Pagina 1 van 3

Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: di aug 26, 2008 16:06
door hagen111
Weet dat er al topics vol over geschreven zijn, maar goed ieder probleem heeft zijn eigen specifieke oplossing:

- Stationair valt de motor terug naar 600-700 toeren en schiet dan weer omhoog naar ca. 1200 en dat herhaalt zich dan continue. Hoor ergens bij de LMM iets sissen/afblazen...

- voor de APK is de CO veel te hoog - 5!

Waar kan ik het beste beginnen:
- stappen motor vervangen? Waar zit ie op onderstaande foto?
- stationair regelaar/regeling checken?
- Lambda sensor vervangen?
- LMM vervangen?
- Slangen controleren op lekkage.

Of kan het zijn dat er bijv een Squadra chip ingeplugd zit?

De slangen tussen kop en inlaattraject zijn vervangen en nieuw.

Afbeelding

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: di aug 26, 2008 16:24
door alfaqv75
check eerst op valse lucht na de LMM (voor dat sis geluid)

CO bijstellen, kapje van de LMM eraf, CO goed stellen bij de APK, goed kijken waar de meter stond, na de APK deze weer terug zetten in oude situatie

Re: RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 7

Geplaatst: di aug 26, 2008 16:29
door Brul(tm)
check eerst op valse lucht na de LMM (voor dat sis geluid)
Of de slangen van de stationair regeling. Met valse lucht.
Squadra chip maakt niets uit voor je keuring (CO waarde).

Groetjes,
Marc

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: di aug 26, 2008 17:16
door hagen111
Waar kan ik de stationair regeling/regelaar vinden en is deze uitwisselbaar?

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: di aug 26, 2008 17:54
door WhizzMan
Het metalen busje (formaat peper/zoutstrooier) tussen je inlaatstuk en je cylinderkop. Er zitten 2 rubber slangen en een stekker met draad aan. Zoek in lekken in alle slangen en aansluitingen tussen je luchtweger en je inlaatspruitstuk. Als het sist is de kans dat dat je oorzaak is en dat je stationair-regelaar nog goed is vrij groot, dus ik zou eerst de lekken opsporen en oplossen.

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: di aug 26, 2008 21:18
door Graffiaturo
He Hans,
kom morgen anders even langs om te vergelijken enzo :wink:
moeten we uit kunnen komen

Re: RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 7

Geplaatst: di aug 26, 2008 21:25
door giuliettaevo
Het metalen busje (formaat peper/zoutstrooier) tussen je inlaatstuk en je cylinderkop. Er zitten 2 rubber slangen en een stekker met draad aan.
zit maar 1 slang aan. :wink: andere kant steekt in het inlaatspruitstuk.

Slangetjes voor het vacuum zitten trouwens ook redelijk dicht bij de LMM, controleer die ook maar eens. willen wel eens poreus worden met de jaren.

Re: RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 7

Geplaatst: di aug 26, 2008 21:37
door WhizzMan
Het metalen busje (formaat peper/zoutstrooier) tussen je inlaatstuk en je cylinderkop. Er zitten 2 rubber slangen en een stekker met draad aan.
zit maar 1 slang aan. :wink: andere kant steekt in het inlaatspruitstuk.


Ah ja, dat is waar ook, net als bij de 155 8V.

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: di aug 26, 2008 23:14
door Andretti Molletti
Er is iets mis met je stationairregeling omdat hij staat te zagen denk ik aan de volgende mogelijkheden:

Gasklepschakelaar.... Onder op je gasklep aan de andere zijde van de gaskabel bediening.
Trek maar los en houdt het zagen op dan ben je er!
Tevens werkt de mengselregeling niet als je stationairregeling niet functioneert.
Dan denk ik dat je voor de APK je LHM even vlak moet monetern ivm iets hogere CO zo.. (zwaartekracht werkt ook op de klep nu!!!)

sterkte kerel... denk maar aan je gele bert dat helpt ;)

Re: RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 7

Geplaatst: wo aug 27, 2008 00:34
door hagen111
Er is iets mis met je stationairregeling omdat hij staat te zagen denk ik aan de volgende mogelijkheden:

Gasklepschakelaar.... Onder op je gasklep aan de andere zijde van de gaskabel bediening.
Trek maar los en houdt het zagen op dan ben je er!
Tevens werkt de mengselregeling niet als je stationairregeling niet functioneert.
Dan denk ik dat je voor de APK je LHM even vlak moet monetern ivm iets hogere CO zo.. (zwaartekracht werkt ook op de klep nu!!!)

sterkte kerel... denk maar aan je gele bert dat helpt ;)
Update: vanochtend de gasklepschakelaar los getrokken en de motor liep vervolgens super rustig stationair! Het zagen is weg. Dat was dus een supertip - thanks!

Wat is de remedie voor APK & CO...schakelaar vervangen of de kabel los laten?
Is nu te verwachten dat de CO weer op een normale waarde zal zitten of moet er nog meer gefixed worden - naast het vlak monteren van de LMM?

Tevens heb ik als APK punt dat het lampje van de mistachterlicht schakelaar in het dashboard niet werkt. Heb 2 verschillende schakelaars geprobeerd, ook 1 die op een andere plaats in het dashboard wel een lichtje laat zien. Nog tips waar de oplossing te zoeken?

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: do aug 28, 2008 00:28
door hagen111
Vanavond een nieuwe gasklepschakelaar gemonteerd. Met de stekker los, liep de motor ca. 1200 toeren stationair. Na het monteren van een nieuwe gasklepschakelaar loopt ie weer netjes 800 toeren/min stationair.

Morgen (eh vandaag) voor de apk en maar eens kijken wat de CO is.

/Hans

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: do aug 28, 2008 08:00
door WhizzMan
Wat Dre al als tip gaf, zet je luchtmeter even horizontaal. (de aluminiumdoos achter je luchtfilter met een klep er in). Er is een kans dat je klep nu verkeerd aanwijst omdat hij door de zwaartekracht 1 kant op getrokken wordt en de computer daar geen rekening houdt.

Weer wat geleerd, als er geen TPS op een gasklep zit en wel een schakelaar krijg je dit soort symptomen als de schakelaar stuk is.

Re: RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 7

Geplaatst: do aug 28, 2008 10:21
door hagen111
Wat Dre al als tip gaf, zet je luchtmeter even horizontaal. (de aluminiumdoos achter je luchtfilter met een klep er in). Er is een kans dat je klep nu verkeerd aanwijst omdat hij door de zwaartekracht 1 kant op getrokken wordt en de computer daar geen rekening houdt.
Ik heb de luchtmeter inderdaad horizontaal gehangen, maar moet zeggen dat hangt niet zo lekker, omdat de luchtmeter dan vlak boven het binnenscherm hangt. Ik heb dit gedaan door het beugeltje te verbouwen waar de LMM eerst vertikaal mee gemonteerd was. Nu heb ik nog even gekeken, maar dit is het originele beugeltje wat bij de K&N set hoort!?

Zie ook de nieuwe TS van AlfettaOwner:
Afbeelding

RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 75 TS

Geplaatst: do aug 28, 2008 10:32
door WhizzMan
Hij hangt nu verticaal, niet horizontaal. zo kan de beweging van de klep beinvloed worden door de zwaartekracht.

Re: RE: Staionairloop onregelmatig en te hoog CO bij APK - 7

Geplaatst: do aug 28, 2008 10:45
door hagen111
Hij hangt nu verticaal, niet horizontaal. zo kan de beweging van de klep beinvloed worden door de zwaartekracht.
Klopt zoals op bovenstaande foto zat hij bij ook EN HOORT HIJ VOLGENS K&N MONTAGE VOORSCHRIFT. Ik heb hem nu horizontaal hangen.

Nu nog even een vraag...ik heb nl al zo veel verschillende antwoorden gekregen over hoeveel CO hij mag hebben...0,5% - 1,0% - 1,5% - 2,5%

Ik denk zelf echter aan 3.5% volgens de RDW richtlijnen. Immers het is een 'vieze' TS zonder lambdaregeling en/of kat. van 1990. Geen aantekeningen of motorcodes (U9 of K6) op het kentekenbewijs.