Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

33 16v: benzine lekkage!!

di jul 22, 2008 19:05

Voordat ik het vergeet, ivm mijn remmen die een kleine 2 maanden geleden vastliepen, heb ik sindsdien niet meer met de QV gereden en gisteren weer eens een keer gestart, lekt ie benzine en niet zo'n klein beetje ook!!
het loopt er echt letterlijk uit, aan beide kanten van het begin van de bak. Ik heb proberen te zoeken, maar vond niet echt natte leidingen, benzine verdampt natuurlijk ook wel snel en ik durfde de auto niet te laten lopen :oops:

hij lekt alleen wanneer er compressie is, als de auto loopt dus.

iemand enig idee waar ik het best kan zoeken?
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Rixxert
Newbie
Newbie

RE: 33 16v: benzine lekkage!!

di jul 22, 2008 20:15

Als je langs je olievulpijp en inlaatspruitstuk kijkt zie je 2 "potjes" Dit is je benzinedrukregelaar met daaronder rubber benzine slangen voor de aanvoer en retour. Deze zitten in een bocht en gaan, als ze oud en hard zijn, nog wel eens lekken. Ook zit er een rubber slangetje boven je benzine filter; deze zit links onder tegen je schutbord aan. Beweeg het slangetje eens heen en weer als ie loopt vaak spuit het er dan uit. Wat ook nog wel eens kan is dat de metalen koppeling die in je plastic leiding zit, waar de rubberen slang overheen geschoven is, doorgeroest is. Dan zit er een klein gaatje door de roest als de rubberen slang nooit volledig over de koppeling heengeschoven is geweest. In ieder geval, als ie lekt moet het te vinden zijn. Gewoon even met koude motor laten lopen en kijken/voelen :)

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 23, 2008 08:44

bedankt rixxert
kan de motor niet ineens vlam vatten ofzo?
ik had de auto zondag al heel gauw uitgezet, want lekt toch echt behoorlijk :oops:

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

za jul 26, 2008 00:13

33 laat voor korte duur ook de bezine motor draaien als je het kontact aanzet. Eerst alle benzine leidingen droog maken en dan door middel van het kontact aanzetten de pomp even laten draaien en kijken waardie lekt (eventueel herhalen). De injector rail kan eventueel ook lekkage vertonen door dat deze doorgeroest kan zijn (Kijk bij de motor). En kijk uit met benzine bij warme uitlaten (vandaar mijn advies alleen met contact).

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 26, 2008 09:27

benzine zelf brand niet, alleen de damp. en die heeft ook nog eens een vonk of vlam nodig om te ontsteken.

benzine die op je hete spruitstuk komt verdampt gewoon. :wink: alleen bij de ontstekingsgedeeltes in de buurt moet je voorzichtiger zijn...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member

za jul 26, 2008 12:32

thanks gasten!
zal het vanavond maar ff checken,heb nu nog ff me handen vol aan het remsysteem :oops:

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 06, 2008 16:19

Is een kwaal van een 33. Nouja kwaal, is inmiddels natuurlijk ook al minimaal 14 jaar oud. Het blijft erg opletten, maar heb nu 2 afgefikte 33 meegemaakt en 1 die nog net niet in brand gevlogen is, zodat die nog gefixt kon worden.

Geef het dikke kans dat die ergens lekt bij het brandstoffilter, bestuurderszijde dus. In de winter kan je geluk hebben als dit euvel zich voordoet tijdens het rijden of zoals jij nu meemaakt nog voor het wegrijden, in de zomer is het in no time gebeurd en kan je kijken hoe die afbrand. :( spreek uit ervaring helaas. Reed de snelweg bij Dordrecht op en rook een vage benzine lucht, zonder het direct bij mijzelf te zoeken. Heel snel daarna werd het mij duidelijk dat het wel bij mij vandaan kwam en nog geen 100m verder was het al gebeurd, gelukkig nog net op de vluchtstrook voor de Drechttunnel .

Beste is om alle benzineleidingen rondom de motor te vernieuwen. Eneuh dat gelul over vloeibare benzine brand niet is echt dikke Bullshit. Benzine is zeker als het wat warmer is erg vluchtig en een miniem vonkje is dan genoeg.

Ben blij voor je dat je er op deze manier achtergekomen bent.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”