Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Spider 2000 Motorschade (Spider is weer thuis!)

zo sep 21, 2008 10:32

Zoals een aantal van jullie gelezen hebben in Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc) staat de Spider met motorschade bij de 105 workshop.
Afgelopen zaterdag is dus de kop gelicht en daar kwam het volgende uit:

Een klein moertje (denken we) lag op de zuiger, hierdoor is de ziuger en kop beschadigd en is er een kromme klep.
Hoe dat onderdeel daar is gekomen en wanneer is niet duidelijk, dit was niet de storing waarmee ik hem aan de kant heb gezet (overlopende carb).
Hieronder de foto's, aangezien we nu ook moeten kijken of de rest van het blok goed is zullen we het er uit moeten halen.

Afbeelding
Afbeelding

Een paar andere zaken vielen ook op:
- Er zit een verstelbare nokkenas in (dus een nokkenas uit een latere spider met motronic of een 75).
- Er zitten motronic zuigers in.
Laatst gewijzigd door edwinvanpoeijer op za nov 22, 2008 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 12:24

Moertje, waar ken ik dat van.

Ik heb ook km's gereden zonder probleem en bij het achteruit inrijden van mijn garage was daar opeens het beruchte moertje.
Heeft waarschijnlijk, net als bij mij in het luchtfilterhuis gelegen.

Spijtig.

Mijn echte schade was 2 kromme kleppen maar ik heb ook de zuiger en bus vervangen.
En mijn drijfstanglagerschaal.

succes met de reparatie


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 19:23

Zijn dot motronic zuigers? Lijken mij eerder 'echte' hoog compressie zuigers.......... :roll:

Jammer man. :(

Denk, dat we hier met z'n allen wel een wijze les van kunnen leren........ leg geen kleine onderdeeltjes in je luchtfilterbak! :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 20:16

Wel doen, maar gewoon dubbelchecken :P

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 20:23

Wel doen, maar gewoon dubbelchecken :P
Kan je verzekeren dat ik altijd dubbel check, dus gewoon niet doen :wink:
Ik was trouwens tijdens het sleutelen en erna geen boutjes kwijt dus waar het nu vandaan komt..
Gelukkig dat dit niet de reden was dat we aan de kant stonden, als dat met 120 km/uur er tussen schiet was de schade nog groter geweest.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 20:27

Met 120 km/u hoeft de schade niet noodzakelijkerwijs groter te zijn, het toerental is veel belangrijker. :wink:

Maar het blijft k*t zoiets natuurlijk. succes met het herstellen van de schade.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 21:12

Ik heb gewoon K&N broodtrommeltjes gemonteerd.
Kan ik niks meer in die bak laten liggen ;-)

Nee flauwekul natuurlijk. Is en blijft kl*te.

Ik dacht destijds ook alles uit die luchtfilterbak te hebben gehaald en miste geen moertjes. Toch gaat het fout en bij mij ook nadat ik al een paar ritten had gemaakt.
De combinatie van even gas geven en een hobbel nemen liet bij mij het moertje loskomen van de plek waar die eerst in alle rust had gelegen.


Succes met de reparatie.



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 21:26

zo, dat is balen...

(ik heb nog een hele mooie kop liggen, misschien goedkoper om die erop te knallen, wil je niks aansmeren maar kijk anders even bij het te koop topic....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Spider 2000 Motorschade

zo sep 21, 2008 21:38

potverdorie ,
is toch weer zonde van zo`n leuk blok.
Maar ik zie je bent in goede handen :wink:

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Spider 2000 Motorschade

di sep 30, 2008 13:35

Inmiddels is de kop gedemonteerd en schoongemaakt en is het blok uit de Spider.

Schade aan de kop is te herstellen en de klepgeleiders zijn allemaal nog goed. Het ziet er naar uit dat dit blok
nog niet zo heel lang geleden uitelkaar is geweest. De kop kwam er namelijk ook erg makkelijk vanaf.

Er moet waarschijnlijk wel 1 zuiger vervangen worden en het onderblok moet nog gecontroleerd worden (lagers, drijfstangen).

Hier nog wat foto's (mobiele telefoon kwaliteit....)

Het uitgebouwde blok:
Afbeelding

De cilinderkop + closeup van de beschadigingen
Afbeelding
Afbeelding

De losse onderdelen (met op de foto ook de verstelbare nokkenas)
Afbeelding

En als laatste de beschadigde zuiger:
Afbeelding
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Spider 2000 Motorschade

vr okt 17, 2008 11:12

Na wijs beraad komt er een ruiblok in de Spider, er komt een mooi 2 liter blokje in (origineel europees dus niet zoals mijn
bestaande blok een omgebouwd spica blok) met bijbehorende carbs 8)
Kost even wat knaken maar dan heb je ook wat :)


Sla nu 2 vliegen in 1 klap, de spider krijgt weer een mooi blokje en er zitten al meteen bijbehorende carbs op, alleen nog even kijken
of we de electronische onsteking van de spider overzetten (is waarschijnlijk ook nodig ivm electronische toerenteller???).

Aangezien ik al carbs gekocht had en zelfs al een setje heb gereviseerd komen die binnenkort in de verkoop.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Spider 2000 Motorschade

vr okt 17, 2008 11:21


Sla nu 2 vliegen in 1 klap, de spider krijgt weer een mooi blokje en er zitten al meteen bijbehorende carbs op, alleen nog even kijken
of we de electronische onsteking van de spider overzetten (is waarschijnlijk ook nodig ivm electronische toerenteller???).

.
Nope das onzin!

Signaal toerenteller pak je van de bobine af niet van je verdeler
:wink:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider 2000 Motorschade

vr okt 17, 2008 12:59


Sla nu 2 vliegen in 1 klap, de spider krijgt weer een mooi blokje en er zitten al meteen bijbehorende carbs op, alleen nog even kijken
of we de electronische onsteking van de spider overzetten (is waarschijnlijk ook nodig ivm electronische toerenteller???).

.
Nope das onzin!

Signaal toerenteller pak je van de bobine af niet van je verdeler
:wink:
Ok duidelijk :D
Ik twijfelde namelijk zelf, we gaan proberen op welke onsteking het blok het mooiste loopt.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Spider 2000 Motorschade

vr okt 17, 2008 14:42

op de elektronische ontsteking gaat het blok het mooist lopen ;-)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Spider 2000 Motorschade

vr okt 17, 2008 14:43

op de elektronische ontsteking gaat het blok het mooist lopen ;-)
'

Mits juist getimed..... :jumping:
Shut up and ride!

Terug naar “Algemene Technische vragen”