Pagina 1 van 3
105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: zo jul 27, 2008 16:44
door Bertonebianco
Reed vanmiddag met de Bert weg bij een stoplicht, trok wat harder door en probeerde naar 2 te schakelen. Niet dus!!!!
Koppeling werkt maar krijg hem niet meer in 1 of 2 en ook de achteruit alleen onder zeer veel protest (kraken)
Van 2 naar 3, van 3 naar 4 en van 4 naar 5 gaat goed en ook weer terug.
Wat is het probleem? Synchro's van 1 en 2??????
Eric
P.S. blij dat diet niet gebeurde een paar dagen geleden toen ik nog in Italie rond reed.
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: zo jul 27, 2008 17:09
door vV
geen synchro`s, kan niet zo ineens. denk eerder aan schakelvork afstellingen??
Kan wel in 2 begrijp ik, maar niet van 1 naar 2. In 2 beginnen lukt wel?? (je schrijft: van 2 naar 3 en 3 naar 4 etc gaat goed).
van 3 naar 2 zou ook met kapotte synchro goed gaan, net als nu, maar wellicht met protest van de tandjes..
Verder te weinig verstand van bakken...
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: zo jul 27, 2008 17:20
door siegerdehaan89
Ik had ook zo ''ineens'' dat de bak niet lekker meer ging. 2 en 3 zonder kraken in het begin. Toen na 25 km rijden begonnen ze te kraken. Koppeling opnieuw ontlucht maar dat was het probleem niet natuurlijk.
Ik kan ze wel gebruiken door heeeeeel rustig te schakelen of tussengas te geven --> dus synchro's ?
In elk geval vind ik het wel erg raar Erik, nooit gehoord......
(as week komen je glaasjes trouwens, je was op vakantie vernam ik van Dré, is het nog goedgekomen? Heb ze de daarom niet eerder verstuurd omdat ze anders terug zouden komen.)
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: zo jul 27, 2008 19:00
door Bertonebianco
Dank voor jullie snelle reakties.
Net even droog geschakeld. Alle versnellingen zijn in te leggen. Daarmee denk ik dat de schakelvorken OK zijn.
In 2 gezet en gestart, kan wegrijden.
Echter gaat nu ook weer in 1 zonder problemen (knarsende tanden) terwijl motor loopt.
Ikke niet begrijpen!
Straks stukkie rijden.
Wellicht toch hulpkoppelingscylinder?
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: zo jul 27, 2008 19:56
door Andretti Molletti
Schakelvorkafstelling lijkt het wel het meeste op, al is een goed werkende ontkoppelingscilinder wel van levensbelang betreffende het kraken..
Sunchro's vd een op de andere dag kan idd niet.
Ook kan je pook niet lekker in de middenstand zijn afgesteld (twee bussen opzij vd hals vd bak)..Belangrijk is dus vast te stellen of de versnelling mechanisch domweg NIET in te leggen zijn, of wel in te leggen zijn maar giga kraken dan...?
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: zo jul 27, 2008 22:12
door Dominic
Hey Eric,
Ik denk dat met het ritje naar Italie de koppelingsplaat zo op z`n lazer geeft gekregen dat hij verbrand is.
Dit omdat je af en toe wel en dan weer niet kan schakelen,blijft tie gewoon kleven.
De kopp.cylinder doet het of hij doet het niet.hij heeft wbt de schakelingen geen selectief gedrag.
schakelstangen heb ik nog nooit problemen mee gehad in een 105 bak.(of je moet bij het in en uitbouwen v/d motor iets verkeerd hebben gedaan)
Maar voorlopig kan je weer a/d slag.
suc6
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 08:45
door Bertonebianco
Vanmorgen probleem nog aanwezig.
Schakelgangen met stilstaande motor goed in te leggen.
Eerste keer inleggen in 1 met draaiende motor en daarna laten opkomen is OK maar daarna gaat het fout.
Pedaal voelt goed (als altijd) aan dus hydraulisch circuit met drukgroep lijkt goed.
Ik gok nu op plakkende plaat.
Ik had wel een lichte olielekkage aan de achterste krukaskeering. Kan die er nog wat mee te maken hebben?
Eric
Re: RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 12:45
door Dominic
Vanmorgen probleem nog aanwezig.
Schakelgangen met stilstaande motor goed in te leggen.
Eerste keer inleggen in 1 met draaiende motor en daarna laten opkomen is OK maar daarna gaat het fout.
Pedaal voelt goed (als altijd) aan dus hydraulisch circuit met drukgroep lijkt goed.
Ik gok nu op plakkende plaat.
Ik had wel een lichte olielekkage aan de achterste krukaskeering. Kan die er nog wat mee te maken hebben?
Eric
Yep.....olie en koppelingsplaten gaan niet samen.
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 18:05
door giuliettaevo
ik dacht dat het een schakelprobleem was en geen slippende koppeling?
Als de koppeling gewoon helemaal vrijkomt moet het in de bak zitten.
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 18:57
door Bertonebianco
Koppeling slipt zeker niet maar lijkt niet los te komen als ik het pedaal intrap.
Anyway, ik breng hem weg.
Geen tijd om liggend op de garagevloer de bak eronderuit te trekken.
Ik zal laten weten wat het probleem is geweest
Eric
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 19:17
door Dominic
Ik zou eerst nog ff het koppelings hydrauliekje ontluchten,
je weet immers nooit...........baat het niet dan schaadt het niet
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 19:55
door Darkman76
Hoe oud is de olie in het systeem? Oude olie kan ook dit soort problemen geven.
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: ma jul 28, 2008 20:49
door Bertonebianco
Olie (Dot 4) is 2 jaar oud
Ik voel dat de bediening gewoon goed gaat. Drukgroep geeft de normale tegendruk.
Probleem moet elders zitten
eric
RE: 105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2
Geplaatst: di jul 29, 2008 01:23
door Andretti Molletti
ik zit ineens te bedenken...
als je snel hebt opgetrokken belast je de veertjes in je koppelingsplaat nogal... het zou zomaar kunnen dat die gebroken zijn en er tussen vallen... das af en toe storing...
105 bak schakelt niet meer naar 1 en 2, Bert bij Goos.
Geplaatst: di jul 29, 2008 11:24
door Bertonebianco
Vanmorgen weg gebracht.
Opnieuw goed in te leggen. In 1 starten en koppeling op laten komen. Rijden en dan met veel gevoel naar 2. De rest, dus 3,4 en 5 geen enkel probleem.
Ook van 1 meteen naar 3 probleemloos. Toch even moeten tanken onderweg dus stop.
Bert vertoont kruipgedrag in 1 totdat er iets losschiet ???
Anyway hij staat bij Goos. Eerste vermoeden na mijn verhaal is veer(tje) drukgroep gebroken. Gebeurt vaker alleen niet met een 105.
Daar aangekomen waren trouwens alle versnellingen zo goed als probleemloos rijdend in te leggen . Rara.
Wordt vervolgd
Eric