Pagina 1 van 1
Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 21:58
door Andretti Molletti
Omdat het in een ander topic aan de orde kwam en daar eigenlijk niet thuis hoort, hier nogmaals.
Graag met respect voor elkaars mening etc zou het toch wel intressant zijn om eens te discusieëren over hoe en wat in techniek.
Paar discusie-punten:
1) iemand geeft antwoordt en dat klopt technisch niet. Wat te doen/wat nu?
2) meerdere mensen geven tegengestelde antwoorden.
3) wat mag je verwachten van de antwoordt-gevers?
4) wat mag je verwachten van de vraagsteller? (ik ben altijd benieuwd naar hoe het is afgelopen maar dat hoor je niet altijd)
In het achterhoofd speelt bij deze stellingen de gedachte: iemand stelt een vraag, krijgt meedere antwoorden en weet nog steeds niet wat te doen.
Shoot!

RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 22:10
door patje1100
Shoot.... Gewoon luisteren naar Dreetje
Tja, Dre, soms leiden meerdere wegen naar Rome
En soms komt er misschien een reaktie op een ander probleem. Wellicht omdat de een niet goed leest en/of de ander het niet goed vertelt.
Ik zit wel eens te neuzen op andere fora maar qua behulpzaamheid en kennis vallen ze in het niet bij dit forum.
Kun je hier wat mee ? Of zijn er anderen met een beter ( of ander) antwoord..

RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 22:11
door michaelbaken
1)kan gebeuren niet iedereen weet alles,zelf de beste technicus stelt nog wel eens de foute diagnose,daarbij gezegd er zijn hier genoeg technici en kenners
om degene met de foute diagnose,respectvol zijn antwoord te verklaren en waarom dit niet zou kloppen
2)voor sommige vragen zijn meerdere antwoorden cq uitleg mogelijk,meerdere wegen lijden naar rome ,zegt men
3)in principe mag je verwachten dat er serieus gereageerd word op je vraag,daarbij gezegd dat het voor sommige vragen ook nuttig
is om de zoekfunctie eens te gebruiken.omdat veel vragen al beantwoord zijn.toch blijft het een kwestie van ,ook zelf nadenken over iets
en niet zomaar iets aan te nemen van een ander
4)laatste punt ben ik het overgens helemaal mee eens,zeer jammer dat mensen met een vraag komen ,er vervolgens door iedereen over nagedacht word
om dan vervolgens nooit meer een antwoord te krijgen of het opgelost is ,en zo ja wat het de oorzaak nou precies was
het blijf gewoon moeilijk om een diagnose te stellen aan de hand van een verhaal op internet,tenminste ik kom in mijn werk regelmatig klachtomschrijvingen van klanten
tegen die niet kloppen met mijn eigen waarnemingen,blijft moeilijk voor iemand die niet technisch onderlegd is een klacht goed over te brengen
en in mijn geval is het gewoon ik kan geen diagnose over iets stellen wat ik niet zelf waarneem
RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 22:12
door @lfa@lgra
Degene die het echt bij het rechte end heeft kan dit toch ook het beste onderbouwen? iemand met een andere oplossing kan hier toch simpel op inhaken? Foute antwoorden?? wat is fout?, hoeven toch niet meteen gewist te worden? Open discussie is voor anderen leerzaam dus dit inperken zou jammer zijn.
Als iedereen maar gerespecteerd wordt in zijn mening, want niet iedereen weet evenveel, maar iedereen wil wel hetzelfde weten uiteindelijk.
Afloopberichtjes zouden wel heel leuk/ sympathiek zijn, maar kennelijk denkt niet iedereen hier hetzelfde over.
Als er geen goede oplossing bij zit: Desnoods bellen we Roetmobiel...

Yoda: Technomod??

RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 22:36
door Animale Bianco
1) hele foute adviezen mogen, moeten, natuurlijk gecorrigeerd worden. Hou er daarbij rekening mee dat de poster het hulpvaardig heeft bedoeld, en niet bewust een verkeerd advies geeft. Naar mezelf kijkend, ik kan alles met een toetsenbord en een pc, maar Alfa technisch ken ik mijn beperkingen en zal me dus niet zovaak laten verleiden tot een technsich advies. Zelfkennis van de poster doet dus ook geen kwaad. Mensen die structureel "domme adviezen" geven mag je daar via bv de moderator wel op wijzen om hun postings beter te overdenken.
2) niet alle problemen zijn eenduidig, er kunnen meerdere oorzaken zijn die tot een zelfde symptoom leiden. Als ik een probleem heb, zou ik het erg waarderen om een lijst opties te hebben die ik alvast kan checken. Bevindingen onderweg kunnen helpen om dichter bij de waarheid te komen. De topicstarter is hopelijk ook enigszins in staat om met alle kennis van zijn probleem, en dat is misschien meer dan in het topic vermeld, de gegeven antwoorden op waarde te kunnen inschatten.
3) serieuze reacties natuurlijk. Standaard antwoorden als "Gebruik de zoekfuntie, want dit is al x-tig keer ter sprake gekomen" misschien constructief maken en vervangen door link naar relevante topic(s), of aangeven welke zoekterm in de zoekfuntie een lijst bruikbare resultaten oplevert. Als men via de zoekfuntie geen bevredigend antwoord vindt door gebruik van bv onjuiste zoektermen, is het best logisch dat er een vers topic wordt geopend. Die voorgeschiedenis weet je natuurlijk niet altijd.
4) zo duidelijk mogelijke uitleg en zoveel mogelijk info, aangeven wat iemand al geprobeerd heeft (Zoekfunctie...

) is handig. Wat wel lastig is, voor iemand als ik dan, is om te bepalen welke info belangrijk is en welke info niet relevant is voor het probleem. Een A4 aan overbodige blabla is ook niet handig. Het terugmelden van de afloop en een oplossing is wel zo netjes, mensen nemen de moeite om je advies te geven. Neem dan ook de moeite om het succes, oplossing of juist het gebrek daaraan, te melden.
Het blijft lastig, verschil in technische kennis en kunde hou je toch. Wat voor de een logisch en vanzelfsprekend is, is voor een ander hocus pocus. Durf ook te vragen als je een antwoord niet snapt.
Extra puntje in zijn algemeenheid?
5) het forum is een Alfa forum en geen taalforum. De een kan beter Nederlands dan een ander en een tikfout is ook snel gemaakt. Leven en laten leven en laat elkaar lekker in zijn waarde zolang er geen standaard overdreven Breezah-style wordt geschreven: dat vind ik 10x erger dan onjuist d / t / dt gebruik.
RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 22:37
door Andretti Molletti
even luchtigheid maar ook trots tussendoor :
klik hier
RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: do sep 25, 2008 23:14
door Gordon
Michaels antwoord weerspiegelt grotendeels mijn mening. Wil daar toch iets aan toevoegen.
2) zou naar ik hoop ook zeker ook het gevolg moeten zijn van 1)
Voor wat 3) aangaat lijkt het me zo dat we hier met z'n allen vooral liefhebbers zijn die mogelijk de hier deelnemende eigenaar wel alle onheil toewensen maar niet zijn Alfa (behalve dan misschien diegenen die in de pechhulp werkzaam zijn

).
4) Als ik een dubbeltje kreeg voor elke foute probleem-omschrijving die ik ooit heb gekregen had ik een zeiljacht naast mijn huis in Monaco kunnen leggen. Dan geef je wel eens "oplossingen" die niet werken omdat het probleem iets heel anders is. Zolang de klant dan blijft zeggen dat het niet werkt probeer je naar het wel juiste antwoord te komen, maar soms houden ze gewoon op met reageren en ontdek je tot jaren later dat het probleem nog steeds leeft. Ik heb allang geleerd dat als de klant zijn probleem niet serieus neemt dat ik me daar zeker niet druk over moet maken.
RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: vr sep 26, 2008 09:16
door alfaqv75
vaak bepaalt de topic starter hoe er gereageerd wordt...
en de regels bij technisch zijn toch gewoon hetzelfde als bij de rest van het forum??
en als we maar kunnen lachen toch, ook bij de technische vragen...

RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: vr sep 26, 2008 09:59
door Xcite
Ik ben meestal de vragen steller, en lees vooral mee.
1 + 2 Voledig eens met michel, niet iedereen weet alles en vaak zijn er meerdere oplossingen.
3) Eigelijk mag je niks verwachten, het is een hobby voor alle van ons, elke reactie is meegenomen, met een reactie zou het altijd fijn zijn wanneer het de oplossing is, maar in ieder geval serieus is.
4) duidelijkheid, eigenlijk wel de basis info zoals welk type enzovoort. Ik zelf heb jaren voor internet verbinding providers gewerkt en werdt gek van de vraag 'internet doet het niet', terwijl een pagina niet werkte. dus voor me zelf probeer ik al wel eerst uit te zoeken want het probleem is of zo een duidelijk mogelijk te maken. Ook al lukt dat soms niet want ik weet wel iets maar dat is ook alleen maar van het lezen hier.
5) voor mij eigen, ben ik het daar helemaal mee eens.
Re: RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: vr sep 26, 2008 10:13
door Paliri
Open discussie is voor anderen leerzaam dus dit inperken zou jammer zijn
idd,
helaas zorgen de gebruikers hier ook vaak voor een beperking zodat een topic moet worden gesloten of afdwaald....
Hoe zou het juridisch zijn geregeld zijn ??? stel ik geef een advies hier en daardoor loopt iemands motor in de soep. Aansprakelijkheid?
Re: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: vr sep 26, 2008 10:21
door yuri 75 V6
Omdat het in een ander topic aan de orde kwam en daar eigenlijk niet thuis hoort, hier nogmaals.
Graag met respect voor elkaars mening etc zou het toch wel intressant zijn om eens te discusieëren over hoe en wat in techniek.
Paar discusie-punten:
1) iemand geeft antwoordt en dat klopt technisch niet. Wat te doen/wat nu?
Iemand die het beter weet quote het niet-kloppende verhaal en schrijft hieronder een correct verhaal. Indien relevant met links naar de bron(nen) van de kennis (?). Er wordt NIET op de man gespeeld.
2) meerdere mensen geven tegengestelde antwoorden.
Dat is dan een discussie. Zie punt 1. Feiten, logica en kennis geven de doorslag.
3) wat mag je verwachten van de antwoordt-gevers?
Dat deze de vraag serieus neemt, mits deze fatsoenlijk gesteld is. Het 'niveau' van de vraag doet er niet toe, iedereen begint ergens. De antwoordgever moet er niet voetstoots van uit gaan dat de vraagsteller bepaalde dingen al weet, tenzij uit eerdere/andere postings of contact in het echte leven (ja, dat bestaat nog, naast het forum) het tegendeel blijkt.
4) wat mag je verwachten van de vraagsteller? (ik ben altijd benieuwd naar hoe het is afgelopen maar dat hoor je niet altijd)
De vraagsteller neemt de moeite om fatsoenlijk te formuleren en zijn probleem/vraag zo goed mogelijk te omschrijven. Een technische vraag begrijpen staat of valt vaak met correct formuleren. Als het probleem zich alleen onder bepaalde omstandigheden voordoet, vermeld deze dan. Vermeld ook wat er is gedaan om deze omstandigheden te isoleren. Neem iedere antwoord-gever serieus, ook als het antwoord duidelijk incorrect is. De bedoeling is altijd goed, de kennis reikt vaak niet ver genoeg. Antwoordgevers in de maling nemen werkt tegen je omdat de mensen met kennis jóu dan niet meer serieus nemen. Als iemand de moeite neemt om je suggesties aan de hand te doen en je voert deze uit, post dan je bevindingen. Als het probleem is opgelost, is het voor de antwoordgever prettig om te horen en voor een toekomstige vraagsteller prettig om te zien dat een bepaald probleem zo-en-zo benaderd kan worden.
In het achterhoofd speelt bij deze stellingen de gedachte: iemand stelt een vraag, krijgt meedere antwoorden en weet nog steeds niet wat te doen.
Shoot!

RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: vr sep 26, 2008 11:22
door Michel
1) Het klopt niet, of het klopt niet voor jou (ik bedoel, jij, die dit leest, niet specifiek Dré). Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Ik lees regelmatig antwoorden, waarvan ik denk: "ik doe het toch anders", maar dat wil niet zeggen dat het antwoord fout was (of mijn werkwijze). Da's een verschil in mening. Jou werkwijze bijdragen vind ik dus wel nuttig dan. Waneer natuurlijk iemand schrijft dat je je v-riem moet verwijderen om van dat gepiep af te zijn, dan lijkt het me wel aangewezen dat mensen met meer kennis daarop reageren, en voor mijn part zelfs de adviesgever in kwestie zelf even op zijn grote fout wijzen !
2) Eigenlijk een beetje hetzelfde als hierboven. Antwoorden kunnen uiteenlopen, maar zijn daarom niet fout. Neem als vb het natrekken van een cilinderkop (los-vast). Geen van beide zijn, in mijn optiek, fout. Diegene die komt vertellen dat je de kop effe mag natrekken met de slagmoer, da's weer een ander verhaal...
3) Niets, helemaal niets. De antwoorden zijn ter info, vooral de gebruiken als toegevoegde waarde tot de kennis die je zelf al hebt van de klus waaraan je gaat beginnen. Je weet reeds waaraan je begint, maar stelt vragen, in de hoop er een aantal tips uit te halen. Als je natuurlijk de antwoorder, die je vertelt "het vet aan je nieuwe remschijven te laten, want dan roesten ze niet" gelooft, dan was je ZELF niet klaar om aan remmerij te werken. Dus op die manier mag je de antwoorder NOOIT als het alwetende orakel zien. En er al zeker niet op aanspreken dat het fout gaat door een slecht antwoord. Uiteindelijk ben je als sleutelaar ZELF de eindverantwoordelijke. Bovendien bestaat er nog zoiets als "foute interpretatie door gebrek aan technische kennis" Hall even je v-riem er af, als je het gehuil dan nog hoort, moet je in de richting van dynamo of waterpomp gaan zoeken. "heee hebbe kapotte auto is warmgelope, jou schult stomme idioot zei dat riem ff eraf moest"
4) Dat hangt er van af, wat de vraag is. Iemand die vragen stelt over een achterasrevisie, dewelke hij zelf wil gaan uitvoeren, daarvan verwacht ik toch dat hij op zijn minst weet hoe een as te demonteren / monteren. Verder verwacht ik dat hij wel echt weet hoe die as fundamenteel in elkaar zit, op een paar merkspecifieke details na. Anders houdt het voor mij op. Men kan niet verlangen dat een antwoorder hier een cursus van 10 blz. gaat neerpennen voor een complete leek, en achteraf nog op z'n flikker krijgt omdat de leek de boel verprutst.
Iemand die vraagt hoe een wiel te verwisselen is iemand met een absoluut gebrek aan technische achtergrond. Daaraan zal ik uitleggen hoe, OP EIGEN RISICO, een wiel te wisselen.
5) Men hoeft iemand niet aan te spreken op een DT foutje, akkoord. Eveneens op een typfout oid. Maar ME MOTER IS INNE SOEP GEDRAAI HELP IK WEET NIET WAT DOEN DE AWNB WIST ET OOK FF NIET EN NU ZIT IN IN DE SOEP EN HEB FF GEEN CENTE" dat vind ik echt SUPER irritant, sorry !
RE: Omgangsregels en gedrag technisch forum.
Geplaatst: vr sep 26, 2008 13:46
door Alfistroel
Helaas zul je hierin nooit een standard krijgen, iedereen denkt en reageert anders hebben we wel gemerkt.
Een technisch team aan moderators is misschien een oplossing, echter krijg je dan weer de eigenwijze Google'aars die het toch beter denken te weten.