Pagina 1 van 3

Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 09:36
door Riccardo Romeo
Zijn die te stellen of niet? Want ik heb het idee dat er eentje tikt...

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 09:46
door AlfettaOwner
Yep deze zijn te stellen.

Eerst ff koud checken, meten is weten :wink:
Fabriekswaarden:

Inlaat koud: 0,40-0,45 mm
Uitlaat koud : 0,45-0,50 mm

Nakijken is klein half uur werk :!:

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 10:03
door GTV Boy
En stellen iets meer.... 8)

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 11:30
door Andretti Molletti
En controleer goed je nokkenassen want die zijn vaak de oorzaak dat een 75TS tikt!

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 11:37
door Riccardo Romeo
...en die zijn zeker duuuuuuur :cry:

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 11:41
door ravado
nieuwe nokkenassen zijn altijd duur maar niet gelijk van het ergste uit gaan.

eerst de klepspeling checken.......

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 13:43
door kai
Hoe controleer je je nokkenassen eigenlijk ??

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 20:26
door Andretti Molletti
Optisch en met een schuifmaat meten of ze nog allemaal even hoog zijn!

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 20:55
door kai
Waarom tikt ie dan als ie nog gesteld kan worden ?

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 21:54
door Andretti Molletti
Waarom stel je dat i nog gesteld kan worden????

Een klep met teveel speling (stelbaar of niet) gaat tikken.

Re: RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 22:18
door Rens 1.7QV
Waarom tikt ie dan als ie nog gesteld kan worden ?
Het gebeurd met stelplaatjes en dat moet met de hand. Het zijn dus geen hydraulische waarbij de kleppen vanzelfs gesteld worden :wink:

Rens

Re: RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 22:27
door Andretti Molletti
Waarom tikt ie dan als ie nog gesteld kan worden ?
Het gebeurd met stelplaatjes en dat moet met de hand. Het zijn dus geen hydraulische waarbij de kleppen vanzelfs gesteld worden :wink:

Rens
Klopt, echte motoren hebben geen hydraulische stellers... veels te zwaar!

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 22:31
door kai
Ik snap niet zo goed waarom die nokken gaan tikken.
Je stelt de klep met de nok uit de weg.
De klepvolger heeft de juiste afstand tov de onderkant van de nok.
Waarom gaat ie tikken?

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: do mei 19, 2005 23:40
door 164 Q4
Normaal heb je een heel klein beetje speling tussen basisnok en stoter en drukt de nok de komstoter vanuit stilstand geleidelijk in. Als de ruimte te groot wordt dan drukt hij 'm niet geleidelijk in maar slaat als het ware de nok op de komstoter en dat maakt dat tik geluid. Hij tikt dus alleen als de speling te groot is. Als hij te klein is heb je heel snel een verbrande klep (maar dat wist je wel).
Bij een kapotte hydr.stoter heb je dat tikken ook als er lucht in zit of de stoter niet goed uitzet (dus speling).
Verder kan tikken nog komen door een kapotte nok (en stoter), dan zit er een platte kant aan.

Voor de rest klopt het dat racemotoren geen hydr.stoters hebben. Op zich is dat Alfa systeem op de nord motoren in dat inzicht wel erg 'racy' want dat systeem is wel extreem licht, alleen redelijk veel werk om te stellen. Alleen vind ik vulplaatjes bij de nord motoren wel wat overkill want ze zijn standaard nog behoorlijk tam en hadden hydro's het ook makkelijk aangekunt.

RE: Kleppen stellen 75 TS

Geplaatst: vr mei 20, 2005 00:39
door Andretti Molletti
:thumbs: