Jeroen S
Guru
Guru

Verlagen Alfa 75......?? Welke veren raden jullie mij aan?!

do sep 11, 2008 21:00

Ik sta een beetje in dubio...

Ik wil graag (puur voor de looks) mn 75 verlagen. nu zat ik te denken aan 35mm/40mm ? veren achter...
Maar ben bang dat ik met geen goed fatsoen een drempel overkom... aangezien er toch regelmatig 2 tot 3 personen meerijden..

Nu weet ik dat als bv mijn broertje achterin gaat zitten dat de auto bij dat wiel bijna 3cmverlaagt:P (ja hij is aan de zware kant) moet ik me eigen echt zorgen gaan maken indien ik toch lager wil gaan rijden?? En dus misschien niet verlagen? of zijn verlagingsveren zóveel stugger dat dit waarschijnlijk geen problemen oplevert?

Ik weet dat het er allemaal niet praktischer op gaat worden... Maar het staat natuurlijk wel stukken beter!! :!:

Graag hoor ik jullie ervaringen/meningen..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeroen S op di sep 23, 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter75
Full Member
Full Member

RE: Verlagen Alfa 75

do sep 11, 2008 21:16

Licht ook een beetje de middendemper die je eronder hebt. Mijn 75 is ook verlaagt en heeft een orginele uitlaat en die is bij de dwarstraverse plat (2cm dik) en dat scheel ten opzichte van een cnc b.v. die is toch 5 cm dik en kom je al wat lastiger over de drempels. Maar het is goed te doen als je maar rustig over drempels gaat.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Jeroen S
Guru
Guru

do sep 11, 2008 22:00

Ik heb gewoon de std middendemper eronder...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 11, 2008 22:05

zolang je eraan denkt om goed te remmen voor drempels hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn hoor. mijn vroegere 75's en Giulietta's zijn allemaal twee tanden verlaagd aan de voorkant en achter veren van -50mm, en dat is echt laag 8) . Hier liggen redelijk wat drempels maar de meeste ging toch goed als je maar rustig aan doet.

De middendemper is idd het laagste deel van de auto en zal dus als eerste ergens over heen schuren. Tijd voor een middendempervervanger dus... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Speeder

do sep 11, 2008 22:23

Wat is precies jouw probleem? In de onderstaande situaties ga ik er vanuit dat je een drempel LANGZAAM (ja, LANGZAAM) neemt, en er dus niet met gang overheen gaat.

1. De auto zakt te veel als er 2 mensen achterin zitten, waardoor hij te laag wordt om over drempels heen te komen?
2. De auto zakt (zoals gewoonlijk), maar slaat bij drempels ook nog eens door waardoor je de grond raakt.
3. De auto zakt veel, en slaat ook nog eens erg door

Bij 1: zwaardere veren monteren (dit kunnen best verlagingsveren zijn: deze veren zijn in rust al lager en zullen minder inzakken bij zwaardere belading)
Bij 2: Schokdempers achter hebben misschien dr beste tijd gehad, en dus is het tijd dat te onderzoeken en eventueel wat nieuws te monteren
Bij 3: Slappe veren en dempers, dus monteer nieuwe dempers + veren ;)

Ik heb net iets voor de vakantie de 75TS van Ba verlaagd met Zender verlagingsveren voor een V6. Er zaten rode verlagingsveren onder (geen idee hoeveel MM), waarmee hij met 2 man achterin vaak aan de gond kwam. Nu is hij standaard net een fractie hoger, maar met 2 man achterin + de kofferbak vol met vakantiespullen ging het prima! De auto staat overigens op KONI geel, vrij stug afgesteld.

Jeroen S
Guru
Guru

Re: RE: Verlagen Alfa 75

do sep 11, 2008 23:58

Wat is precies jouw probleem? In de onderstaande situaties ga ik er vanuit dat je een drempel LANGZAAM (ja, LANGZAAM) neemt, en er dus niet met gang overheen gaat.

1. De auto zakt te veel als er 2 mensen achterin zitten, waardoor hij te laag wordt om over drempels heen te komen?
2. De auto zakt (zoals gewoonlijk), maar slaat bij drempels ook nog eens door waardoor je de grond raakt.

Bij 1: zwaardere veren monteren (dit kunnen best verlagingsveren zijn: deze veren zijn in rust al lager en zullen minder inzakken bij zwaardere belading)
Bij 2: Schokdempers achter hebben misschien dr beste tijd gehad, en dus is het tijd dat te onderzoeken en eventueel wat nieuws te monteren

Ik heb net iets voor de vakantie de 75TS van Ba verlaagd met Zender verlagingsveren voor een V6. Er zaten rode verlagingsveren onder (geen idee hoeveel MM), waarmee hij met 2 man achterin vaak aan de gond kwam. Nu is hij standaard net een fractie hoger, maar met 2 man achterin + de kofferbak vol met vakantiespullen ging het prima! De auto staat overigens op KONI geel, vrij stug afgesteld.
Ik heb nog geen problemen met drempels...
Neem ze zoizo altijd rustig. in mijn verhaal maak ik duidelijk dat ik mijn auto graag wat lager wil hebben.. maar bang ben dat ik indien ik mensen achterin mijn verlaagde 75 heb geen drempel fatsoenlijk overkom..

Speeder

vr sep 12, 2008 00:21

Ik heb nog geen problemen met drempels...
Neem ze zoizo altijd rustig. in mijn verhaal maak ik duidelijk dat ik mijn auto graag wat lager wil hebben.. maar bang ben dat ik indien ik mensen achterin mijn verlaagde 75 heb geen drempel fatsoenlijk overkom..
In verschillende topics zie ik de werking van veren en dempers door elkaar gehaald wordt. Vandaag dat ik zo'n uitgebreid verhaal ophing ;) In jouw geval zou ik verlagingsveren gebruiken met een grote veerconstante, stugge veren dus. Die zijn in neutrale stand al een x aantal mm lager, maar hebben wel een hoge weerstand tegen het gewicht dat jij achterin de 75 plaatst ;)

Nu gaat mijn expertise op het gebied van verlagingsveren voor de 75 niet ver genoeg om de juiste daarvoor aan te wijzen.. dus IEMAND? :D

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 12, 2008 09:16

tja, het is maar hoe je er zelf mee omgaat, ik had op mijn 33 6cm grondspeling en kon ook gewoon nog met 4 man in de auto rijden (okee okee, ze moesten soms wel eens uitstappen bij een drempel......)

maar tussendemper gewoon verwijderen, 2 pijpen tussen lassen en je hebt veel meer grondspeling, uitlaat klemmen onderste boven monteren en de uitlaat goed hoog ophangen, dan is er niks aan de hand!!
alleen wel opletten dat je scheef over een drempel gaat als er 4 man in je 75 zitten, en soms gaat dat niet en dan moet je dat ook niet erg vinden dat je je uitlaat wat aanschuurt (maar tussendempers 2de hands kosten niks, dus waarom zou je je er druk over maken.....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Jeroen S
Guru
Guru

ma sep 22, 2008 23:18

Welke veren raden jullie mij aan indien ik zo'n 30 tot 40mm wil verlagen (liefst 30) en stugge veren wil!! (die dus zo min mogelijk doorzakken wanneer ze belast worden) ?!?

Ben benieuwd :)

GT 75V6
Guru
Guru

ma sep 22, 2008 23:41

Slechts 1 optie: RS/Intrax veren. Deze zijn in hoogte verstelbaar, en kosten zo'n € 250 - € 300 per set. Neem de 40 kg. versie (is de lichtste variant), de 50 kg. is volgens Henk Thuis (eigenaar van Intrax) vrij stug voor straatgebruik.

Daarna ben je voor altijd klaar en heb je geen gekloot meer!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Jeroen S
Guru
Guru

ma sep 22, 2008 23:47

Slechts 1 optie: RS/Intrax veren. Deze zijn in hoogte verstelbaar, en kosten zo'n € 250 - € 300 per set. Neem de 40 kg. versie (is de lichtste variant), de 50 kg. is volgens Henk Thuis (eigenaar van Intrax) vrij stug voor straatgebruik.

Daarna ben je voor altijd klaar en heb je geen gekloot meer!
Beetje boven mn budget.. bedoel echt alleen de veren...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 22, 2008 23:47

Ik heb 60 kg achterveren op de 3.5 en vind het niet overdreven stug, maar kan me voorstellen dat het wat veel van het goede is voor sommigen. Bedenk wel dat je de dempers ook moet aanpassen, want stuggere veren met (te) slappe dempers wordt stuiteren/dribbelen. Voor straatgebruik is Eibach ook prima, 30mm verlaging, voelbaar stugger, en met gewone dempers nog te behappen (al is Koni Geel/Bilstein B6 beter). Zelf heb ik op de daily diesel ook deze veren achter. Voor heb ik hem een ietsje te veel verlaagd, een cm of 6, dus dat moet ik dit weekend nog even herstellen (ongeveer 2 a 2,5 cm terug omhoog). Wel voorzichtig op drempels, middendemper schraapt er makkelijk over.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

GT 75V6
Guru
Guru

wo sep 24, 2008 11:54

Ik heb 60 kg achterveren op de 3.5 en vind het niet overdreven stug, maar kan me voorstellen dat het wat veel van het goede is voor sommigen. Bedenk wel dat je de dempers ook moet aanpassen, want stuggere veren met (te) slappe dempers wordt stuiteren/dribbelen. Voor straatgebruik is Eibach ook prima, 30mm verlaging, voelbaar stugger, en met gewone dempers nog te behappen (al is Koni Geel/Bilstein B6 beter). Zelf heb ik op de daily diesel ook deze veren achter. Voor heb ik hem een ietsje te veel verlaagd, een cm of 6, dus dat moet ik dit weekend nog even herstellen (ongeveer 2 a 2,5 cm terug omhoog). Wel voorzichtig op drempels, middendemper schraapt er makkelijk over.
Yuri, heb jij ook de height adjuster er bij op zitten? Hoeveel is de verlaging achter wanneer je hem op de hoogste stand zet? Schijnt nl. nog altijd iets lager te zijn dan origineel... :? Ik combineer het met nieuwe Koni geel rondom.

(mijn voorkant is niet verlaagd, ik wil puur een achterkant die niet ver meer inveert en ook met gewone verlagingsveren vond ik het nog altijd te ver)
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Verlagen Alfa 75......?? Welke veren raden jullie mij a

wo sep 24, 2008 18:24

Eibach is prima,, maar verlaagd net even te weinig
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Jeroen S
Guru
Guru

Re: RE: Verlagen Alfa 75......?? Welke veren raden jullie m

wo sep 24, 2008 20:04

Eibach is prima,, maar verlaagd net even te weinig
3cm is toch prima!? :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”