Pagina 1 van 1
Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: do jul 17, 2008 22:51
door Paulo
RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: do jul 17, 2008 22:54
door @lfa@lgra
Slik...

. Slick....
Tja de extra hoeveelheid grip die je krijgt wordt overgebracht via je velg..... Ronal is dus niet sterk genoeg om dat alles te verwerken. Voor weggebruik hoef je hier trouwens niet bang voor te zijn.
Re: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: do jul 17, 2008 22:56
door Zaagauto
Doet me denken aan een gedenkwaardig rondje over de Nurburgring in een zekere Berlina die nu blauw/oranje is... alleen had die originele stalen velgen...
Best een vreemde gewaarwording!

Re: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 00:34
door Alessandro
Doet me denken aan een gedenkwaardig rondje over de Nurburgring in een zekere Berlina die nu blauw/oranje is... alleen had die originele stalen velgen...
Best een vreemde gewaarwording!

Aan dat verhaal moest ik ook meteen denken!
Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt.
Hmm, zouden 15" stalen velgen van een 164 wel sterk genoeg zijn voor (semi-)slicks?

Re: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 02:41
door Roeltje 164
Doet me denken aan een gedenkwaardig rondje over de Nurburgring in een zekere Berlina die nu blauw/oranje is... alleen had die originele stalen velgen...
Best een vreemde gewaarwording!

Aan dat verhaal moest ik ook meteen denken!
Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt.
Hmm, zouden 15" stalen velgen van een 164 wel sterk genoeg zijn voor (semi-)slicks?

Vast wel, een 164 is degelijk Sander!!!!

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 09:22
door alfaqv75
euh, zou dit ook niet ergens anders aan kunnen liggen
(ik zeg moment-sleutel !!)
daarnaast kan de velg al eens gericht zijn (misschien wel 2 of meer keer) en daar worden ze ook niet sterker van....
RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 09:29
door Ruben
Dat lichtmetaal is een stuk brosser dan staal. Mischien zijn er idd door de velg een keer te richten scheurtjes in de velg gekomen. Die gaan bij grote krachten gewoon verder door totdat de velg zo verzwakt is dat alles breekt
RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 09:59
door alfaromeocars
Door die donkere kleur gaat zo'n scheurtje misschien ook minder opvallen?
Re: RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 10:53
door Alessandro
euh, zou dit ook niet ergens anders aan kunnen liggen
(ik zeg moment-sleutel !!)
Lijkt me niet, velg is immers niet gescheurd rond de boutgaten.

Dat verhaal van het richten, daar kan ik me dan weer wel iets bij voorstellen....

Re: RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 11:38
door alfaqv75
euh, zou dit ook niet ergens anders aan kunnen liggen
(ik zeg moment-sleutel !!)
Lijkt me niet, velg is immers niet gescheurd rond de boutgaten.

Dat verhaal van het richten, daar kan ik me dan weer wel iets bij voorstellen....

daar heb je ook wel gelijk in... (mede omdat alle 5 de bouten ook nog netjes op hun plaats lijken te zitten)
maar zo'n fout durf je toch niet toe te geven en het zou kunnen dat door een losgelopen bout het wiel is gaan slingeren en dan kan hij breken op het zwakste punt
(echter zou je dit op moeten merken lijkt mij, en of ook echt daadwerkelijk het wiel zou breken mmmm)
maar dat het wiel zou breken omdat er toevallig een slick band op zit geloof ik niet, er moet meer aan de hand zijn (er rijden genoeg racers/of semi racers met ronals....)
RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 12:01
door Alessandro
Als de moeren losgelopen waren (hen je wel een goed punt), zou het hart rond de boutgaten er minder fraai uitzien. Ik heb dat jaren terug eens gezien, bij iemand die te korte wielbouten had gebruikt op een 33.
Het blijft gissen natuurlijk, maar het is niet waarschijnlijk, dat het enkel door slicks komt. Het zal het effect wel versterken of di=oen versnellen.

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 14:47
door Maurizio
Ik zeg: fatigue and aluminum......bad combination
The significance of the fatigue limit is that if the material is loaded below this stress, then it will not fail, regardless of the number of times it is loaded. Material such as aluminum, copper and magnesium do not show a fatigue limit, therefor they will fail at any stress and number of cycles.
RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 19:35
door R11i
En... hoeveelste gevalletje "ronal breekt door midden" is dat hier op het forum???
Of misschien daarbuiten???
RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!
Geplaatst: vr jul 18, 2008 20:35
door Sergio
Vreemd dat de breuken niet op het dunste gedeelte, precies midden tussen de gaten, ontstaan is.
Ik ga toch voor de zekerheid mijn Ronals controleren, al hebben die het niet zwaar gehad.