Gebruikersavatar
spider1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 16:45

carterontluchting spider ex usa

do sep 04, 2008 18:25

Zoals aangegeven in het onderwerp de volgende vraag:

Ik heb een 2ltr spider, ex usa (spica) omgebouwd naar carburateurs.

Nu heb ik bij de oliepeilstok een overloopslangetje zitten (aan het pijpje waar het peilstokje in zit) welke gewoon naar de grond gaat. Hier komt tijdens het rijden soms iets olie uit. Tevens zit er een ontluchting naar het luchtfilter vanaf het klepdeksel.
Volgens mijn redenering is dit dubbelop, dus kan het overloopslangetje vervallen.

Is er hier iemand die dit kan bevestigen, of uit kan leggen hoe het hoord te zitten???

Alvast bedankt.
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: carterontluchting spider ex usa

do sep 04, 2008 19:01

Hoi,

Bij mijn Spider ('74 nog origineel Spica) zit er aan het kleppendeksel een slang die naar een olieafscheidertje gaat. Hiervanaf gaat er een slang naar het luchtfilter die dus de carterdampen afzuigt en verbrand. De afgescheidde olie gaat door een dun slangetje naar een aansluiting bij de oliepeilstok. Dit is dus geen overloopslangetje.
Uit jouw verhaal maak ik dus op dat je de olieafscheider mist. Dit is een zwart metalen busje van ca. 6 cm in doorsnede en ca. 10 cm hoog. Met aan de bovenkant een slangaansluiting die van het kleppendeksel komt en aan de onderkant de aansluitingen die naar het luchtfilter en de peilstok gaan.

Waarschijnlijk heb je dus iets te veel gedemonteerd toen je de injectie eraf gehaald hebt :D

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
spider1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 16:45

RE: carterontluchting spider ex usa

do sep 04, 2008 19:10

De olieafschijder zit er ook nog. Hierop zitten 2 dunne en 2 dikke slangen.
1 dikke slang komt vanaf het klepdeksel en gaat naar de afschijder en de andere gaat naar het klepdeksel.
1 dunne slang komt vanaf het midden van de karterontluchting, en de andere is afgedopt.

Piet Jan, kun je aangeven of er bij jouw ook 2 dunne slangetjes zitten, en zo ja, waar de 2e naar toe gaat??

ALex
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: carterontluchting spider ex usa

do sep 04, 2008 19:26

Hoi Alex,

Heb even snel onder de kap gekeken en er zit idd nog een dun slangetje op (was ik even vergeten :oops: ) Dit dunne slangetje gaat naar het inlaatspruitstuk en is voor de stationair loop. (Bij de Spica injectie staan bij de stationairloop de vlinderkleppen in de inlaat helemaal dicht en gaat de lucht via een by-pass langs de vlinderkleppen. Deze lucht komt deels door dit slangetje vanuit het carter en deels door een aparte slang vanaf het luchtfilter)

Resume: Er komen dus twee dunne slangetjes van de olieafscheider, één naar het inlaatspruitstuk (wat jij dus niet meer hebt) voor lucht en één naar de peilstok voor afgescheidde olie.

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
spider1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 16:45

RE: carterontluchting spider ex usa

za sep 06, 2008 19:24

Bedankt voor de heldere uitleg.

Zal volgende week eens kijken wat en hoe te herstellen.
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

Terug naar “Algemene Technische vragen”