Pagina 1 van 2
Spider 2000 Motorschade (Spider is weer thuis!)
Geplaatst: zo sep 21, 2008 10:32
door edwinvanpoeijer
Zoals een aantal van jullie gelezen hebben in
Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc) staat de Spider met motorschade bij de 105 workshop.
Afgelopen zaterdag is dus de kop gelicht en daar kwam het volgende uit:
Een klein moertje (denken we) lag op de zuiger, hierdoor is de ziuger en kop beschadigd en is er een kromme klep.
Hoe dat onderdeel daar is gekomen en wanneer is niet duidelijk, dit was niet de storing waarmee ik hem aan de kant heb gezet (overlopende carb).
Hieronder de foto's, aangezien we nu ook moeten kijken of de rest van het blok goed is zullen we het er uit moeten halen.
Een paar andere zaken vielen ook op:
- Er zit een verstelbare nokkenas in (dus een nokkenas uit een latere spider met motronic of een 75).
- Er zitten motronic zuigers in.
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 12:24
door Bertonebianco
Moertje, waar ken ik dat van.
Ik heb ook km's gereden zonder probleem en bij het achteruit inrijden van mijn garage was daar opeens het beruchte moertje.
Heeft waarschijnlijk, net als bij mij in het luchtfilterhuis gelegen.
Spijtig.
Mijn echte schade was 2 kromme kleppen maar ik heb ook de zuiger en bus vervangen.
En mijn drijfstanglagerschaal.
succes met de reparatie
Eric
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 19:23
door Alessandro
Zijn dot motronic zuigers? Lijken mij eerder 'echte' hoog compressie zuigers..........
Jammer man.
Denk, dat we hier met z'n allen wel een wijze les van kunnen leren........ leg geen kleine onderdeeltjes in je luchtfilterbak!

RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 20:16
door siegerdehaan89
Wel doen, maar gewoon dubbelchecken

Re: RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 20:23
door edwinvanpoeijer
Wel doen, maar gewoon dubbelchecken

Kan je verzekeren dat ik altijd dubbel check, dus gewoon niet doen
Ik was trouwens tijdens het sleutelen en erna geen boutjes kwijt dus waar het nu vandaan komt..
Gelukkig dat dit niet de reden was dat we aan de kant stonden, als dat met 120 km/uur er tussen schiet was de schade nog groter geweest.
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 20:27
door giuliettaevo
Met 120 km/u hoeft de schade niet noodzakelijkerwijs groter te zijn, het toerental is veel belangrijker.
Maar het blijft k*t zoiets natuurlijk. succes met het herstellen van de schade.
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 21:12
door Bertonebianco
Ik heb gewoon K&N broodtrommeltjes gemonteerd.
Kan ik niks meer in die bak laten liggen
Nee flauwekul natuurlijk. Is en blijft kl*te.
Ik dacht destijds ook alles uit die luchtfilterbak te hebben gehaald en miste geen moertjes. Toch gaat het fout en bij mij ook nadat ik al een paar ritten had gemaakt.
De combinatie van even gas geven en een hobbel nemen liet bij mij het moertje loskomen van de plek waar die eerst in alle rust had gelegen.
Succes met de reparatie.
Eric
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 21:26
door alfaqv75
zo, dat is balen...
(ik heb nog een hele mooie kop liggen, misschien goedkoper om die erop te knallen, wil je niks aansmeren maar kijk anders even bij het te koop topic....)
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: zo sep 21, 2008 21:38
door Dominic
potverdorie ,
is toch weer zonde van zo`n leuk blok.
Maar ik zie je bent in goede handen

RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: di sep 30, 2008 13:35
door edwinvanpoeijer
Inmiddels is de kop gedemonteerd en schoongemaakt en is het blok uit de Spider.
Schade aan de kop is te herstellen en de klepgeleiders zijn allemaal nog goed. Het ziet er naar uit dat dit blok
nog niet zo heel lang geleden uitelkaar is geweest. De kop kwam er namelijk ook erg makkelijk vanaf.
Er moet waarschijnlijk wel 1 zuiger vervangen worden en het onderblok moet nog gecontroleerd worden (lagers, drijfstangen).
Hier nog wat foto's (mobiele telefoon kwaliteit....)
Het uitgebouwde blok:
De cilinderkop + closeup van de beschadigingen
De losse onderdelen (met op de foto ook de verstelbare nokkenas)
En als laatste de beschadigde zuiger:

RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: vr okt 17, 2008 11:12
door edwinvanpoeijer
Na wijs beraad komt er een ruiblok in de Spider, er komt een mooi 2 liter blokje in (origineel europees dus niet zoals mijn
bestaande blok een omgebouwd spica blok) met bijbehorende carbs
Kost even wat knaken maar dan heb je ook wat
Sla nu 2 vliegen in 1 klap, de spider krijgt weer een mooi blokje en er zitten al meteen bijbehorende carbs op, alleen nog even kijken
of we de electronische onsteking van de spider overzetten (is waarschijnlijk ook nodig ivm electronische toerenteller???).
Aangezien ik al carbs gekocht had en zelfs al een setje heb gereviseerd komen die binnenkort in de verkoop.
Re: RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: vr okt 17, 2008 11:21
door bralfa
Sla nu 2 vliegen in 1 klap, de spider krijgt weer een mooi blokje en er zitten al meteen bijbehorende carbs op, alleen nog even kijken
of we de electronische onsteking van de spider overzetten (is waarschijnlijk ook nodig ivm electronische toerenteller???).
.
Nope das onzin!
Signaal toerenteller pak je van de bobine af niet van je verdeler

Re: RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: vr okt 17, 2008 12:59
door edwinvanpoeijer
Sla nu 2 vliegen in 1 klap, de spider krijgt weer een mooi blokje en er zitten al meteen bijbehorende carbs op, alleen nog even kijken
of we de electronische onsteking van de spider overzetten (is waarschijnlijk ook nodig ivm electronische toerenteller???).
.
Nope das onzin!
Signaal toerenteller pak je van de bobine af niet van je verdeler

Ok duidelijk
Ik twijfelde namelijk zelf, we gaan proberen op welke onsteking het blok het mooiste loopt.
RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: vr okt 17, 2008 14:42
door ravado
op de elektronische ontsteking gaat het blok het mooist lopen

Re: RE: Spider 2000 Motorschade
Geplaatst: vr okt 17, 2008 14:43
door bralfa
op de elektronische ontsteking gaat het blok het mooist lopen

'
Mits juist getimed.....
