Pagina 1 van 1
Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: ma aug 18, 2008 22:21
door martijnsud
Hallo,
Heb samen met mijn vader een Spider 2 liter gekocht. Het is een ex- amerikaan waarvan de Spica is verwijdert en omgebouwd naar Carbs. Volgens de verkoper heeft de motor een 1/2 jaar geleden nog gelopen.Maar wil nu niet meer aanslaan. Het volgende heb ik gedaan/geprobeert:
- Motor krijgt benzine
- bougies krijgen geen vonk, ze vonken maar 1 keer na het starten
- als ik een bougie aansluit op de bobine, krijg ik maar 1 keer een vonk
- signaal van de (hall) geven klopt (draai de motor en krijg 0 Ohm en oneidig Ohm afgewisseld of de Volt/weerstandsmeter)
Ik heb zelf het vermoeden dat de Hall gever defect is. Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties?
Alvast bedankt.
Martijn + Pa
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: ma aug 18, 2008 23:01
door Andretti Molletti
elektronische ontsteking???
of heb je een bobine die een +50 aansluiting heeft... daar zit de pest denk ik
dus.. snelle oplossing: trek een draadje van de plus accu naar de +15 aansluiting van je bobine en hij doet het!!
Op dit moment ontbreekt de + aansluiting om een of andere reden. Bij oudere systemen werd er een plus tijdens het starten over een weerstand gezet zodat de vonk tijdens starten sterker werd.
Ik ben bang dat de ontsteking niet geheel conform één systeem is opgebouwd...
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: di aug 19, 2008 09:47
door martijnsud
Dat is denk ik ook het probleem dat het systeem aan elkaar geknoopt is.
Er zit voor de + (B) op de bobine een weerstand, die gaat van 12 V naar ongeveer 9 V.
Als ik de de (volgens mij) D een massa zet en deze er op en eraf haal, dan gaat de bougie vonken.
Martijn
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: di aug 19, 2008 16:06
door Andretti Molletti
meet eens na de weerstand of er spanning op blijft staan zowel tijdens als NA het starten...
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: di aug 19, 2008 19:42
door martijnsud
Na de weerstand komt er na het starten ongeveer 10 volt op te staan. Na het starten niet geprobeert, dus geen idee.
Heb ook de weerstand overbrugd met een constante 12 volt, maakte ook niks uit.
Martijn
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: di aug 19, 2008 20:01
door Andretti Molletti
puntjes of elektronisch?
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: di aug 19, 2008 20:08
door martijnsud
Volgens mij zit er op de Spiders met Spica electronisch maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben
Martijn
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: di aug 19, 2008 21:12
door Andretti Molletti
Ik heb geen spider dus...
Maar als het een elektronische is met Hallsensor dan kun je hem laten vonken door het contact aan te zetten, de bobinekabel een bougie in te drukken en tegen massa leggen, en dan bij de verdeler de 3 polige stekker losnemen en met een proeflampje d middelste draad tegen massa te tikken.... elke keer als je daar massa contact maakt vonkt i.
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: wo aug 20, 2008 07:25
door martijnsud
Kijk er zit bij de ontsteking geen 3 polige stekker maar er komen 2 draden uit. 1 signaal draad en 1 massa.
Dus dan zal het met puntjes zijn, neem ik aan.
Dan moet ik die maar eens controleren en afstellen.
Martijn
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: wo aug 20, 2008 11:06
door Andretti Molletti
pffffff
dan is het met een inductieve gever zover ik het snap... er zit een spoeltje in. Meet die twee draden eens Ohms door t.o.v. elkaar.
Paar 100 Ohm en geen verbinding naar massa. Tijdens het starten staat er minimaal 0,5Volt WISSELspanning op die draadjes. (als t goed is)
Er zit ergens dan ook een module zoals onderstaand, klopt dat?

RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: wo aug 20, 2008 21:14
door martijnsud
Hallo,
Het wordt langzamerhand wel een eentonige item
Er zit geen Bosch systeem op, het is een Marelli systeem. Waarbij er 2 draden uit de verdeler komen, 1 naar massa en de andere naar de bobine.
Begin toch te denken dat het niet een electronische ontsteking is. Maar als ik wel een bloksignaal uit de verdeler krijg naar de bobine, waarom vonkt ie dan maar 1 x???!!!
Je zou bijna denken dat de bobine niet zo snel weer kan 'herladen'?? of zou de condersator defect zijn (als die er op zit)
Martijn.
P.S. De auto staat bij mijn ouders dus kan niet even snel kijken !!
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: wo aug 20, 2008 21:18
door Zaagauto
Haal de verdeelkap er even af en kijk of je puntjes ziet...
Schiet meteen foto's van alle onderdelen... denk dat dat de heren wel helpt...

RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: wo aug 20, 2008 21:21
door martijnsud
Wanneer de verdelerkap is verwijderd ziet men een vast geschroefde rotor. Wanneer ik deze er af haal zit daar onder de centrifugaal vervroeging, deze kon ik niet los krijgen.
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: wo aug 20, 2008 23:16
door Andretti Molletti
tja puntjes dus...
toch maar eens je verdeler demonteren tot je bij de puntjes bent en kijken??
Check je puntjes door de (zwarte?) draad van de verdeler los te nemen en op de aansluiting een proeflampje te zetten (andere zijde proeflamp aan de plus) .. tijdens het starten moet de lamp knipperen als de puntjes goed zijn...
RE: Spider 2.0 ex Spica ontsteking probleem
Geplaatst: do aug 21, 2008 09:05
door martijnsud
Wanneer ik weer bij mijn ouder ben zal ik dit even proberen!
In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie's Andretti!
Martijn