Pagina 1 van 2
trilling achterzijde bertone, misalignment steunlager
Geplaatst: vr aug 22, 2008 09:10
door Bertonebianco
specialisten,
een vraag.
100,110,120 tot illegale snelheden meestal geen probleem. Bertone is mooi rustig aan de achterzijde.
Een enkele keer echter ontstaat er rond 120 km/u een forse trilling aan de achterzijde die erger wordt als ik dan ga versnellen.
Oplossing is snelheid terug laten vallen tot ongeveer 100 en daarna weer omhoog. Probleem verdwenen.
Mijn hele vakantierit in Italie heb ik er geen last van gehad en het lijkt dus pas sinds kort aanwezig, na de crash met de koppelingsplaat en de revisie van de bak. Er is dus van alles los geweest.
Ik heb vertrouwen in het werk van de Alfaspecialist en zoek het dus zelf niet in koppeling en bak maar wat dan?
Cardanas, cardanaslager, kruisstukjes, donut????
Er komt dus soms iets in trilling dat er niet vanzelf weer uitgaat.
Wie heeft de oplossing?
Eric
RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 11:32
door Andretti Molletti
check je kruiskoppeling idd, en smeer je schuifstukje... Ik denk het eerste maar zou het moeten voelen... is dit de as die je zelf gereviseerd hebt?
RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 11:36
door Bertonebianco
Dre,
ik heb de achteras/differentieel samen met "een vakman" gedaan. Alle vertrouwen daarin.
De as van bak naar diff is het enige onderdeel dat nog niet is aangepakt.
Wat zou ik kunnen voelen aan het schuifstuk, overmatige speling?
Eric
RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 11:40
door Andretti Molletti
Het was geen kritiek, een gereviseerde as mag je dan toch uitsluiten
Schuifstuk en kruiskoppeling gaan soms zwaar bij jou en dan heb je die trilling... hoe je dat gaat voelen?? Niet denk ik!
eigenlijk is er maar één remedie: andere tussenas proberen van iemand.
RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 11:49
door Zaagauto
Hmz... ik heb iets dergelijks met de Dame... alleen bij een andere snelheid... bij het wegtrekken uit stilstand... heel even het gevoel dat er iets "zwaar" loopt... is na een paar meter weg...
Zat zelf te denken aan verhard vet in de kruisstukjes... ooit eerder gehad met de groene sjuul... geen slijtage dus maar liepen stroef door het harde vet... WD40 bracht kortstondig verlichting.... daarna vervangen...
Met het schuifstuk geen ervaring maar daar kan toch zo de vetspuit op? Volgens mij verslijten die schuifstukken toch nauwelijks?
Kardanas even loshalen aan het diff (positie merken) en dan gewoon met de hand voelen of alle bewegingen van het kruisstuk soepel gaan is misschien een optie? Als het goed is gaat dat heel makkelijk... gaat het stroef of voel je zware plekken... vervangen.
Toch?
RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 12:28
door @lfa@lgra
Idd, maar als je al zover bent kan het geen kwaad de kruisstukjes meteen te gaan bekijken. Als ze echt 100% zijn geef je ze en liik vet om de oren en zet je ze weer terug, anders: Zonder twijfel vervangen.
Belangrijk is vooral om alles vooraf goed te gaan merken.
Verder kan het tussenlager ook dergelijke ellende veroorzaken, Als het lager ver heen is of het steunrubber defect is.
Vroeger zat daar een veer onder staat mij bij, maar ik heb deze de laatste decennia daar nooit meer gezien....Of was dat alleen bij Volvo??

Re: RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 12:45
door Zaagauto
Vroeger zat daar een veer onder staat mij bij, maar ik heb deze de laatste decennia daar nooit meer gezien....Of was dat alleen bij Volvo??

?????
Nooit een veer gezien daar...
RE: trilling achterzijde bertone
Geplaatst: vr aug 22, 2008 22:18
door @lfa@lgra
Dan zitten die dus bij de Volvo Amazone, 1800 en 140/160 series.

trilling achterzijde bertone, lager speling, rubber slap
Geplaatst: ma aug 25, 2008 21:01
door Bertonebianco
De hele as gemerkt, het hele spul is er onderuit en ik heb nieuwe kruisstukjes, een tussenlagersteun en het bijbehorende lager klaarliggen.
Wat opvalt is dat het nieuwe rubber veel stugger is dan het oude en dat het lager overmatige speling vertoont.
De kruisstukjes lijken nog soepel en spelingsvrij te bewegen maar ik vervang ze nu toch maar meteen.
Het schuifstuk schuift nog goed maar krijgt een schoonmaakbeurt en nieuw vet.
Morgen op het werk het lager op de as en in de steun monteren (persen) en dan zal het wel een stuk beter zijn.
Wordt dus weer vervolgd.
Eric
RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging
Geplaatst: di aug 26, 2008 19:01
door Bertonebianco
Op het werk de flens eraf en lager verwijderd. Nieuw lager keurig erop geperst en ook de flens weer terug volgens merkteken.
Voelt goed aan, gaat mooi rond.
Daarna de kruisstukjes vervangen. Helaas toch een merkteken vergeten en met een estimated guess de zaak toch weer in elkaar gezet.
Schuifstuk voorzien van nieuw vet, allemaal goed gangbaar.
Thuisgekomen eerst het voorste deel gemonteerd.
Wat me opviel is dat er ongeveer 1 cm ruimte was tussen flens en hardyrubber op de bak. Dat was dacht ik voorheen niet.
De zaak toch aangetrokken, zonder problemen. Met de hand wat gedraaid, alles loopt soepel
Vervolgens achterste deel op de merktekens weer bevestigd.
Proefrit!
Damned, volop trilling bij lage snelheden.
Morgen weer demontage en de as naar een bedrijf waar ze de as kompleet kunnen balanceren of heeft een van jullie nog een suggestie.
Eric
RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging
Geplaatst: di aug 26, 2008 19:12
door @lfa@lgra
Als je het schuifstuk los hebt gehad heb je ws de gaffels van de kruisstukjes niet in lijn gezet. (Ook als de deze delen niet gemerkt hebt is er eigenlijk maar 1 goede montagepositie mogelijk.)
RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging
Geplaatst: di aug 26, 2008 19:16
door Bertonebianco
Schuifstuk was duidelijk gemerkt.
Ik begrijp dat de gaffels aan linker en rechterzijde van de asbuis exact in lijn moeten staan.
Check ik morgen eerst.
Een flens 180 graden verdraaid, kan dat inderdaad voor zo'n onbalans zorgen?
Had een bedrijf hier in de buurt, Biggelaar motors, die voor 125 a 150 euro de komplete as met tussenlager kunnen opspannen en balanceren.
Vond het een redelijke prijs.
Als ik hem morgenochtend vroeg breng is tie vrijdag klaar en kan ik vrijdagavond weer genieten.
En nog even terugkomen op mijn eerdere post.
Als het tussenlager op zijn plek zit moet dan de flens pas aanliggen tegen de hardyschijf of maag daar wat spanning op staan. Bij mij nu dus ongeveer 1 cm.
Eric
RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging
Geplaatst: di aug 26, 2008 20:30
door @lfa@lgra
De gaffels op 1 as dienen iss precies recht tegenoverelkaar te staan.
Die voorspanning lijkt me veel, TE veel zelfs. De zaak moet zo min mogelijk onder spanning staan. Ik heb mensen zelfs wel sleufgaten in het tussenlager zien aanbrengen met dat doel.
Heb je het middenlager ook verkeerd om gemonteerd?? Ik zou em eerst eens loshalen en omdraaien.
Als je de flens idd 180 verdraaid kan dat voor extra onbalans zorgen, maar of dat zoveel is als jij omschrijft???????????
Re: RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging
Geplaatst: di aug 26, 2008 22:34
door Andretti Molletti
De gaffels op 1 as dienen iss precies recht tegenoverelkaar te staan.
Heb je dat nou wel of niet zo als hierboven staat??
dit is echt essentieel!!!
RE: trilling achterzijde bertone, drama na vervanging
Geplaatst: wo aug 27, 2008 07:02
door Bertonebianco
Volgens mij wel maar ga het nu checken!
Eric