Pagina 1 van 2
Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: wo jul 30, 2008 21:32
door Het-Licht
Je zal wel denken, daar heb je er weer 1 die zijn remmen niet ontlucht krijgt.... En dat klopt ! Wel diverse topics doorgelezen maar heb daar niets uit kunnen halen waarmee ik het beter kan krijgen.
Setup :
Goodridge RVS remslangen rondom
Volvo 240 4 zuiger remklauwen voor
Giulia/105 remklauwen achter
Remklauwen allemaal gereviseerd
Instelbare remdruk begrenzer bij de HRC
-Ik heb ontlucht met een eezibleed met de kont zo hoog als ik verantwoord vond.
-Ontluchtingsnippels zitten aan de hoge kant
-Heb ook op de ouderwetse manier ontlucht (met 2 man en dan pompen op commando)
-Er is nergens lekkage
-Remdruk begenzer staat volledig open en is ook ontlucht
Als de motor uit staat heb ik een hard pendaal, maar op het moment dat ik de motor start issie weg. Als ik ga pompen dan krijg ik wel wat remdruk maar dan gaat de motor door het vacuum verbruik wat onregelmatig stationair lopen.
Iemand nog tips ???
Helllllp !!!!
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: wo jul 30, 2008 22:05
door Martin H
Mijn eerste reactie is dat je geen luchtprobleem hebt, maar een ander technisch probleem.
Bijvoorbeeld: HRC inwendig lek of rembekrachtiger(slang of -terugslagklep) probleem?
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: wo jul 30, 2008 22:17
door _Pieter_
Vraag Andretti Moletti eens, die heeft ook enorme problemen gehad met het ontluchten.
Uiteindelijk was het wel gelukt.
Succes!
Groeten, Pieter
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: wo jul 30, 2008 22:24
door KAS
Waarschijnlijk toch nog steeds lucht. Ik heb onlangs de gehele achterremmerij van mijn Alfetta vernieuwd en ben ook een hele poos bezig geweest voordat ik fatsoenlijk druk had. Je wordt er gek van. Maar uiteindelijk is het gelukt. Ook het afstellen komt nauwkeurig. Gewoon doorgaan dus.
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: wo jul 30, 2008 22:31
door _Pieter_
Blijft er lucht zitten in je instelbare verdeler?
Lopen er ergens slangen zo, dat er lucht in blijft staan?
Heb je al de combinatie eezibleed + iemand die hard op het pedaal stampt geprobeerd? Het stampen brengt de gevangen lucht in de leidingen los van hun plek (lokale hoge punten in het systeem), de eezibleed zorgt voor stroming in de leiding zodat de belletjes meegenomen worden. Zorg wel voor voldoende remvloeistof, want je bent ff bezig!
Groeten, Pieter
Re: RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 00:14
door Het-Licht
rembekrachtiger(slang of -terugslagklep) probleem?
Waar zit deze precies ? Slang heb ik al vervangen samen met dat blauwe dingetje/knietje.
Ook het afstellen komt nauwkeurig. Gewoon doorgaan dus.
Afstellen hoef ik niet, zijn Giulia klauwen achter. Zelfstellend dus. En doorgaan ben ik ondertussen zat, heeft me al 1,5 liter remvloeistof gekost....
Blijft er lucht zitten in je instelbare verdeler?
Zit ontluchtingsnippel op en reeds ontlucht.
Lopen er ergens slangen zo, dat er lucht in blijft staan?
Niet extreem, remleiding achter is wat aan de lange kant die staat lichtjes in een bochel maar ik heb tijdens het ontluchten de bak ook wel eens naar beneden gehad dus dan zou die evetuele lucht er wel uit moeten zijn. En bij de voorremmen vanwege de T-stukjes maar daar heb ik de klauwen ook al los gehad en op allerlij manieren en standen ontlucht maar geen bellen.
Heb je al de combinatie eezibleed + iemand die hard op het pedaal stampt geprobeerd? Het stampen brengt de gevangen lucht in de leidingen los van hun plek (lokale hoge punten in het systeem), de eezibleed zorgt voor stroming in de leiding zodat de belletjes meegenomen worden. Zorg wel voor voldoende remvloeistof, want je bent ff bezig!
Laatste kan ik effe proberen ! Gewoon met Eezibleed pendaal hard trappen, vast houden en dan nippel open ?
Groeten, Pieter
Nog wat foto's van eventuele cruciale punten...

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 08:25
door @lfa@lgra
Idd gewoon Eezibleed en pompen met de kont omhoog. Daarna zaak laten rusten.
Ik heb meermalen meegemaakt dat ik na het ontluchten best wel treurig was over het resultaat: Een redelijk diepliggend pedaal en niet lekker hard met de bekrachtiging erbij. Maar als je een tijdje had gereden en de blokken na een aantal rustige remmingen op de schijven waren ingesleten had ik optimale respons...Misschien niet alleen lucht dus???
Iets anders: Waarom geen dot 5.1 erin??
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 09:28
door alfaqv75
terugslagklep: net naast die koplamp zie je een slang lopen van links naar rechts, aan de kant op de inlaat zit een terugslag klep
waarom geen dot 5.1, omdat die nog erger vocht aantrekt als dot 4 en dot 4 volstaat ook voor een semi racer toch

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 09:30
door alfaqv75
uh verzin gelijk nog wat...
volgorde ontluchten goed?
(en 1,5 ltr is niet zo veel, dat was mijn maatje al kwijt bij het ontluchten van zijn motorfiets....)
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 09:48
door gtv 105.21
Ik heb bij mijn gtv6 gemerkt dat een transacksel lastige jongens zijn met ontluchten.
Ik heb ook een eziebleed en is me wel gelukt, ik had ook probleem dat het pedaal weer sponzig werd na een poosje staan.
Ik heb de auto gewoon vlak ontlucht maar wat ik wel gemerkt heb is dat je heel lang moet ontluchten voor dat het goed is en met 105 klauwen achter moet het beter gaan dan met de org klauwen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Han

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 20:01
door Het-Licht
Idd gewoon Eezibleed en pompen met de kont omhoog. Daarna zaak laten rusten.
Ik heb meermalen meegemaakt dat ik na het ontluchten best wel treurig was over het resultaat: Een redelijk diepliggend pedaal en niet lekker hard met de bekrachtiging erbij. Maar als je een tijdje had gereden en de blokken na een aantal rustige remmingen op de schijven waren ingesleten had ik optimale respons...Misschien niet alleen lucht dus???
Iets anders: Waarom geen dot 5.1 erin??
Bij mij wordt het pendaal niet eens lekker hard, ik kan em gewoon op de bodem trappen (al heb ik wel het gevoel dat ik bij het allerlaatste stukje wel een beetje remdruk heb). En met zo weinig remdruk vind ik het niet verantwoord om de weg op te gaan...
En waarom geen DOT 5.1 ? Omdat deze olie ook een hoog kookpunt heeft, minder vocht aantrekt en minder agressief is voor div. rubbertjes in het remsysteem...
terugslagklep: net naast die koplamp zie je een slang lopen van links naar rechts, aan de kant op de inlaat zit een terugslag klep
Toch heb ik niet het idee dat die klep stuk is, zolang ik niet rem loopt de auto netjes stationair en bekrachtiger werkt meteen. Pas als ik ga pompen met de rem dan wordt er zoveel vacuum verbruikt dat het stationair een beetje hobbelig wordt, verder niets.
uh verzin gelijk nog wat...
volgorde ontluchten goed?
(en 1,5 ltr is niet zo veel, dat was mijn maatje al kwijt bij het ontluchten van zijn motorfiets....)
Wat is dan de goede volgorde ???
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 20:15
door giuliettaevo
Heb je ook een nieuwe hoofdremcilinder? misschien heeft deze wel lekkage.
kunt ook met een reservenippel een plug maken en 1 circuit eens weglaten, zo kun je dan testen of je wel remdruk hebt op het andere circuit. Dan weet je in ieder geval in welk circuit het probleem zit.
Volvo klauwen hebben trouwens 3 ontluchtnippels per klauw...

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 20:19
door alfa147man
Is een standaard HRC wel voldoende groot om genoeg remolie te verplaatsen, die nodig is om de Volvo-tangen te laten aangrijpen.
Grotere tangen betekent meestal ook grotere hrc steken. Misschien blijft je pedaal daardoor gewoon tot tegen de bodem gaan zonder remdruk op te bouwen.
btw: interessante remuitvoering! zou een echte upgrade moeten zijn.
succes
RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 20:30
door giuliettaevo
Bij mijn Giulietta heb ik naast de Volvo klauwen ook een 25,4 mm HRC geplaatst, dat werkte goed. Met de originele HRC heb ik het niet geprobeerd.
Heb laatst nog een keer het artikelnummer geplaatst van dat ding..
Re: RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!
Geplaatst: do jul 31, 2008 20:56
door Reinders
Is een standaard HRC wel voldoende groot om genoeg remolie te verplaatsen, die nodig is om de Volvo-tangen te laten aangrijpen.
Grotere tangen betekent meestal ook grotere hrc steken. Misschien blijft je pedaal daardoor gewoon tot tegen de bodem gaan zonder remdruk op te bouwen.
btw: interessante remuitvoering! zou een echte upgrade moeten zijn.
succes
Hoofdremcilinder van een volvo is 22.2. mm en die van een 75 is volgens mij ook 22,2 er zal volgens mij geen groot slag verschil zijn. Dus daar zou ik het in ieder geval niet zoeken.
Je kun ook proberen om vanuit de verste (rechts achter)remklauw te ontluchten. Dus met een ontluchtingsapparaat druk op de remklauw zetten en zo naar de hrc werken.
Succes
Robbie