopt het expansievat steeds over zodra de auto goed warm is.
Mijn vermoeden is dat de koppaking overleden is, maar:
- ik zie geen witte rook uit de uitlaat,
- geen mayonaise-achtige residuen aan peilstok of oliedop,
- geen knetterende oliepijstaaf als je er een aansteker bijhoudt,
- geen oververhitting van de motor,
- wel geur van uitlaatgassen in het expansievat.
Om zeker te zijn dat er geen vervuiling is heb ik het koelsysteem al eens gereinigd om drukopbouw door verstopte kanalen tegen te gaan.
Ik hoop eigenlijk op een andere diagnose dan koppakking kapot.
Groet,
Rob
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 10:51
door Ruben
Als het expansievat overloopt is er teveel drukopbouw (of het veertje in de dop is te slap / dop sluit niet goed meer) . Je zou de motor even kunnen laten draaien met de dop eraf om te kijken of het erg borrelt door uitlaatgassen die eruit komen. Als het lek klein is kan ik me vorstellen dat alleen de uitlaatgassen doorlekken en dat er geen water naar binnen wordt gezogen. Je verbruikt dan geen water en ziet geen witte rook.
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 11:27
door bert
De geur van uitlaatgassen lijkt mij een goede aanwijzing waarom koelvloeistof wordt uitgespuugd. Wellicht kun je een tester aansluiten op het expansievat.
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 11:47
door TiTaTo
Rob, vul je je expansietank tot MAX bij koude motor? Mijn ervaring met diverse 75's is dat deze dan koelvloeistof eruit persen (via expansiedop) als ie goed warm wordt. Vul je bij tot MIN (koude motor), dan blijft deze mooi constant. Ik rijd dus al jaren rond met niveau op MIN.
Als je niveau verder terugloopt dan MIN, moet er natuurlijk een andere oorzaak zijn.
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 11:50
door bert
Ik begin echter altijd eerst met het monteren van een nieuwe dop alvorens verder te gaan. Wellicht kun je wel lering trekken van mijn ervaringen omdat ik zonder juiste diagnose de koppakkingen heb vervangen maar uiteindelijk het probleem was te herleiden tot een probleem naar een cilinderbus.
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 17:42
door Rene33
Rob; ik had dezelfde klachten vorige maand, koppaking vervangen en deze was bij cilinder 1 door, nu geen problemen meer....
Tja het is even wat werk maar dan ben je er wel weer vanaf.
Succes in ieder geval!
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: ma okt 13, 2008 10:14
door Rob75
Heren,
bedankt voor alle tips. De dop had ik al vervangen en ik vul het vat niet verder dan MIN.
Ik heb gisteren de slang naar de radiator los gemaakt en doorgeblazen dit ging wat moeizaam. De slang die naar het spruitstuk loopt en het kachelcircuit heb ik ik doorgeblazen en dat ging erg makkelijk.
Verder heb ik de auto warm gereden en met draaiende motor de bovenste slang aan de radiator gevoeld en deze was in te knijpen (deels). Toen de dop eens losgedraaid en er stond geen hoge druk op. De fan sloeg overigens aan. Bij gasgeven zie je het niveau in het expansivat afnemen.
Het lijkt erop of er een soort drukopbouw plaatsvind door vervuiling. Ik ga er nog eens uitgebreider naar kijken voordat ik de kop eraf haal.
Groet,
Rob
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: ma okt 13, 2008 10:57
door Wilbert ARparts
Ik gok toch op de koppakking..
Er komt externe druk in je koelsysteem die het reservoir leegblaast.
De druk neemt normaal toe door de temperatuurtoename (als het volume van het koelsysteem gelijk blijft..dus met gesloten dop), maar met een nieuwe dop en vloeistof op peil zal deze druk niet genoeg zijn om je reservoir leeg te blazen. De waterpomp zal deze extra druk niet genereren en er komt ook geen koelvloeistof bij zonder bijvullen..
Dus komt de druk ergens anders vandaan: compressiedruk..
- geen mayonaise-achtige residuen aan peilstok of oliedop,: Hoeft ook niet indien je lekkage hebt van de verbrandingsruimte naar een koelkanaal. Geen water bij de olie; geen mayo dus.
- geen knetterende oliepeilstaaf als je er een aansteker bijhoudt, : zie boven
- geen oververhitting van de motor, : als het niveau maar laag genoeg komt, komt ook de oververhitting
- wel geur van uitlaatgassen in het expansievat. : da's een heel goeie aanwijzing dan.
- ik zie geen witte rook uit de uitlaat, : geen nieuwe Paus
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: ma okt 13, 2008 16:54
door Rene33
Klopt helemaal Wilbert, ik heb het ook op deze manier zo gehad.
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: ma okt 13, 2008 23:20
door berlinista
en zo veel werk is het koppakkinkje vervangen ook weer niet. Gelijk de kans even de kop te reingen, kleppen en verbrandingsruimtes schoon te maken, oliegoten van de nokkenassen schoon te maken, kleppen te stellen etc. Mooi werk!
geeft een goed gevoel!
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: wo okt 15, 2008 11:01
door Wilbert ARparts
Juist ja! Mooi werk, dus gewoon doen!
Re: RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: wo okt 15, 2008 14:01
door Rob75
Juist ja! Mooi werk, dus gewoon doen!
Is zoiets als de kastelijn zegt tegen de twijfelende gast?
Als ik wat tijd en ruimte vind om het te gaan doen is het zeker de bedoeling de pakking te vervangen. Wilbert, kun je een prijsopgave doen voor een koppakking, uitlaatpakkingen en o-ringen voor de oliekanalen? Mag ook via PB.
Groeten,
Rob
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: do okt 16, 2008 20:00
door Jan M
Wilbert schreef:
- geen knetterende oliepeilstaaf als je er een aansteker bijhoud
leg eens uit.
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: do okt 16, 2008 20:09
door Wilbert ARparts
Nou, de theorie (en praktijk) is dat olie brandt en koelvloeistof niet..
Dus met koelvloeistof vervuilde olie zou knetteren als je die probeert te verbranden en pure olie niet. Ik heb het ook nog nooit live mogen aanschouwen...
@Rob75:

Doen we even off-line, daar is t forum niet voor. Watch yout mailbox!
RE: Lekke koppakking?
Geplaatst: do okt 16, 2008 21:03
door Jan M
Thanks Wilbert
weer wat bijgeleerd.