Pagina 1 van 2
Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: zo sep 07, 2008 20:39
door m.brandon
Art.nr.1
Fuelcat

Het definitieve antwoord op ongelode benzine! ! ! De FUELCAT is een katalysator die in de brandstofleiding wordt geplaatst.In de FUELCAT zit een tinlegering die onder invloed van de langsstromende benzine microscopisch kleine deeltjes tin in de benzine brengt. Deze tindeeltjes worden bij verbranding tinoxide deeltjes welke een dunne coating achterlaat op kleppen, klepzittingen, de kop, de zuigers en de zuigerwanden. Hierdoor wordt het toevoegen van loodvervanger overbodig! ! Tevens zorgt de FUELCAT voor een betere verbranding van de benzine. Voortaan kunt u rijden op ongelode benzine, de FUELCAT compenseert het verlies aan vermogen volledig. De motorolie blijft merkbaar schoner. FUELCAT heeft een levensduur van minimaal 400.000 km. Een investering die zich snel terugverdient!!!
Prijzen:
art.nr. 1.01 voor motoren tot 3500 cc € 98,00
art.nr. 1.02 voor motoren > 3500 cc € 118,00
art.nr. 1.03: tankunit voor motorfietsen € 38,00
art.nr. 1.04: Tankunit voor scooters en bromfietsen €24,00
Zou dit werken? Lijkt me eenr redelijk vaag verhaal. Komt van
www.classiccarservice.nl
RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: zo sep 07, 2008 23:16
door giulia-tom
Misschien werkt het, de werking van de fuelcat tenminste.
Maar je hebt het niet nodig in een nord, so don't bother...
RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: ma sep 08, 2008 16:53
door m.brandon
Hoezo niet nodig in een Nord?
Re: RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: ma sep 08, 2008 16:58
door Andretti Molletti
Hoezo niet nodig in een Nord?
gebruik de zoekfunctie eens...
en tin verbrand in de verbrandingsruimte... ik zou het ook niet in mijn motor willen hebben hoor...
ik heb het niet doorgelezen maar een educated guess: pain de monkey

RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: ma sep 08, 2008 17:06
door WhizzMan
Als ik het artikeltje zo lees krijg ik het gevoel dat je je klassieker beter door een erkend medium in kan laten stralen dan dit plaatsen.
Edit: de website van de verkoper staat vol met "wondermiddeltjes" waar al lang van bewezen is dat ze niet werken. Niet alles wat er verkocht wordt valt hier onder hoor, maar er zijn diverse artikelen die echt onder de categorie "snake-oil" vallen.
Re: RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: ma sep 08, 2008 17:28
door WhizzMan
Hoezo niet nodig in een Nord?
Loodvervanger is nodig in verbrandingsmotoren met een gietijzeren cylinderkop waarbij de klepzitting in de kop zelf gemaakt is. Omdat dit metaal niet hard genoeg is om zonder loodhoudende benzine te rijden is de neerslag die je krijgt van loodhoudende benzine op de klepzittingen nodig om slijtage te voorkomen. Een nord motor (en elke alfa romeo motor die na 1970 in europa geproduceerd is) heeft een aluminium cylinderkop met geharde klepzittingen.
Ik heb geen kennis over de blokken die ouder zijn dan de nord, de boxer en de arese V6, het zou dus kunnen dat de blokken in de 2600 en 6C/8C etc. wel loodvervanger nodig hebben. Misschien dat iemand dat kan aanvullen?
Re: RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: ma sep 08, 2008 22:40
door BMP
Hoezo niet nodig in een Nord?
Loodvervanger is nodig in verbrandingsmotoren met een gietijzeren cylinderkop waarbij de klepzitting in de kop zelf gemaakt is. Omdat dit metaal niet hard genoeg is om zonder loodhoudende benzine te rijden is de neerslag die je krijgt van loodhoudende benzine op de klepzittingen nodig om slijtage te voorkomen. Een nord motor (en elke alfa romeo motor die na 1970 in europa geproduceerd is) heeft een aluminium cylinderkop met geharde klepzittingen.
Ik heb geen kennis over de blokken die ouder zijn dan de nord, de boxer en de arese V6, het zou dus kunnen dat de blokken in de 2600 en 6C/8C etc. wel loodvervanger nodig hebben. Misschien dat iemand dat kan aanvullen?
Ik moet toch mijn huiswerk beter gaan doen, de oude eigenaar had mij dus wijsgemaakt dat er loodvervanger in moest en heb dat keurig gekocht, blijkt ook dat de Berlien gewoon op lpg kan.
geweldig dit forum.
Gr BMP

RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: ma sep 08, 2008 23:24
door WhizzMan
Er zijn in de klepzittingen die in aluminiumkoppen zijn gezet ook wel gradaties in hardheid hoor. Wat je tegenwoordig laat zetten gaat langer mee dan wat er 30 jaar geleden in geknutseld werd. Desondanks is wat ze er toen in zetten ook al ruim hard genoeg om gewoon op loodvrij en LPG rond te rijden, het zal ietsje minder lang meegaan dan met loodvervanger, maar tegen de tijd dat je dat gaat merken is vaak de rest van je motor ook wel toe aan een opfrisbeurtje.
Re: RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: di sep 09, 2008 11:31
door m.brandon
Er zijn in de klepzittingen die in aluminiumkoppen zijn gezet ook wel gradaties in hardheid hoor. Wat je tegenwoordig laat zetten gaat langer mee dan wat er 30 jaar geleden in geknutseld werd. Desondanks is wat ze er toen in zetten ook al ruim hard genoeg om gewoon op loodvrij en LPG rond te rijden, het zal ietsje minder lang meegaan dan met loodvervanger, maar tegen de tijd dat je dat gaat merken is vaak de rest van je motor ook wel toe aan een opfrisbeurtje.
Met andere woorden: loodvervanger erbij is niet nodig maar is ook niet schadelijk?
RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: di sep 09, 2008 11:59
door Martin H
In het Klaverblaadje stond een stukje van iemand met een Bertone(?) die ook met loodvervanger reed. Volgens hem was dat de oorzaak dat de motor helemaal vervuild was. Voor hem geen loodvervanger meer.
(kan het vanavond even opzoeken, indien nodig)
RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: di sep 09, 2008 12:06
door giulia-tom
Loodvervanger is larie in een nord (nogmaals) dus ander geneuzel met kwik ook.
Geloof mij, heb heel wat koppen gezien en nog nooit heb ik er eentje hoeven lichten omdat de kleppen en zittingen door gebrek aan lood niet meer sluitend waren.
10x eerder rij je op een nord de klepgeleidingen los zodat deze torderen en blauwe walm een feit is.
Ook nog eens: Misschien heb je wel eens gehoord van een gat in één van de zuigers (synchroon en/of vacuumprobleem) dit geeft al weer hoe flexibel de cylinderkop kan omgaan met grote hitte op hoge toeren.
Investeer liever in goede afstelling en goede conditie van carbs en blok. Heb je veel meer aan.
Re: RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: wo sep 10, 2008 08:41
door m.brandon
In het Klaverblaadje stond een stukje van iemand met een Bertone(?) die ook met loodvervanger reed. Volgens hem was dat de oorzaak dat de motor helemaal vervuild was. Voor hem geen loodvervanger meer.
(kan het vanavond even opzoeken, indien nodig)
Klopt, maar deze deed het er ineens in nadat het er jaren niet in was gedaan. Wel een verschil
Investeer liever in goede afstelling en goede conditie van carbs en blok. Heb je veel meer aan.
Al lang gedaan

RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: zo sep 14, 2008 12:38
door Mandello
Bedankt voor de tips!
Gelijk het flesje loodvervanger in de kliko geflikkerd!
Euro 98 is toch wel iets beter dan euro 95 ......? Of is dit ook onzin?
Re: RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: zo sep 14, 2008 18:42
door m.brandon
Bedankt voor de tips!
Gelijk het flesje loodvervanger in de kliko geflikkerd!
Euro 98 is toch wel iets beter dan euro 95 ......? Of is dit ook onzin?
Ja is beter, maar ik geloof voor standaard Nord blokken niet echt nodig. Sowieso is het bijna nergens meer te krijgen, overal is dit goedje ingeruild voor V-Power klonen.
RE: Nooit meer loodvervanger?
Geplaatst: zo sep 14, 2008 23:17
door WhizzMan
Als je auto niet getuned is heb je geen euro98 nodig. Sommige auto's rijden er zoveel zuiniger op dat je het prijsverschil er wel uit haalt, maar dat is vaak alleen bij modernere auto's het geval.