Pagina 1 van 2
Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 16:59
door Zaagauto
Omdat ik een hekel heb aan GROTE dit-en-dat topic... er dus maar een kleine van gemaakt...
Zal zelf het spits afbijten...
Nord torretje uit een 105 serie... je haalt het uit de auto... dan kun je hem niet gewoon neerzetten vanwege het carter aan de voorkant... dan gaat ie dus "achterover leunen" zeg maar... als ie dat doet... stroomt er olie uit.... van ergens achter het vliegwiel...
KAN ik me voorstellen... een ontluchting of zo...
MAAR... waarom komt daar geen olie(damp) uit als het torretje nog in de auto zit en draait want zo ver leunt ie niet achterover... grote kans toch dat bij een woest malende krukas daar ook olie uit komt?
Of?
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 17:38
door Andretti Molletti
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... mme+vragen
er was al leven voor Zaagmans
De reden dat je je blok er naast gezet hebt is zeker een lekke keerring achter ??

Re: RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 17:47
door Zaagauto
Gelukkig wel! Kunnen we de vraag "de kip of zaagmans" tenminste achter ons laten... want heb je wel eens een Zaagmans een kip zie leggen? Uh....
Aangaande het lekken... nope... maar dat is dus de enige reden? Dan heb ik uitsluitend dus blokjes met lekke keerringen staan? Er staan er nogal wat namelijk....
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 18:00
door Andretti Molletti
Normaal staat de olie niet zo hoog in een blok, zet je ze schuin zoals jij dan komt ineens de olie tegen de keerring te staan en die is bedoeldt om draaiend wat olie tegen te houden.. niet stilstaand af te dichten tegen 7 liter olie ... gok ik zo...
Komt het wel uit je keerring???
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 18:01
door Alessandro
Blokje lekt op de rubber stiftjes langs het achterste hoofdlager (en/ of de karterpakking achter), wedden?

Re: RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 18:04
door Zaagauto
Komt het wel uit je keerring???
Geen idee waar het precies vandaan komt... het viel me op dat je (ik dus!) altijd iets onder de achterkant van het blok moet zetten om hem horizontaal te houden omdat ze anders consequent leeg lopen....
Wil van de week nog proberen om een ander blokje voor de groene sjuul op te halen maar dat moet dan in de paardentrailer (te hoog tillen in de Engelse Boer) en zit dus van alles te verzinnen om het tijdens die rit droog te houden.... toen schoot me dus te binnen dat die ik heb staan allemaal leeg lopen en vroeg me af waardoor...
Het komt "ergens aan de achterkant van het blok" vandaan....
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 18:05
door WhizzMan
de bedoeling van een carterontluchting is dat de gassen en (water)dampen er uit worden gezogen met het motorvacuum. Als je dan overal maar gaten in het carter gaat maken zuig je valse lucht aan inplaats van carterdampen. Er hoort dus helemaal geen gat te zitten in je carter, als de olie er uitloopt is dat echt omdat ie daar lekt terwijl het niet hoort.
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 18:13
door Andretti Molletti
ja jongens... allemaal leuk, maar wedden is geen verantwoorde onderbouwing en in bedrijf draait de krukas en nu niet..
ik mis de
onderbouwingen... ik neem wel een staatslot als ik wil gokken

RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 21:21
door Zaagauto
Maar begrijp ik het dus goed dat ze "dicht" horen te zijn?
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 21:43
door Andretti Molletti
nope, een keerring in rust dicht nooit volledig af... als de onderkant dicht is vanwege gewicht krukas kan de bovenkant wat sijpelen.
Maar belangrijker is eens te kijken waar het echt lekt.. kan zomaar uit de nokkenasbakken komen .. lek half maantje bv...
Re: RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 22:03
door Zaagauto
nope, een keerring in rust dicht nooit volledig af... als de onderkant dicht is vanwege gewicht krukas kan de bovenkant wat sijpelen.
Maar belangrijker is eens te kijken waar het echt lekt.. kan zomaar uit de nokkenasbakken komen .. lek half maantje bv...
Dan ga ik me geen zorgen maken over die blokjes... meen dat het zonder uitzondering achter de vliegwielen vandaan komt...
Ga me WEL zorgen maken over hoe ik het blokje voor de groene sjuul "droog" ga overkrijgen....

RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 22:11
door WhizzMan
Wat Dre zegt: je moet gaan zoeken naar de oorzaak in plaats van er verhalen over te vertellen. Als je niet weet wat het is, weet je ook niet zeker of het niet iets ernstigs is.
Re: RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 22:46
door Zaagauto
Wat Dre zegt: je moet gaan zoeken naar de oorzaak in plaats van er verhalen over te vertellen. Als je niet weet wat het is, weet je ook niet zeker of het niet iets ernstigs is.
Grinnnn gaat me niet specifiek om deze blokjes.... en die gaan geen van allen voorlopig lopen...
Vroeg me het gewoon af...
Dus blijft het bij verhalen vertellen...
en er eentje ophalen... hopelijk droog...
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 22:48
door Andretti Molletti
is aftappen geen optie?
RE: Het KLEINE grote domme technische vragen topic....
Geplaatst: ma aug 18, 2008 23:01
door Zaagauto
Voor het blokje in kwestie wel... die vervoerd moet worden dus... is alleen al wel uitgebouwd... dus geen idee of dat nog makkelijk te doen is....