Pagina 1 van 1

Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen.

Geplaatst: zo jul 27, 2008 19:58
door Mark
Sinds 2 weken heb ik start problemen. Af en toe startte de motor niet meer (injectielampje blijft dan branden), maar na diverse pogingen of even wachten ging het injectielampje wel uit en kon ik gewoon starten. Probleem is echter verergerd en start nu bijna nooit meer.

Bij het op contact zetten gebeuren er de volgende dingen::a) 2 relais' die voor de accu zitten blijven continue schakelen (relais van benzinepomp en relais motorbesturing) b) injectielampje en koelwaterlampje knipperen met dezelfde frequentie c) een 5-tal seconden sidderd er iets onder het stuur, de preciese plek kan ik niet ontdekken.

Tot nu toe heb ik de volgende punten gecontroleerd: Alle stekkers in de motorruimte gecontroleerd en schoongemaakt, hiervoor de accu en accubak weggehaald uit de auto. Als ik bv de volgende dag de accu weer aansluit, kan ik meestal starten. Helaas na een aantal maal contact aan/uit is het probleem weer terug.
Van de relais' voor de accu, de houders en kabelboom nagekeken en schoongemaakt.
Afdekkappen rondom stuurwiel weggehaald.
Dit heeft allemaal niet mogen baten.

Wie heeft goede raad om de paarden weer wakker te krijgen?

Groet Mark.

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

Geplaatst: zo jul 27, 2008 20:04
door Andretti Molletti
contactslot en of Alfacode... is als storing uit te lezen bij de dealer, maar een tweede hands contactslot zal je de kop niet kosten.
Je hebt iig ergens spanningsval..ofwel spanningsverlies zodat de betreffende relais te weinig spanning krijgen om goed te functioneren. Met een multimeter moet je dat probleem kunnen tackelen!

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

Geplaatst: ma jul 28, 2008 01:30
door WhizzMan
Alfacode zal die relais toch niet laten rammelen? Controleren kan in ieder geval geen kwaad inderdaad. Ik zou ook even controleren of je ECU wel goede massa krijgt, dat kan ook nog een oorzaak zijn.

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

Geplaatst: ma jul 28, 2008 08:21
door wilco
als het relais rammelt, grote kans dat deze niet genoeg stuurspanning krijgt.. ff meten dus

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

Geplaatst: wo jul 30, 2008 21:46
door Mark
Dank u heren voor de reacties.
Inmiddels het contactslot doorgemeten en niets geks gevonden. Alle schakelingen werken goed en met goede spanning, 12 volt.
De 2 relais'schakelen nu met een frequentie, ongeveer het dubbele van een knipperlicht.
Het alfa code lampje gaat overigens, zoals altijd, normaal uit. Hier verwacht ik ook niet het probleem.
Alle overige stroomverbruikers, ook interieur-ventilator, werken zonder problemen.

Ik heb overigings bij een alfa dealer dit besproken, en deze verwacht dat er geen storingen opgeslagen zijn. Als de spanning wegvalt kan hij niets opslaan. Maar ja, uitlezen is zeker weten.


Het probleem moet dus ergens tussen het conractslot en relais' zitten. Iemand ideeen??? met name de lokatie van stekkers in de auto.
Worden deze (1 of alle 2) door het contactslot bekrachtigd of door de motorbesturing?
En wat moet de spanning van de stuurstroom zijn?
En mag ik van deze relais' het te schakelen circuit doorverbinden? Auto rijd nou zo moeilijk en als ik met een trukje het motortje aan de gang kan krijgen, kan ik tenminste naar een garage om uit te laten lezen?

Groeten Mark.

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

Geplaatst: wo jul 30, 2008 21:57
door giuliettaevo
Ik denk toch dat je een ander contactslot moet proberen. je kunt er wel 12 volt op meten maar je meet niet hoeveel ampere er daadwerkelijk door gegeven wordt.

Zie het maar als een startmotor met een dun draadje ipv die dikke kabel, je kunt wel 12v meten maar rondgaan zal hij er niet mee.

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, 2 relais blijven schakelen

Geplaatst: wo jul 30, 2008 23:45
door WhizzMan
De ECU krijgt z'n hoofdspanning rechtstreeks van de accu. Alleen een stuurspanning (contact aan/uit) komt via het contactslot. Als die stuurspanning aanwezig is gaat de ECU uit "standby" en wordt alles op gang gebracht en zo. De relais worden rechtstreeks door de ECU van stroom voorzien, dus als je relais of je ECU niet goed schakelen zal dat bijna altijd in de voedingspanning naar de ECU of een slechte massa zitten. Ik zou niet gaan rotzooien met relais kortsluiten waarvan je niet weet waar ze voor zijn, zoek dat dus per relais uit voor je gaat kortsluiten. Wat de dealer ook al zegt, de kans je er met uitlezen verder mee komt is klein, dit is een probleem wat je ook met "gewone" analoge electronische kennis op moet kunnen lossen.

RE: Alfa 146 1.8 start niet meer, deels opgelost.

Geplaatst: za aug 02, 2008 20:30
door Mark
Afgelopen donderdag extra massakabels gelegd tussen accu-blok en blok-gasklep. Starten en lopen!
Echter ook zonder deze extra kabels waren er geen problemen?
Aantal keer gestart en laten lopen. Alle relais, kabelboom en accu weer vastgezet.
Ff gasgeven op de gasklep > plof uit :(
Starten, lopen, gasgeven op gasklep en weer uit.
Bij aanraken kabelboom sloeg de motor af. Massa kabel tussen blok en gasklep was het probleem. .Dit veroorzaakte het continue schakelen vd relais. Dat dit met een constante frequentie gebeurde is wel een wonder te noemen.Met een 2-de massakabel is dit opgelost.
Helaas is het probleem van het af en toe niet starten NIET opgelost. Na een proefrit motor stationair laten draaien. en ineens begon het toerental te dansen(tussen 500 en 2000 rpm). Het injectie lampje ging ook aan, om na een paar minuten weer uit te gaan. Nadien is ook tijdens het rijden het lampje aangegaan om na een paar minuten weer te doven. Het dansende toerental is overigings +- een week voor de startproblemen eenmalig voorgekomen. Dit zal de computer wel in de stress brengen en dan niet willen starten. Kun je dan met langer doorstarten de boel dan toch aan de gang krijgen?
Zal de computer uit laten lezen (airbag lampje brand ook al 2 mnd en sinds donderdag ook abs en rem lampje).
Groet Mark.