Maurits

Hard ratelend relais bij autom. binnen verlichting

zo aug 03, 2008 22:12

Hey allemaal!

Ik wilde vandaag een kleine subwoofer installeren in de achterbak van mijn GTV 2.0TS 1996 iets wat ik overigens met succes twee weken geleden heb gedaan, maar de vorige subwoofer (zelfde model) ging kapot (naar mijn vermoeden) dus ik kreeg met garantie een nieuwe. Bij het aansluiten op de accu zag ik het een en ander aan vonkjes rondvliegen waarna ik niet verder ging met installeren. Ik heb de woofer direct weer ontkoppeld. Sinds dien heb ik het volgende probleem:

1. als ik de deuren/achterklep open begint er een relais enorm hard te ratelen/zoemen. Deur en binnenverlichting gaan wel aan maar flikkeren.
2. De knoppen voor de binnenverlichting (courtesy light switch en spot light switch) doen niet wat ze moeten doen. Bij het courtesy light switch gaat het courtesy light wel aan maar gaat feller branden als ook de spotlight switch ook aan gaat, bij de spot light switch gaan beide lampjes aan maar geven heel weinig licht en flikkeren (soms gaat de spotlicht een halve seconde aan, waarna ze weer allebei zacht aan gaan).

3. Het ratelen van de relais stopt wanneer ik in de kofferbak de schakelaar voor het licht daar uit zet.
4. De kilometer teller (die je op het dashboard kan resetten) is gereset.

Dit zijn ongeveer de belangrijkste punten. Ik vermoed dat de boel verstoort is bij de aansluiting van die subwoofer maar ik weet niet hoe en hoe ik het op kan lossen.

Tot nu toe heb ik geprobeerd het relais te vervangen met een ander relais uit de stoppenkast (die van de toeter bv) dan gaat hij eveneens ratelen maar net met een andere toon/ritme. Ook heb ik uiteraard alle zekeringen gecontrolleerd.

Heeft iemand een idee?

Alvast hartelijk dank!

Maurits

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Hard ratelend relais bij autom. binnen verlichting

ma aug 04, 2008 10:03

E.e.a. lijkt op te weinig spanning op c.q. te weinig stroom door het relais, waardoor deze niet volledig aantrekt. Met name de stuurspanning lijkt me niet in orde. Heb je de spanningen op het relais gemeten t.o.v. massa (zowel de stuurdraad als de 12V)?
Je hebt het relais verwisseld, dus daar zit het kennelijk niet in.
Als de stuurspanning niet hoog genoeg is klapt het relais niet netjes om. Heb je daar mogelijk wat op aangesloten? Of heb je die draadkleur ergens anders verkeerd aangesloten (waardoor als deze 12V wil worden ergens anders teveel wordt belast en daardoor lager blijft?)
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Maurits

RE: Hard ratelend relais bij autom. binnen verlichting

ma aug 04, 2008 10:50

Ik heb zoals ik beschreef een subwoofer aangesloten gehad. Maar deze is inmiddels dus ook weer ontkoppeld. Hoe krijg ik de boel dan weer terug zoals het was?

Terug naar “Algemene Technische vragen”