Pagina 1 van 1

steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: zo aug 10, 2008 21:11
door chris75
hoi,

past 4 x 100 met schuifbouten altijd op 4 x 98 of moet je nog met de naafdiameter
rekening houden of andere dingen?

wie heeft er ervaring met 4 x 100 op 4x 98

bedankt en groet

chris

RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: zo aug 10, 2008 22:21
door WhizzMan
Bouten of moeren? Ja, naafdiameter moet je zeker rekening mee houden. Zorg er voor dat je goede aluminium (dus geen kunststof) centreerringen hebt, want met schuifbouten/moeren wordt je wiel niet goed meer gecentreerd door de conische rand van die dingen. Als de naafdiameter van je naaf groter is dan het gat in je wiel moet je je wielen uit laten draaien.

RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: ma aug 11, 2008 01:03
door chu
ik heb conische moeren,
weet er redelijk wat over , veel speurwerk na gedaan
alsje nog vragen hebt pb maar :wink:

RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: ma aug 11, 2008 06:38
door WhizzMan
Het is voor een 155, bouten nodig dus. Vooral goed passende centreerringen van aluminium regelen als de naafdiameter niet klopt, geen kunststof gebruiken.

Re: RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: ma aug 11, 2008 15:22
door frankalfa
Het is voor een 155, bouten nodig dus. Vooral goed passende centreerringen van aluminium regelen als de naafdiameter niet klopt, geen kunststof gebruiken.
Vooral geen centreerringen gebruiken...De conische kanten aan bouten/moeren centreren de velg. :wink:

Grtz,fRank

Re: RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: ma aug 11, 2008 15:26
door Alfa155
Het is voor een 155, bouten nodig dus. Vooral goed passende centreerringen van aluminium regelen als de naafdiameter niet klopt, geen kunststof gebruiken.
Vooral geen centreerringen gebruiken...De conische kanten aan bouten/moeren centreren de velg. :wink:

Grtz,fRank
voor het gemak.. doe maar wel die ringen... en idd metaal en niet plastic.. let er op dat je naafgat ook te klein kan zijn.. dan helpen ringen natuurlijk niet...

met alleen bouten is het niet fijn monteren en heb je echt wel kans dat je een keer je wiel verliest.. al het gewicht komt dan namelijk op de bouten....

Re: RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: ma aug 11, 2008 19:18
door frankalfa
Het is voor een 155, bouten nodig dus. Vooral goed passende centreerringen van aluminium regelen als de naafdiameter niet klopt, geen kunststof gebruiken.
Vooral geen centreerringen gebruiken...De conische kanten aan bouten/moeren centreren de velg. :wink:

Grtz,fRank
voor het gemak.. doe maar wel die ringen... en idd metaal en niet plastic.. let er op dat je naafgat ook te klein kan zijn.. dan helpen ringen natuurlijk niet...

met alleen bouten is het niet fijn monteren en heb je echt wel kans dat je een keer je wiel verliest.. al het gewicht komt dan namelijk op de bouten....
Joh, heb ik al die tijd mazzel gehad dan... :? Heb jaren gereden met mn Borbet C's op de 90 ZONDER die ringen, nooit problemen gehad met loslopende wielen, trillen onbalans of whatever.Als t goed is wordt je wiel vastgehouden door de klemming van de bouten/moeren ,daar kan dat naafgat mi niks aan veranderen. :idea:

Grtz,fRank

RE: steekmaat 4 x100 op 4 x98

Geplaatst: ma aug 11, 2008 20:08
door WhizzMan
Het gewicht is minder relevant, maar centreren met konische kant gaat bij schuifbouten niet werken. Daar zitten namelijk losse ringen met konische kant op, dus die konische kanten kunnen het wiel niet meer naar het midden drukken.... Ik vond vroeger ook dat die ringen niet nodig waren, bij passende steek en dus zonder schuifbouten is het inderdaad ook triviaal, maar met schuifbouten is het echt essentieel om de centrering goed te houden, ook bij hoge snelheid en onbalans in het wiel. Degene onder ons die natuurkundig onderlegd zijn kunnen wel uitrekenen wat voor krachten er op een wiel komen te staan bij hoge snelheden als er onbalans optreed, nog los van de krachten bij remmen en gasgeven. Het gewicht van de auto is zeker niet onbelangrijk, maar is maar 1 van de dingen die meespeelt.