edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Spider (105) loopt soms op 3 cilinders

ma aug 04, 2008 16:05

Na het probleem met de handrem opgelost te hebben toch eens een lekker stukje gereden.

Vreemd genoeg was er weer een sputtering tijdens het accelereren, vooral bij het net indrukken van het gaspedaal.
Maar in ieder geval is het wel een flink stuk minder dan van te voren, aangezien ik nog op nieuwe membranen en veertjes wacht
kan dat misschien nog wel de oplossing zijn.

Maar dat is eigenlijk niet het grootste probleem,
Op de terugweg begon het blok wat onrustiger te lopen en bij het binnenrijden van de garage liep hij helemaal niet lekker meer.
Blok stond flink te schudden en dat was gisterenavond niet zo, toen liep het netjes bijna zonder trilling.

Ben toen bougieskabels gaan lostrekken en cilinder 2 (vanaf het schutboard) gaf geen enkele verandering, die liep dus niet mee.
Bougie schoongemaakt, geen resultaat. Omgewisseld met een andere cilinder eveneens geen resultaat. De bougie kabel vonkt wel dus
er is spanning.
Tijdens het lopen ook nog gekeken of de stat. mengselschroef invloed had maar zelfs met die schroef dicht gebeurde er niets.
Na de koffie nog maar eens gestart en toen liep de cilinder weer wel mee maar het blok loopt niet mooi rustig.
Dat laatste zal er wel uitgehaald kunnen worden met synchroniseren enz maar toch klopt er iets niet helemaal.

Bougies en kabels zijn nieuw.

Bij het openen van de linker carb vond ik wel dat het brandstofniveau wat laag leek te zijn, kan het zo zijn dat door een te laag brandstof
niveau er 1 cilinder niet mooi mee loopt?
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Spider (105) loopt soms op 3 cilinders

ma aug 04, 2008 19:05

Sproeiers verstopt?

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 04, 2008 19:21

Heb er de hoofdsproeier en stationair sproeier van die cilinder uitgehaald en even snel met een injectiespuit doorgeblazen.
Misschien dat het dat was.De bougie was redelijk licht van kleur en dat zou een arm mengsel zijn en dat terwijl de mengselschroef
4 slagen uit stond.
Hij loopt nu wel op 4 cilinders, nog niet helemaal mooi maar dat is finetuning.
Zal ook mijn brandstoffilter en de zeefjes eens even bekijken.
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

5871

ma aug 04, 2008 20:13

Hoi,
Ik ga er vanuit dat het om carburateurs gaat.

Het inhouden bij gasgeven kan duiden op een accelaratiepompprobleem. Je had het over membramen vervangen, moet dan maar eerst snel gebeuren voordat je verder gaat zoeken. De basis moet op orde zijn!
Als je membramen lek zijn kan dat een afwisselend effect geven van te weinig toevoer en door overgecorrigeerde afstelling (if so) weer tot verzuipen leiden. Misschien zuigt hij door lekkende membramen wel " valse benzine) , denk aan valse lucht bij de carb.rubbers (de fluitende vogeltjes) Door een mogelijke combi van problemen blijf je zoeken.
Ik acht de kans het grootst gezien de euvels die je beschrijft dat het een brandstof probleem is, derhalve en geen mechanische (gat in de zuiger bijv) want dat geeft een constant probleem hetgeen meestal ook bij ontsteking het geval is. Wat ook nog zou kunnen is dat er koelwater in de verbrandingskamers komt. Maar dat is allemaal ver zoeken, ik zeg nu 't zit 'm in de brandstoftoevoer.

Belangrijkste is`; systematisch diagnose op grond van een goede basis.

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 04, 2008 20:27

De membranen zijn niet lek maar misschien niet flexibel genoeg meer.
Bij lekkende membranen zou ik het probleem moeten hebben bij allebei de cilinders.
Maar je hebt gelijk de basis moet goed zijn, helaas werkt de postduif uit Engeland niet erg mee voor mijn onderdeeltjes.
Ik moet van 1 carb namelijk nog de veren vervangen door originele.
Echter zou het wel of niet goed werken van de acc. pompjes geen invloed moeten hebben op de stationair loop.

Daarnet nog even geprobeerd en na het schoonblazen van de hoofdsproeiers loopt de motor nu weer op 4 cilinders.
Morgenavond moet ik toch een stukje rijden naar de 105 workshop, kan ik het meteen testen.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 04, 2008 22:53

:? Bij stat. toerental doen hoofdsproeiers NIKS. Of ze er überhaubt inzitten merk je tot 2000 rpm niet. (been there, done that :lol: ) Of ze verstopt zitten tot 200 rpm dus ook niet........... :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

ma aug 04, 2008 23:44

Edwin,

ik kan je niet echt helpen met het probleem maar wel met een kleine tip om verwarring te vermijden... als er over cylindernummers gesproken wordt, wordt er universeel vanaf de waterpomp geteld... in het geval van Nord blokjes dus vanaf de voorkant... de cylinder die jij bedoelt is dus # 3... Niks belangrijks dus... maar het kan miscommunicatie voorkomen (heb het ook moeten ondervinden).

Hoe ze dat nou bij luchtgekoelde blokjes oplossen? GEEN idee! :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

Re: RE: Spider (105) loopt soms op 3 cilinders

ma aug 04, 2008 23:51

......wordt er universeel vanaf de waterpomp geteld... Hoe ze dat nou bij luchtgekoelde blokjes oplossen? GEEN idee! :lol: :lol:
Vanaf de distributie, niet de waterpomp ... dus

Hoe ze dat bij wankelmotoren oplossen?? GEEN idee :wink:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

di aug 05, 2008 00:00

Ben ik weer eens lekker vooropgelicht dus... :cry:

P.S. Klinkt best lekker bij 6.000 RPM in z'n 4 in de Coentunnel met de raampjes open :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

Re: RE: Spider (105) loopt soms op 3 cilinders

di aug 05, 2008 00:06

P.S. Klinkt best lekker bij 6.000 RPM in z'n 4 in de Coentunnel met de raampjes open :wink:
Ja gaaf he?! Zo'n Nord is een wereldmotor en het geluid is idd kicken!!!
:wink:

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

di aug 05, 2008 07:39

@Zaag,

Haal het steeds door elkaar heen, tellen vanaf de distributie of vanaf het schutboard :oops:

Voor de rest lijkt het blok nu weer op 4 cilinders te lopen, lijkt alsof er een gremlin in zit.
Vanavond gaat de reservewielbak er in en dan ga ik de komende dagen eens flink rondrijden.
Kan natuurlijk zo zijn dat er eens een flink stuk gereden moet worden om alle rotzooi eruit te rijden 8)
Aan de andere kant was er ook positief nieuws, de auto start voor de rest beter als ooit van te voren.
4 keer gas in , starten en draaien :mrgreen:
En idd zo'n nord blok geeft een heerlijk geluid :mrgreen:

Terug naar “Algemene Technische vragen”