Andretti Molletti

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

za jul 12, 2008 16:43

Het antwoordt is nee!

en refereer naar http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ht=#433792 als je nog meer vragen hebt.
Je onvrede over het systeem krijgt de overhand, dat kan ik wel begrijpen, maar de ervaringen met CR zijn dusdanig goed dat er geen sprake is van een onbvetrouwbaar systeem.
Wat er met jou auto aan de hand is... tja die moet idd eens naar een echte kenner.
Ik begrijp uit je laatste metingen met de cope dat hij nu helemaal stilstaat en dat is echt een makkie om dat op te lossen!!

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

zo jul 13, 2008 09:05

Ik beweer niet dat het een onbetrouwbaar systeem is maar in mijn geval is het de tweede keer dat de wagen voor
lange tijd aan de kant staat. De eerste keer is hij teruggebracht naar de verkoper/dealer met een bedenkelijk
resultaat, nu probeer ik de nodige info te vinden om het zelf op te lossen.
Eerst een vraagbaak aangekocht van P.H.Olving. Bruikbare info is beperkt tot 2 blz. en gaat over het testen van de
luchthoeveelheidsmeter, gasklepsensor en de turbodruksensor, einde verhaal..
Daarna technische leergang aangekocht van Bosch ; Dieselinspuitsysteen Common Rail.
Buiten wat leuke info voor de leek is hier niets bruikbaars in te vinden.
Dan via het net op zoek naar diagnosesoftware, het programma van Sander lijkt ok, dus download, interface besteld,
aangesloten en ...niks. Het is duidelijk dat IK iets fout doe, enkele vraagjes via het forum leveren voorlopig niets op.
Dan een handscanner aangekocht bij smeetssolutions. Een plug en play versie. Deze test verschillende protocols en maakt
contact maar ik krijg geen foutcodes terwijl de kleine rode injector op het dashboard leuk blijft branden.
Nu heb ik de technische leergang OBDII besteld en heb op aanraden een mailtje gestuurd naar squadra tuning.
Ook heb ik een vraagje gestuurd naar Bosch of het mogelijk is om en gedemonteerde ECU uit te lezen.
Het is eigenlijk gek maar een betrouwbaar systeem heeft tot gevolg dat er niet veel mensen zich bezighouden met
zeldzame gebreken. Langs de andere kant....ze moeten toch op te lossen zijn niet?
En nu ga ik eerst andere mensen van het forum aan betere achterremmen helpen ;-) !

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

zo jul 13, 2008 09:17

Hoe dan ook is het een kwestie van geduld, hier of daar komt er wel iemand met parrallel systeem dat wel
toegankelijk is. Ik verwacht de inzet van kleinere diesels in de competitie en de gekende injectieleveranciers
(DTA, MOTEC, LINK, enz....) zullen wel volgen.
Dat is iets wat gelukkig op alle elektronica markten de overhand gaat nemen (positieve ontwikkeling). Alles moet open source.
Zoals linux inmiddels ook al in computers wordt geleverd, verdwijnen de standaard systemen vol geheimen en fouten ook wel uit de auto.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

zo jul 13, 2008 09:45

Je hebt een auto gekocht die al niet goed was, de verkoper heeft je vervolgens nog een keer niet goed geholpen en nog meer geld afhandig gemaakt. Je koopt een vraagbaak voor een moderne auto, al die vraagbaken staat in hoe je de remblokken moet vervangen en hoe je de kleur van bougies moet interpreteren maar moderne electronica ben ik nog nergens tegengekomen in vraagbaken, dus dat had je van te voren kunnen weten. De technische leergangen van Bosch zijn niet bedoeld om je les te geven in diagnose en herstel van diesel-injectie. Dat is minder goed bekend, maar dat had je met wat zoeken en navragen voor je kocht misschien zelf ook wel kunnen achterhalen. Je wordt al weken aangeraden om naar een goede (nederlandse) expert te gaan, -squadra tuning wordt vanaf het begin al genoemd- maar je blijft maar zelf proberen. Diagnose-technicus is in nederland een opleiding die monteurs pas gaan doen als ze 1e monteur al gehaald hebben, dat is niet voor niets. Je hebt geen (specialistische) meetapparatuur om te kunnen controleren of de sensoren goed werken, Sander is in het buitenland, op het moment dat hij weer terug is zal hij ongetwijfeld kunnen helpen met zijn uitlees-software. De kans dat je daar iets mee vind als je met een ander apparaat wel kan uitlezen maar geen foutcodes vindt is overigens erg klein zou ik zeggen.

Wat heeft bovenstaande te maken met de betrouwbaarheid van de JTD systemen? Volgens mij helemaal niets.

Ga nou eens controleren wat de meetwaarden zijn van de sensoren van je systeem, met name turbodruk en brandstofdruk lijken me hier essentieel aangezien je wagen rond de 3000 toeren ineens uitvalt. Valt hij ook uit als je gas geeft met stilstaande auto, of alleen onder belasting? Alleen bij warme motor of ook bij koude? (Ik weet dat toeren maken met een koude motor niet goed is, maar soms moet je even kijken of er een thermische factor in de symptomen zit). Heb je de bekabeling al helemaal nagelopen en alle stekkerverbindingen netjes schoongemaakt? Het is uiteindelijk een bak analoge electronica wat je probleem is, dat hele digitale deel is niet interessant voor deze storing, dat werkt wel anders zou je wagen niet eens starten en alle wagens van dit type zouden dan dit probleem hebben. Ga gewoon sensor voor sensor je analoge electronica af en controleer en verifieer de juiste werking er van. Controleer en verifieer of je nieuwe turbo wel echt goed is en goed is gemonteerd, je zal niet de eerste zijn van wie de nieuwe turbo niet netjes ingebouwd is. De turbo's staan er bekend om dat de verstelling van de "bypass-vinnen" vast gaat zitten, dat kan vast ook met een nieuwe turbo fout gaan. Zoek valse lucht in je inlaat en uitlaatsysteem. Gewoon systematisch een checklist afwerken en ook de "die is al vervangen" delen en systemen nog een keer controleren. Als je er van uitgaat dat de monteurs die de laatste tijd aan je wagen hebben gewerkt dat foutloos hebben gedaan zou ze namelijk gewoon moeten rijden zonder storing, niet?

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

zo jul 13, 2008 13:58

Gelukkig zijn auto's toch nog betrouwbaarder dan computers. Helaas zit er nu al bijna zoveel computer in een auto dat deze uitspraak niet meer opgaat.
Hmm... Auto's betrouwbaarder dan computers?
Dan moeten we het eens hebben over de vliegtuig industrie waar al langer als bij de auto industrie met computers wordt gewerkt.

De computer is niet de onbetrouwbare faktor... dat is en blijft die gene die hem geprogrammeerd heeft.
Net als bij de auto dus... als een carb niet goed afgesteld is, de olie/koelvloeistof vergeten bent erin te doen, blaas je je motor op of stopt hij met goed functioneren.
Datzelfde geld voor computers.

Tja en dat zeg ik als Computer deskundige die liever een computer in zijn auto heeft als een auto in zijn computer ;-)
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

zo jul 13, 2008 15:30

Gelukkig zijn auto's toch nog betrouwbaarder dan computers. Helaas zit er nu al bijna zoveel computer in een auto dat deze uitspraak niet meer opgaat.
De computer is niet de onbetrouwbare faktor... dat is en blijft die gene die hem geprogrammeerd heeft.
Net als bij de auto dus... als een carb niet goed afgesteld is, de olie/koelvloeistof vergeten bent erin te doen, blaas je je motor op of stopt hij met goed functioneren.
Datzelfde geld voor computers.

Tja en dat zeg ik als Computer deskundige die liever een computer in zijn auto heeft als een auto in zijn computer ;-)
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, want wie zegt dat de persoon die hem geprogrammeerd heeft ooit goed heeft leren programmeren. Dan ligt de fout weer bij de opleiding. Maar mogelijk waren de boeken die de opleiding gebruikte niet geheel foutloos. Dus dan ligt de fout bij de drukkerij etc.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

ma jul 14, 2008 15:20

@ WhizzMan

De dichts bijzijnde Nederlandse specialist zit wel 200 km van de deur. En, de motor draait nog rond dankzij de startmotor - verder niks meer.
Aan welk speciaal gereedschap had je gedacht om sensoren uit te testen? Ik dacht dat je al aardig ver komt met een goede multimeter en een
ossiloscoop. Wat je wel nodig hebt is info van wat je normaal zou moeten meten en bij gebrek daaraan, heb je geen meting.
Verder meen ik eens gelezen te hebben dat na een chiptuning sommige systemen niet meer uit te lezen zijn. Ikzelf heb geen chiptuning laten uitvoeren
maar ik heb ook geen weet of dit eventueel bij de vorige eigenaar is gebeurd.
Ik heb dus naar Bosch een mailtje gestuurd met de vraag of zo'n ECU afzondelijk is uit te lezen en waar ik er eventueel mee terecht kan.
Tot op vandaag nog geen antwoord...

En, een intilligent systeem is maar zo slim als zijn interface....

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

ma jul 14, 2008 21:23

Verder meen ik eens gelezen te hebben dat na een chiptuning sommige systemen niet meer uit te lezen zijn. Ikzelf heb geen chiptuning laten uitvoeren maar ik heb ook geen weet of dit eventueel bij de vorige eigenaar is gebeurd.
Dit ging denk ik over oudere systemen waarbij de fysieke ECU vervangen werd. Met de software-matige chiptuning van dit moment kun je met een druk op de knop de fabrieksinstellingen terugzetten en alles uitlezen.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

di jul 15, 2008 12:36

De antwoorden van Bosch en Squadra tuning zijn binnen.

Bosch: "de afzonderlijke stuurdozen kunnen enkel getest worden in de fabriek in Duitsland. Dit gaat gepaard met een lange wachttijd en aanzienlijke
kostprijs.
Lees dit nog eens goed!! Dit kan niets anders zijn dan een commerciëele keuze. Ik ken geen enkele micro-controler en/of
sturing die niet op haar fuctionaliteit kan worden getest tenzij de fabrikant het niet wil. -Microsoft toestanden dus-
Ik heb nu een mailtje teruggestuurd over welke wachttijd en kostprijs we het hier hebben.

Squadra Tuning. ' Ik gebruik altijd de officiele diagnose appartuur. Ik heb dus geen ervaring met andere meetmethode. Helaas.
Ik vrees dat je toch bij een dealer terecht gaat komen.'

Simpelweg een eerlijk antwoord.

Ik vraag me nu echt af of ik de enige ben die problemen maakt over het feit dat diagnose en reparaties exclusief voorbehouden blijven voor
herstellers en "would be" herstellers. Het is namelijk hier waar het probleem zich stelt...Wie is wat?

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

di jul 15, 2008 19:18

De antwoorden van Bosch en Squadra tuning zijn binnen.

Bosch: "de afzonderlijke stuurdozen kunnen enkel getest worden in de fabriek in Duitsland. Dit gaat gepaard met een lange wachttijd en aanzienlijke
kostprijs.
Lees dit nog eens goed!! Dit kan niets anders zijn dan een commerciëele keuze. Ik ken geen enkele micro-controler en/of
sturing die niet op haar fuctionaliteit kan worden getest tenzij de fabrikant het niet wil. -Microsoft toestanden dus-
Ik heb nu een mailtje teruggestuurd over welke wachttijd en kostprijs we het hier hebben.

Ik vraag me nu echt af of ik de enige ben die problemen maakt over het feit dat diagnose en reparaties exclusief voorbehouden blijven voor
herstellers en "would be" herstellers. Het is namelijk hier waar het probleem zich stelt...Wie is wat?
In dergelijke gevallen gaat de bouwer ervan uit dat er iets serieus mis is en gaat de unit terug naar de ontwikkelaars die dan gaan debuggen op jou unit. Iemand die niet in het ontwikkel team heeft gezeten of die niet de juiste info heeft zal dat soort zaken niet kunnen doen die mist de benodigde info.
En dergelijke info blijft bij dergelijke bedrijven binnen de afdeling want dat is nu juist hun geheim.. dat willen ze niet op straat hebben liggen zodat andere ecu bouwers met hun ideeen/technieken aan de haal gaan.
Een kok geeft ok zijn beste recept niet uit handen, of zoals jij met je microsoft voorbeeld als komt.. ook een software bouwer geeft zijn sourcecode niet zomaar vrij.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

di jul 15, 2008 21:39

Even terzijde...
Wat is een niet draaiende 156 2.4 jtd van bouwjaar 1999 nog waard? Heeft buiten een niet werkende Bosch injectie geen mankementen en is
uitgerust met airco en lederen interieur. Koetswerkkleur: donkerblauw (bijna zwart) staat op nieuwe banden en heeft 300.000 km.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

di jul 15, 2008 21:45

wat de gek ervoor geeft.. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 09:17

Niks dus :D
Soit...kan nog altijd dienen om andere 156 's te herstellen. Het web wat afschuimen naar schadewagens, ik zal zo wel wat centen kunnen recupereren.

Punt uit... :wink:

vincent1981

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 09:27

Ik moet toch even reageren op dit topic. Sinds ik mag autorijden heb ik al alfa gereden. mijn eerste was de 33, mijn tweede de 146 td, nu rijd ik de 156 jtd. Ik ben alfisti in hart en nieren, laat daar geen twijffel over mogelijk zijn. maar wat heb ik spijt van mijn 156.. wat een bom geld heeft die auto mij gekost. ik moet dhr lemans gelijk geven, ik zou mijn c-rail gelijk inruilen voor een mechanische dieselpomp.
mensen die op dit toopic hebben gereageerd met als antwoord dat het juist de auto is van dhr lemans met de problemen die sluiten hun ogen voor de problemen die deze motor met zich meebrengt.
ik heb ondertussen al 3 verstuivers laten vervangen, en had uiteraard gelijk al mijn vier verstuivers moeten vervangen toen de eerste kapot ging. dit heb ik niet gedaan omdat ik de auto net 2 maanden had, en geloof me het doet pijn in je hartje als je denkt dat je met 25 jaar eeen haast zo goed als nieuwe auto rijd(voor mijn leeftijd en gevoel,auto komt ui nov 2002) en heb hem in 2006 gekocht, dan denk je dat je een nieuwe auto rijdt. dit grapje zou mij rond de 2000 euro gaan kosten, ik herhaal...2000 euro. das 4500 gulden. heb dus maar 1 verstuiver vervangen, en al speodig gingen de anderen ook kapot.
Ik lever zonder na te denken 20 pk in voor meer vertrouwen in mijn 156, hij is bloedmooi maar vertrouwen is er gewoon 0, waarom nu die focking c-rail diesels..ik heb spijt..spijt dat mijn 146 weg heb gedaan.dit beestje staat namelijk nu over de 350000 kilometertjes, en dat gaat mijn huidige auto nooit halen...nooit.
moet ff reageren.

gr
vince

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 09:30

Niks dus :D
Soit...kan nog altijd dienen om andere 156 's te herstellen. Het web wat afschuimen naar schadewagens, ik zal zo wel wat centen kunnen recupereren.

Punt uit... :wink:
Wil er nog wel een goede prijs voor geven (enne fotos niet noodzakelijk)
Ed

Terug naar “Algemene Technische vragen”