Pagina 1 van 1
tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 19:51
door Gauthier
hey mensen
even een vraag, past een teller unit van een 33 1.7 16v ook op een 33 1.4 8v en kloppen dan de tellers nog of wijkt hij dan te veel af
m.v.g gauthier
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 19:59
door Alfa33_1.7
Kan je gewoon uitwisselen. Tellers wijken ten opzichte van elkaar altijd wel een beetje af, maar opnemer zal het zelfde zijn. Vertaling van wat die sensor opneemt wordt in de telelrunit gedaan met desbetrffende elektronica, dus.
visuele verschillen in tellerunits zijn 8v = 0-220 km/h en 0-110 gr. celcius 16v= 0-240 km/h en 0-120 gr celcius.
maar geen van de motoren zal standaard hoger als 220 km/h halen en een watertemp van 110 is ook te veel, dus waarom daarin in hemelsnaam verschil zit lijkt me onnodig.
Wat is de reden eigenlijk dat je dit vraagt?
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:02
door Gauthier
oke thnx

, dan ga ik die nog even als een haas vervangen voor de apk
(de mijne is kapot maar ik heb nog een van een 16v liggen)
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:03
door Alfa33_1.7
Wat functioneert er niet?
En voor een apk is het al gauw goed natuurlijk als de meters maar iets doen.
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:04
door Gauthier
alleen de km teller loopt niet, ik heb de sensor en alles vervangen maar blijft niks geven
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:10
door Alfa33_1.7
Stukjes electronica die hiervoor bestemd zijn zijn van de 8v en 16v gelijk, dus uit te wisselen.
Sensor werkt middels een resonatiekring (als dat je wat zegt, met behulp van een condensator en spoel). De sensor die gebruikt word is een spoel, als deze spoel een andere zelfinductie krijgt middels de nokjes metaal die via je aandrijfas hier langs voorbij trekken wordt deze resonantiekring verstoord. Met behulp van een stukje elektronica wordt deze verstoring omgezet in pulsjes van +/- 7,5 volt. Deze komen binnen op het stukje elektronica van de km teller die daarmee de draaispoelmeter (km/h teller) en km teller aanstuurd. Is het zowel de km/h teller en de km teller die niet meer functioneren (waarschijnlijk wel)?
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:30
door Gauthier
ja klopt, de electo huishouding zegt me idd vrij wijnig
km/h en km teller lopen bijde niet idd
maar ik hoef dus niks extra er voor te doen om dit gewoon te vervangen ?
(op de km stand na dan die ongeveer 50000km verschil heeft)
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:38
door Alfa33_1.7
Wat kan jou die km stand schelen, al zet je hem op nul, maar ook dat zal voor jou dan niet zo makkelijk wezen verwacht ik, dus lekker laten zoals de meters nu staan.
Gewoon eens uitwisselen, en kijken of deze tellerunit wel functioneert, weet je in ieder geval alvast of het in de tellerunit zelf zit.
Maar gooi je oud teller niet weg, niet alles zal stuk zijn.
anders wil ik wel even foto's maken en je uitleggen welke stukje elektronica je zou kunnen uitwisselen, waarschijnlijk werkt je oude teller dan wel weer gewoon, wat uiteraard altijd leuker is. Maar even snel voor de apk zou ik die andere teller er even inhangen als die wel werkt. en zo niet, vertel ik je wel wat je even moet nameten, je hebt vast een multimeter of niet?
En mogelijk dat je nieuwe sensor ook niet functioneert.
RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:44
door Gauthier
oke ik zal morgen even de grote wissel truck uitvoeren en dan laat ik je wel even weten of het is gelukt
in zovere al vast bedankt

RE: tellerunit 33
Geplaatst: za jul 19, 2008 20:59
door Speeder
De wieltjes in de tellerunit kan je ook met wat gepriegel en een setje goede schroevendraaiers verdraaien hoor

Je bent niet de eerste met een kapotte snelheidsmeter. Bij de 33 willen ze nog wel is vaker kapot gaan, evenals de toerenteller...
RE: tellerunit 33
Geplaatst: zo jul 20, 2008 09:17
door Neelis
Je kunt de casettes met de km-rolletjes zo verwisselen.
RE: tellerunit 33
Geplaatst: zo jul 20, 2008 10:58
door Alfa33_1.7
Je zou inderdaad de cassette met de km-stand eenvoudig kunnen wisselen. Daarvoor moet je de teller wel even demonteren van de unit, middels drie boutjes en een 3 aderig stekkertje loskoppelen van de printplaat.
Maar we streven er uiteraard naar de orginele tellerunit te gebruiken. En hiervoor hoef je waarschijnlijk alleen een klein stukje electronica uit te wisselen waar je makkelijk bij kunt. Dus laat het me even weten als de teller unit wel werkt op de 16v tellerunit. Dan zal ik je wel duidelijk maken welk stukje je even moet uitwisselen om het makkelijk te houden. Ik heb hier zelf ook mee te maken gehad laatst, en het betreffende IC'tje op het betreffende printplaatje die stuk gaat, is helaas maar moeilijk aan te komen, anders had ik alleen het IC'tje uitgewisseld. Wat het ook nog zou kunnen zijn overigens is een bepaald transistortje op het stukje printplaat bij de teller zelf. Deze heb ik zelf bij twee verschillende 33's al een keer vervangen door eentje die wat meer vermogen kan hebben, waarschijnlijk zijn die veel te krap bemeten destijds tijdens productie. Dit transistortje is er overigens alleen voor spanning stabilisatie.
Laat maar horen of het met de nieuwe unit wel werkte alllemaal, dan weten we in iedergeval zeker dat de sensor werkt en dus waarschijnlijk je oude sensor ook nog (gooi die dus niet weg, wie weet heb je hem nog eens nodig, of een ande forum lid).
RE: tellerunit 33
Geplaatst: zo jul 20, 2008 11:37
door Alfa33_1.7
Ik heb laatst van luc33 twee complete tellerunits gekocht, waarbij er van eentje dus echt de draaispoelmeter zelf stuk is, wat hij me overigens niet heeft verteld, wat een beetje jammer is (zeggen wat je verkoopt vind ik). Maar daarvan zeg ook ik dat dat niet eenvoudig te repareren is. Zit namelijk niet in de electronica, maar echt in de draaispoelmeter zelf, en dit is ook niet eenvoudig uit elkaar te halen, teller komt ook niet hoger als +/- 120 km/h en is zeer onstabiel (die is dus wel echt stuk).
Re: RE: tellerunit 33
Geplaatst: ma jul 21, 2008 12:02
door alfaqv75
Kan je gewoon uitwisselen. Tellers wijken ten opzichte van elkaar altijd wel een beetje af, maar opnemer zal het zelfde zijn. Vertaling van wat die sensor opneemt wordt in de telelrunit gedaan met desbetrffende elektronica, dus.
visuele verschillen in tellerunits zijn 8v = 0-220 km/h en 0-110 gr. celcius 16v= 0-240 km/h en 0-120 gr celcius.
maar geen van de motoren zal standaard hoger als 220 km/h halen en een watertemp van 110 is ook te veel, dus waarom daarin in hemelsnaam verschil zit lijkt me onnodig.
Wat is de reden eigenlijk dat je dit vraagt?
standaard 16V die wel verlaagt was en sebring einddemper (niets schokkends dus) liep wel 225 op de teller
de mijne heb ik een x op de 235 gehad (maar die was verre van standaard....)