Constantijn

Alu benzinetank maken

ma dec 27, 2004 12:13

Ik zit te denken om voor mijn "circuit-Alfetta" een aluminium brandstoftank te maken, welke ik tussen de beide achterschokbrekers (dus in de kofferruimte a la V6, wil monteren).
Iemand nog tips cq. ervaringen?

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

ma dec 27, 2004 12:19

Constantijn,

Ik heb zelf een kunstof tank in een alu omhulsel. Tussen de tank en de pomp nog een Catchtank. In de tank zit een schuim vulling. Dit alles om op het circuit geen haperingen meer te hebben na de bocht.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Constantijn

ma dec 27, 2004 12:21

Heb je daar ook nog een inwendige pomp in zitten? En gebruik je ook nog steeds een brandstofniveaumeter?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 12:47

Ik heb er ook wel eens over gedacht voor de Giulia, heb o.a. een zetbank staan maar probleem is in mijn ogen toch de afdichting van de naden...... En de gevolgen als het serieus mis gaat......... :schrik:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

benzinetank

ma dec 27, 2004 13:10

kijk eens op : http://www.dutchpowertrading.nl
Daar staan voorbeelden van benzinebakken.
Voor die prijs kan je het wel zelf maken. :D
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

ma dec 27, 2004 13:36

Hoi Constantijn,

Zelf Alu tk maken is best te doen als je de goede lasapparatuur hebt. Laten doen is duur. Schuimvulling waar marc het over had is een aanrader maar ook duur! (info bij remola/biesheuvel/autosportcompany) Je kan ook slingerschotten in de tk zetten. Is veel geodkoper en werkt ook goed (maar niet zo perfect als schuim) en is gunstig voor de sterkte. Je moet als je zelf een alutk maakt aan ca 2mm plaatdikte denken. Maak hem ook plat ipv hoog ivm zwaartepunt. America tk bij 75 is wel veiliger dan TS tk maar niet goed voor zwaartepunt. Als je er bij ontwerp rekening mee houd kan je originel tk vlotter gebruiken uit bijvoorbeeld TS tk. Deze is niet zo hoog als V6 tk.
Verder staan op ebay vaak fuelcells te koop voor nette prijzen. Probleem is. het komt uit de states dus je niet eerst ff kijken wat je koopt. En standaard maten, geen maatwerk en geen tankmeting.
Houd ff contact als je serieze plannen hebt. Ik wil nl tzt ook zón tk.

Groeten,

DJ

Constantijn

ma dec 27, 2004 16:37

Ik zat zelf te denken aan schotten tegen het klotsen, maar een schuimalternatief is natuurlijk ook een optie. Uiteraard is er tegen veel geld schuim te koop speciaal voor dit soort doeleinden, maar aangezien het voor het grootste deel uit lucht bestaat, heb ik dat geld er niet voor over. Misschien moet ik zelf eens wat proberen met wat schuimsoorten en hun reaktie op benzine. Of is er wellicht iemand hier al weet welk type schuim benzinebestendig is?
Verder zit ik ook een beetje met de aan- en afvoer naar het injectiesysteem. Moet dat onderin de tank komen, of is het praktischer om de buisjes aan de bovenzijde van de tank te plaatsen? En is er een alternatief voor de inwendige brandstofpomp?

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 16:57

Een catchtank is zeker voor de turbo de beste oplossing!
Moet je wel 2 a 3 pompen plaatsen...

Constantijn

ma dec 27, 2004 17:05

Ik heb er nu 2. Eentje erbij is geen probleem. Maar moeten die pompen dan gewoon in de leidingen komen, dus 1 tussen tank en catch-tank, 1 na de catch-tank, en 1 voor de brandstofdrukregelaar? En, welke (roller?)pompen neem ik ervoor? (uitgaande van reguliere Alfa modellen)

Atte Roskam

Alu benzinetank maken

ma dec 27, 2004 19:43

:( Leuk bedacht, zelf een alu tank maken. Let wel dat als je officieel aan races gaat deelnemen, dat een dergelijke tank mag, maar dat de fuelcell ('bladdertank') moet voldoen aan de FIA-eisen. Dat wil zeggen hij mag niet ouder zijn dan een bepaald aantal jaren (ik meen vijf) en vergezeld moet gaan van een certificaat dat de tank aan de eisen voldoet en door een erkende 'tankfabrikant' is geconstrueerd. Binnen een paar weken krijg ik de nieuwste FIA-reglementen en zou ik er op terug kunnen komen.

groeten

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 19:54

Ik heb er ook wel eens over gedacht voor de Giulia, heb o.a. een zetbank staan maar probleem is in mijn ogen toch de afdichting van de naden...... En de gevolgen als het serieus mis gaat......... :schrik:
@Dirk:


Kun jij Alu lassen dan?? Dat zou perspectief bieden. :lol:

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

ma dec 27, 2004 21:12

2 pompen lijkt me genoeg, 1 tussen tank en catchtank en een na de catchtank.
Als je er maar voor zorgt dat de catchtank lager wordt geplaatst dan de tank....
Andersom is beter? De tank vrij hoog plaatsen, in de kofferbak dus!
Tussenschotten in combinatie met schuim! :jumping:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

ma dec 27, 2004 21:13

Wel even goed rekening houden met ontluchting en retour leiding.
Retour naar de tank en tank + catchtank ontluchten lijkt mij de beste optie :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Constantijn

ma dec 27, 2004 21:28

Tot zover is alles wel weer duidelijk. Nu het volgende: hoe zit het met de brandstofvulopening van de auto?
Afbeelding
Moet deze (aan de binnenkant) galvanisch verbinding hebben met het chassis en dus ook met de tank, of juist niet?
M.a.w.: zodra je het vulpistool van de benzinepomp in je brandstofvulopening drukt, wordt dan de -eventueel aanwezige- statische lading van de auto dan afgevoerd via vulpistool en vulslang?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 21:39

Ik heb er ook wel eens over gedacht voor de Giulia, heb o.a. een zetbank staan maar probleem is in mijn ogen toch de afdichting van de naden...... En de gevolgen als het serieus mis gaat......... :schrik:
@Dirk:


Kun jij Alu lassen dan?? Dat zou perspectief bieden. :lol:
Nee, maar ik heb wel een adresje op 500 meter afstand. Doet goed werk! Afpersen kan ik weer.... Bij serieuze interesse wil ik wel met een tekening effe prijsje vragen. Heb daar ook alu voor mijn motor laten lassen...............
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”