Pagina 1 van 1

remvloeistof

Geplaatst: zo aug 24, 2008 10:12
door t.tepas1
Ik ben de voorremmen van een Alfasud Sprint aan het reviseren,deze heb ik vorig jaar ook al uit elkaar gehaald omdat ze lekten.
Nu staat er op het remvloeistof-reservoir DOT-3 maar in een gebruikershandleiding staat DOT-4.Om nou te voorkomen dat ze weer gaan lekken
wil ik de juiste vloeistof gebruiken.Wie weet dit?

Gr.Tom

RE: remvloeistof

Geplaatst: zo aug 24, 2008 12:37
door Alfa33_1.7
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145 gr. celcius en DOT-4 bij 168 gr. celcius. Door een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. Wanneer een DOT-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.

Dus mijn keuze zou in jouw geval zou zijn om DOT-3 te gebruiken, omdat dat op je resovoir staat (liever veilig).

Een remvloeistof is overigens sterk hydroscopisch, in verband met het lagere natte kookpunt van DOT-3 in vergelijking met DOT-4 zou men DOT-3 dus eerder moeten vervangen. Ik zelf vervang mijn remvloeistof eigenlijk nooit, alleen in geval van problemen (dan moet je vaak wel).

RE: remvloeistof

Geplaatst: zo aug 24, 2008 12:48
door @lfa@lgra
Daat waar DOt 3 geadviseerd wordt, kun je ongestraft DOT 4 toepassen. ( Beter nog zelfs.)

Remvloeistof om de 2 a 3 jaar verversen is zeer aan te bevelen en is een behoud voor je remcilinbders/koppelingscilinders, want daar waar geen water zit is de kans op putcorrosie ook beduidend kleiner.

RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 17:15
door Giulia 75
Dot 4 over hoeveel jaar ontwikkeling spreken we wel niet.

Re: RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 18:57
door @lfa@lgra
Dot 4 over hoeveel jaar ontwikkeling spreken we wel niet.
En u bedoelt??? :wink:

Re: RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 19:03
door Andretti Molletti
........ Door een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. Wanneer een DOT-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals......
pcies.. dat is ook de reden dat je beter bij dot 4 kan blijven met een 75...ivm koppelingsrubbertjes etc
ls je geen bergen rijdt of andere zware belastingen voor de remmen is dot 3 prima hoor! Veel japanse auto's rijden daar nog mee!!!

Re: RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 19:07
door @lfa@lgra
........ Door een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. Wanneer een DOT-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals......
pcies.. dat is ook de reden dat je beter bij dot 4 kan blijven met een 75...ivm koppelingsrubbertjes etc
ls je geen bergen rijdt of andere zware belastingen voor de remmen is dot 3 prima hoor! Veel japanse auto's rijden daar nog mee!!!
Dot 4 dus of bedoel je Dot 3....

RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 19:11
door Andretti Molletti
DOT 3 wordt nog steeds toegepast bij Japanse auto's ivm betrouwbaarheid en reacties met rubber etc

Re: RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 20:00
door Gordon
DOT 3 wordt nog steeds toegepast bij Japanse auto's ivm betrouwbaarheid en reacties met rubber etc
Dus als ik DOT 3 voor het een of ander nodig heb (mijn met DOT 4 zwaar lekkende koppeling bijvoorbeeld; of ben ik dan al te laat?) moet ik naar een Jap garage? De iets beter gesorteerde automaterialenboer geeft namelijk uitsluitend keuze tussen 4, 5 of 5.5...

RE: remvloeistof

Geplaatst: ma aug 25, 2008 22:08
door Andretti Molletti
tis te proberen!!
Ik weet dat Valvoline het nog in het programma heeft om die reden

RE: remvloeistof

Geplaatst: di aug 26, 2008 11:55
door Alfa33_1.7
Om het verhaal af temaken. Remslangen van EPDM en SBR-rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters (dit zit in DOT-4 remvloeistoffen). Om die reden willen bepaalde fabrikanten alleen een DOT-3 remvloeistof in hun systeem.

DOT-3 remvloeistoffen betaan uit verschillende glycol-ethers met poly-glycolen in plaats van ricinusolie dat men vroeger gebruikte (in 1924 kwam er remolie op de makt bestaande uit 60 procent recinusolie verdund met di-aceton-alcohol deze is tot 1955 toegepast.

DOT-4 remvloeistoffen bestaan uit verschillende glycol-ethers maar dan met boorzuur-esters (dit noemen ze ook wel Boraat-esters). Hierdoor zal het natte kookpunt (remvloeistof dat vocht heeft opgenomen) van DOT-4 een geringe afname van het kookpunt vertonen en gaat dan ook langer mee.

Maar men roept vaak ook dat remvloeistoffen van het type 3,4 of 5.1 gemengd mogen worden. Naar mijn mening dus niet, als er staat dat DOT-3 gebruikt moet worden. Hou je dan maar bij DOT-3.

DOT-5 daarintegen beslist niet mengen met DOT-3, 4 of 5.1. DOT-5 zal zeer argessief reageren op DOT-3, 4 of 5.1. DOT-5 is remolie op basis van siliconen waardoor het goedje niet hygroscopisch is (dus geen water aantrekt, en dus zo zijn voordelen, geen vastrottende remcilinders).

DOT-3, 4 en 5.1 zijn amberkleurig en DOT-5 is rood purper achtig. Dus verschil is makkelijk te herkennen.