Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Kachelmotor 75

wo mar 25, 2009 07:41

Afbeelding

De oplettende forummer ziet linksonder de inmiddels van het internet verdwenen handleiding liggen :wink:
En heb ik het goed als ik zeg dat het grijze relais op de voorgrond die van de vergeten verlichting is??
Zit er bij mijn TS volgens mij niet in want er gaat niets zoemen als ik de lampen aan laat staan. Heb wel zo'n relais liggen dus hoop dat de bedrading er al standaard ligt en het simpelweg een kwestie van inpluggen is.



@ Jeroen755

Wat ik gedaan heb om een hoop bladeren uit de kachel te krijgen...
Aan de onderzijde van de kachel zit een grijze geribbelde slang (bij mijn TS wel...) die richting de motronic gaat (wat de functie is weet ik niet..). Deze heb ik losgegooid en vervolgens de kachel op de hoogste stand gezet. Dan zie je al een hoop rotzooi er uitkomen. Ook af en toe met perslucht er in geblazen het hop... er komt weer een golf bladergruis. Natuurlijk zitten er ook nog grote stukken in, misschien kun je die ietwat verpulveren met een stokje, korte breinaald... whatever.


@ Eric: PB voor de handleiding

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Bladeren!?! Kachelmotor 75

wo mar 25, 2009 13:37

Ik denk dat je nog het meest succes zal hebben met een flink krachtige stofzuiger op het luchttoevoer kanaal, eventueel aangevuld met perslucht via de condensafvoer (die geribbelde slang).

Shoryuken

RE: Bladeren!?! Kachelmotor 75

ma jul 20, 2009 21:03

Sorry dat ik deze even omhoog zet, maar ik heb op dit moment ook problemen met de kachelventilator. Als ik het goed begrijp van Jeroen S heeft hij zonder het uitbouwen van het dashboard wel de fan heeft bereikt via een afdekdopje? Ik heb alles wat mogelijk is open liggen nu, maar dit kan ik niet vinden.

Klopt het dat zonder uitbouwen de Fan is te bereiken om deze een schop te geven of eventueel wat vuil te verwijderen? Pls help :oops:

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

vr okt 22, 2021 22:51

Na heel wat topics gelezen te hebben over de kachelventilator en de beruchte weerstand ben ik van mening dat de motor zelf overleden is.

De weerstand was redelijk geroest maar niet kapot, na schoonmaken helaas ook zonder resultaat.

Ik heb rechtstreeks 12v op de motor gezet en een extra massa gelegd, maar geen enkel teken van leven.

Kan iemand bevestigen dat mijn vermoeden dat de motor overleden is klopt?
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

za okt 23, 2021 16:21

Kan ook shocking klem zitten.
Resultaat blijft zelfde, kachel moet achter dashbord vandaan.
Daar stond volgens mij een prima handleiding voor op de site van alfa75 register.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

za okt 23, 2021 19:10

Na heel wat topics gelezen te hebben over de kachelventilator en de beruchte weerstand ben ik van mening dat de motor zelf overleden is.

De weerstand was redelijk geroest maar niet kapot, na schoonmaken helaas ook zonder resultaat.

Ik heb rechtstreeks 12v op de motor gezet en een extra massa gelegd, maar geen enkel teken van leven.

Kan iemand bevestigen dat mijn vermoeden dat de motor overleden is klopt?
Het probleem is over het algemeen dat de lagers vastlopen. Het doorbranden van de kachelweerstand is daarvan slechts een symptoom, maar wel eentje die na vervangen van de lagers een probleem op zichzelf wordt. Als jouw weerstand nog steeds doormeetbaar is en de motor ook met rechtstreeks 12v niet wil draaien lijkt mij de conclusie dat de motor zelf overleden is daarmee wel correct. Roest op de weerstand is overigens wel redelijk zorgwekkend, dan gaat er ergens in de luchtaanvoer iets niet helemaal goed met de afwatering.

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

zo okt 24, 2021 08:07

Tnx voor de reacties mannen.

De ventilator kan ik met de hand draaien, maar daar is ook alles mee gezegd.
Dan wordt het inderdaad een ritje kachel uitbouwen. Helaas zit de kooi strak tegen het dashboard gebouwd dus zie ik geen enkele mogelijkheid om deze in 1 stuk eruit te krijgen, en daardoor natuurlijk ook de kachel niet.

Het roestprobleem rondom de weerstand komt door de paravan. Deze is flink doorgerot bij de luchtinlaat van de kachel, iets wat ik niet verwachtte van een auto die zo lang droog gestald is, maar het is nu eenmaal zo.

Voor de APK denk ik dat een 12v blazertje voorlopig voldoende is, en dan tzt het dashboard aan stukken zagen, voorruit eruit en repareren. Tevens dan ook misschien de kooi doortrekken naar voor.

Mocht er nog iemand een goede kachel en dashboard hebben liggen, houd ik me aanbevolen.
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

di okt 26, 2021 08:00

Omdat je zegt dat motor draait met de hand maar daar is alles mee gezegd.
Kan zijn dat wanneer motor te zwaar draait het aanloopkoppel(tje) van de motor te laag is om op gang te komen.
Dan is het kwestie van kogellager modificatie doen. Kleine moeite, kost geen drol en enorme verbetering.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

wo okt 27, 2021 18:14

...of de koolborstels zijn op.

Hoe dan ook zal toch dat kachelhuis eruit moeten.

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Bladeren!?! Kachelmotor 75

do okt 28, 2021 07:51

Precies, en dan sowieso het dashboard. Thanks mannen :thumbs:
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: RE: Kachelmotor 75

zo okt 31, 2021 11:52

De bedoelde handleiding is van mijn hand en stuur ik een ieder graag toe.
PB je emailadres en het komt voor elkaar



Eric
berichtje gestuurd, omdat ik bij een unit een uitgelopen lager heb.. :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Algemene Technische vragen”