Pagina 1 van 1

strakker maken bak 33

Geplaatst: zo jul 13, 2008 16:39
door WhizzMan
Na wat zoeken hier kom ik op de volgende manieren om een versnellingsbak van een 33 weer meer op een versnellingsbak te laten lijken als het aanvoelt als een pan snert waar je in roert:

Rubber en borgveertje vervangen, opvullen met ringetjes zodat het klemmetje onder spanning staat.
Bakolie vervangen.

Ziijn er nog meer dingen die eenvoudig te doen zijn? Een bakrevisie is nog wat voorbarig, op dit moment is er alleen de gebruikelijke synchro van de 2 die niet helemaal meer mee wil doen.

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: zo jul 13, 2008 17:06
door Lon
De pook zelf even nalopen.
Ik heb zelf 1 keer de pook afgeborken gehad bij het scharnierpunt.. dat is erg lastig en lijkt kwa symptomen op het rubbertje en de ringetjes die je al vervangen hebt.

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: ma jul 14, 2008 10:32
door alfaqv75
sleuteltje 11 die borgmoer (bij scharnierpunt onderaan de pook) wat losser draaien, dan roert hij ineens een heel stuk lichter :!:

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: ma jul 14, 2008 15:17
door _Pieter_
Als je garage toch je koppelingsplaten moet vervangen, kunnen ze relatief makkelijk iets repareren/vervangen aan je ingaande schakelstang waardoor het veel strakker wordt. De bak zelf kan gewoon dicht blijven.
Mijn 33 had ook extreme vrije slag naar links en naar rechts (bestuurderstoel moest in achterste stand om m nog in de 2 te kunnen krijgen) en dat is sindsdien verholpen. Helaas weet ik geen verdere details.

Wellicht heb je hier iets aan!

Groeten, Pieter

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: ma jul 14, 2008 15:21
door alfaqv75
denk dat je nu ook over het bekende rubbertje hebt pieter, kan haast niet anders...

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 08:57
door Huib
Mijn ervaring is dat een type 2 strakker schakelt dan een type 3. Hiervan is de stang naar de pook ook anders, het borgklemmetje zit boven in plaats van onder. Maar ik weet niet zeker of de schakelstang die uit de bak komt identiek is, dus of je dit makkelijk om kunt bouwen.

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 09:09
door alfaqv75
als er uit een type 2 bak ook gewoon een bus komt waar je een pin in duwt van ongeveer 8mm diameter, dan is het hetzelfde (en als ik goed in mijn geheugen graaf is het ook idd precies hetzelfde)
echter een type 2 bak is anders vertand (maar dit zeg ik ook uit mijn hoofd, dus weet het niet 100% zeker) :wink:

Re: RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 11:07
door _Pieter_
denk dat je nu ook over het bekende rubbertje hebt pieter, kan haast niet anders...
Nee, bij mij wat het rubbertje 100%, verderop, op de bak zit nog een koppeling en daar gaat het mis. Is gewoon slijtagegevoelig. Maar het rubbertje checken en vervangen (kost maar iets van €2 nieuw) is natuurlijk stap 1.

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 11:26
door alfaqv75
okee, voor de duidelijkheid:

rubber 1 = nummer11 op de tekening: Afbeelding



moertje = nummer 11 op de foto: Afbeelding
(vaak zit deze dus te vast gedraaid, denk je een zware bak te hebben maar dan is het gewoon de constructie naar de bak die te veel weerstand heeft)

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 12:46
door chopmax
:D Ik zie een oude post van me voor bijkomen :D

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 21:02
door giuliettaevo
ik heb een keer een pook gehad waarbij dat grote oog helemaal aan de onderkant doorgescheurd was, leverde ook een hoop speling op.

Bij het naar voor en achter bewegen van de pook draait bus 3 in de pook. vaak zit deze bus echter vastgeroest in de pook en moet je daarom moer 14 losdraaien.

Moer 14 hoort gewoon strak vastgedraaid te zitten, de pook wordt hierdoor niet geklemd.

Hoe de constructie bij moer 11 zit weet ik niet precies meer uit het hoofd maar dat lijkt me eigenlijk op dezelfde manier te horen werken. dat de bus door het rubber ervoor zorgt dat je de bout aan kunt draaien zonder de pook vast te klemmen. een half los gedraaide moer is niet echt een mooie constructie lijkt mij. :?

Het onderste oog en rubber vervangen door een uniball lijkt mij een goede modificatie om strakker te kunnen schakelen. :wink:

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: di jul 15, 2008 22:44
door Lon
het rubbertje 2 is nr 2 op tekening 1... als je die vervangt zal de boel ook lekkerder schakelen.

Re: RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: vr jul 18, 2008 18:07
door Rens 1.7QV
Mijn ervaring is dat een type 2 strakker schakelt dan een type 3. Hiervan is de stang naar de pook ook anders, het borgklemmetje zit boven in plaats van onder. Maar ik weet niet zeker of de schakelstang die uit de bak komt identiek is, dus of je dit makkelijk om kunt bouwen.
Dat kan niet gemakkelijk, je moet dan de stang die de bak in gaat ook op omwisselen.

Re: RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: vr jul 18, 2008 20:44
door Sergio
Afbeelding

Nummer 3 vervangen.
Dit is een hard plastic ring aan beide kanten van het oog, die er ook gedeeltelijk in valt. Deze slijt waarna je vervolgens speling krijgt. De druk die je aan de bovenkant van de pook uitoefent wordt hierdoor in kleinere mate naar de bak overgebracht. Je merkt de slijtage vooral aan het slecht in zn 1 en 2 willen gaan.

Ik heb zelf dit bij mijn 33 gedaan waarna deze weer strak schakelde; probleem opgelost!

Als je dit in combinatie met de bovengenoemde oplossing van het t-stuk uitvoert moet je helemaal een mooi resultaat hebben. Verder: als Alfa de bak eenvoudig zelf strakker had kunnen maken hadden ze dat vast wel gedaan, nu zullen we het moeten doen met de middelen die AR ons gegeven heeft ;) Noem het maar karakter.

RE: strakker maken bak 33

Geplaatst: vr jul 18, 2008 21:06
door WhizzMan
Ik heb net een heel setje (op het T stukje en plastic busje na) bij AlfaCentro gehaald. Eens kijken of we het er binnenkort op kunnen zetten.