Pagina 1 van 1

156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 12:35
door AronKamp
Ik heb een vraagje over mijn alfa romeo 156 2.0 TS uit 1999, de auto verbruikt ongeveer 1L/2000km olie, dus dat is opzich wel goed maar als hij van toeren(gewoon rijden bij bijvoorbeeld 2500rpm naar stationair gaat dan lopen de toeren soms terug naar onder het stationair en gaat dan golven tot ik nog een keer het gas even in trap terwijl ik ook de koppeling in heb getrapt en dan loopt die netjes terug naar normaal stationair.

Het is niet de toeren teller die is namelijk nog goed omdat hij ook echt hoorbaar schommeld in toeren!!


Wil iemand helpen?

Alvast heel erg bedankt!!!!

RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 14:04
door WhizzMan
Je probleem lijkt me niet met het olieverbruik te maken te hebben. Wat waarschijnlijker is is dat de stationair-schakelaar en/of de potmeter die de stand van de gasklep meten niet goed meer zijn. Dit is een vaker voorkomend probleem bij de twinsparks en het is op te lossen door een (niet al te goedkope) nieuwe sensor en schakelaar op je gasklephuis te (laten) plaatsen. Je kan allicht even proberen of schoonmaken van de schakelaar en de potmeter helpt voordat je een boel geld aan nieuwe uit gaat geven. 2e hands is een risico omdat het slijtagedelen zijn en je goed kans hebt om iets te kopen wat al niet goed meer is of binnen hele korte tijd alsnog stuk gaat.

RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 16:39
door giulia-tom
Sationair actuator....

Symptoon: toerenval tot bijna of zelfs helemaal afslaan (zoals bij belasting, aan het stuur draaien bij een dieptepunt bijvoorbeeld) - advies: vervangen....



:wink:

RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 16:41
door Roebar
1 liter op 2000 km............. 8-[



die van mij doet nog niet een liter op de 10.000 :!:

Re: RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 17:14
door Alfistzmeer
1 liter op 2000 km............. 8-[



die van mij doet nog niet een liter op de 10.000 :!:
dan heb jij een hele goede;)
mijn eerste 156 luste toch ook wel 1 liter op ca. 3000km
en mijn GT, pfff hou uab op....

Re: RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 19:42
door WhizzMan
Sationair actuator....

Symptoon: toerenval tot bijna of zelfs helemaal afslaan (zoals bij belasting, aan het stuur draaien bij een dieptepunt bijvoorbeeld) - advies: vervangen....



:wink:
Oeps ja, die kan ook blijven hangen.

RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 23:22
door AronKamp
Heel erg bedankt!!!,

Alleen ik heb er toch nog een vraagje over wat kan ik er precies aan doen en wat kan ik daarvan zelf(om geld te besparen) en als laatste wat kost het ongeveer.

Oja en kan het schade voor mijn motor om zo te rijden?

En nog even over het olie verbruik.....

Ik heb hem gekocht toen verbruikte die 1l/500km toen ik er 5w40 in deed ging die 1l/2000km verbruiken dus vond ik wel mooi!!!

De vorige eigenaar zei ook tegen mij dat hij een vaste parkeer plaats had en als de auto daar een flinke tijd stond er wel eens een beetje olie lag....

De monteur van de garage zag er niks van en zelf zie ik ook nooit geen plasjes omdat ik er een bodemplaat onder heb gezet.

Is er een manier om de mogelijke lekage op te sporen? De afname van het olie verbruik kan ook komen doordat ik in die maanden mijn auto voor woon werk verkeer gingen verbruiken en hij zo dus veel meer km maakte!!!

Zijn er veel voorkomende plekken waar de auto kan lekken, en hoe kan ik dit opsporen?

Alvast heel erg bedankt!!!!!!

Aron Kamp :D

Re: RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: do jul 24, 2008 23:59
door WhizzMan
Heel erg bedankt!!!,

Alleen ik heb er toch nog een vraagje over wat kan ik er precies aan doen en wat kan ik daarvan zelf(om geld te besparen) en als laatste wat kost het ongeveer.

Oja en kan het schade voor mijn motor om zo te rijden?
Dat hangt er van af hoe handig je bent, hoeveel gereedschap je hebt en dergelijke. Als je de gasklep-potmeter moet vervangen, moet de ECU opnieuw ingeleerd worden, ik meen dat dat met een diagnosecomputer moet maar dat weet ik niet zeker. De rest zou ik zelf zo doen, de meeste handige doe-het-zelvers kunnen het denk ik ook wel. Uitzoeken wat er nou precies kapot is is lastig als je de techniek niet kent en er geen ervaring mee hebt. De vraag is alleen of blind vervangen duurder gaat zijn dan het in de garage tegen uurtarief laten uitzoeken en dan alleen het stukke laten vervangen, als ze een paar uur aan het zoeken zijn is zelf alle onderdelen vervangen goedkoper met wat geluk. Je kan eens schoonmaken met remmenreiniger, dat kan weinig kwaad zolang je het laat verdampen voor je weer start.

En nog even over het olie verbruik.....

Ik heb hem gekocht toen verbruikte die 1l/500km toen ik er 5w40 in deed ging die 1l/2000km verbruiken dus vond ik wel mooi!!!

De vorige eigenaar zei ook tegen mij dat hij een vaste parkeer plaats had en als de auto daar een flinke tijd stond er wel eens een beetje olie lag....

De monteur van de garage zag er niks van en zelf zie ik ook nooit geen plasjes omdat ik er een bodemplaat onder heb gezet.

Is er een manier om de mogelijke lekage op te sporen? De afname van het olie verbruik kan ook komen doordat ik in die maanden mijn auto voor woon werk verkeer gingen verbruiken en hij zo dus veel meer km maakte!!!

Zijn er veel voorkomende plekken waar de auto kan lekken, en hoe kan ik dit opsporen?

Alvast heel erg bedankt!!!!!!

Aron Kamp :D
De olieplas onder de auto bij een 16V twinspark heeft een aantal meer voorkomende plaatsen van "oorsprong". 1)uitgaande assen versnellingsbak 2)prise-as kering versnellingsbak, lekt dan tussen bak en motorblok. 3) krukaskering bakzijde, lekt dan op zelfde plek. 4) doppen balansassen, lekt dan ook op dezelfde plek 5) krukaskering distributiezijde, lekt vlak bij het rechtervoorwiel. 6)pakking kleppendeksel. 7) kering nokkenasversteller, lekt dan ergens onder de carterpan. 8 ) gebarsten carterpan of lekkende carterplug. Lekt onderop carterpan.

Om uit te zoeken waar ie precies lekt moet je je hele blok netjes schoonmaken en dan na 1 ritje met een goede lamp op zoek naar dat kleine beetje olie wat er uit gelekt kan zijn. Let op met versnellingsbakolie, zorg er voor dat je peil niet te laag komt want je bak loopt de soep in. Ik had mijn lekkage ingeschat op krukaskering maar het bleek de prise-as van de bak te zijn, ik kwam er pas achter toen m'n bak moeilijker ging schakelen en dat was te laat...

RE: 156 2.0 TS vreemd geval

Geplaatst: vr jul 25, 2008 15:18
door AronKamp
Heel erg bedankt voor het verschrikkelijke goede antwoord!!!

Ik ga er zeker naar kijken dit weekeind!!!