Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 17:31

Bestaat er een 156 die nog uitgerust is met een mechanische dieselpomp?
Indien niet.. heeft er ooit iemand een diesel van een 155td in een 156jtd gemonteerd?

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 17:44

1. Nee
2. Nee, waarom zou je dat doen?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 17:53

2. Nee, waarom zou je dat doen?

Misschien om op koolzaad olie te rijden in een 156 ?
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 18:15

Koolzaadolie? Misschien dan een herhaling van mijn vraag: waarom zou je?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 20:16

Ik heb met die common rail technologie al wat problemen gehad ( en nog ) .
Ik reed vroeger met een 155 td en mijn zoon heeft nog steeds een 145 td.
Die 156 die ik nu heb vind ik echt een mooie wagen maar hij staat meer aan de kant dan dat hij rijdt.
Helemaal niet te aanvaarden is het feit dat de problemen zich voordoen zonder waarschuwing .
Hier komt nog bij dat het merendeel van de Alfa herstellers ( zowel off.dealers als andere) in binnen en buitenland
meestal met de handen in het haar zitten als het een electronica probleem is.
Ik heb hier dus twee keuzes als ik de 156 wil houden, ofwel ga ik terug naar oude mechanische dieselpomp, ofwel
programeer ik een eigen injectie.

Raar is mijn gevolgtrekking helemaal niet hoor, de Ranger, een Nederlands vliegtuig in ontwikkeling
dat is uitgerust met een moderne dieselmotor maakt ook opnieuw gebruik van een mechanische dieselpomp.
Het is in zo'n toepassing van levensbelang dat die aan/uit situaties worden vermeden.

Nu moet ik zeggen dat ik ook al wit ben uitgeslagen als bij een inhaalmaneuver de motor helemaal afslaat.
Dan heb Ik wel een ander idee van vooruitgang.

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 20:19

Ik hoor verder niet zoveel klachten over de 156 diesel. Misschien heeft u gewoon veel pech en kan u beter een andere 156 diesel nemen. Er zitten altijd wel auto's tussen die niet helemaal in orde zijn en dat op één of andere manier ook niet willen worden.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 20:37

Kijk, dat aanvaard ik nu niet, wat éénjes en nullen die niet meer mee willen en de wagen is klaar voor
de schroothoop. Als het me kan gebeuren met deze wagen kan het me ook gebeuren met een volgende.
Ik verkies de werkende eenvoud boven de niet-werkende complexe dingen.
Misschien worden de constructeurs morgen verplicht om de broncodes van hun systemen vrij te geven
en dan hebben we weer een ander verhaal.Voorlopig is dit echter niet het geval.
Ik ga nu even de duivel spelen.
Vele merken bouwen al verplichte garagebezoeken in via hun inspectie-modulles. Wie garandeert me dat
ze morgen niet verder gaan en de wagens die 500.000 km hebben gewoon digitaal aan de kant zetten?

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 21:36

Als je het vermoeden hebt dat het een pure electronische fout is dan raad ik je aan eens contact op te nemen met Stephan Lenior van SquadraTuning. Hij kent alle ins en outs van alle regelende electronica in Alfa's en zeker in JTD motoren.
Hij kan je vast een stuk verder helpen. Hij zit wel in Nederland, maar je wordt wel een stuk wijzer.

Hij doet chiptuning maar hij kan je auto ook tot in detail digitaal uitlezen.

http://www.squadra-tuning.com
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 21:57

Dat zou me al op weg helpen om hem aan de praat te krijgen.
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 22:02

Okay....misschien is het om hem weer aan de praat te krijgen een begin om de ECU te resetten...er kan hier op het forum vast wel iemand vertellen hoe dat moet...Stephan kan je dat uiteraard ook prima uitleggen..
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 22:31

Kijk, dat aanvaard ik nu niet, wat éénjes en nullen die niet meer mee willen en de wagen is klaar voor
de schroothoop. Als het me kan gebeuren met deze wagen kan het me ook gebeuren met een volgende.
Ik verkies de werkende eenvoud boven de niet-werkende complexe dingen.
Misschien worden de constructeurs morgen verplicht om de broncodes van hun systemen vrij te geven
en dan hebben we weer een ander verhaal.Voorlopig is dit echter niet het geval.
Ik ga nu even de duivel spelen.
Vele merken bouwen al verplichte garagebezoeken in via hun inspectie-modulles. Wie garandeert me dat
ze morgen niet verder gaan en de wagens die 500.000 km hebben gewoon digitaal aan de kant zetten?
Ik snap wel wat u bedoeld. Maar als u er een alfa 155 td in zou zetten doet u precies hetzelfde. Er is dan een 155 die geen blok meer heeft, en een 156 blok dat door ééntjes en nulletjes ook is afgedankt.
Maar het feit dat auto's door elektronische problemen worden afgedankt is inderdaad niet goed. Echter als niemand het probleem kan verhelpen, is het sneu, met een defecte auto kan je niet rijden en die wordt dus afgedankt.
Gelukkig zijn auto's toch nog betrouwbaarder dan computers. Helaas zit er nu al bijna zoveel computer in een auto dat deze uitspraak niet meer opgaat.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

vr jul 11, 2008 22:36

Ik zal voor dat ressetten het forum eens afschuimen, ss vind ik wel iets.
Indien niet start ik alvast een nieuwe topic ;-)

eric ex-artc232

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

za jul 12, 2008 08:57

is wel erg kort door de bocht de gedachte dat het met een andere 156 je ook kan overkomen........

momenteel zijn de alfa diesel een van de meest betrouwbare diesels die er zijn....

Gebruikersavatar
Dieseltje
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo aug 19, 2007 08:37
Locatie: Belgie

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

za jul 12, 2008 09:46

Ik ben nu wel erg nieuwschierig welke problemen je met een 156 Jtd hebt?

Een auto zonder electronica is gewoon niet meer denkbaar en de electronica maakt het mogelijk om schonere diesels te bouwen die aan de strenge milieu eisen voldoen. Daarbij zorgt de electronica ervoor dat een diesel aardig mee kan komen met de huidige benzine auto's.
Een zomaar uitvallende diesel is meestal te wijten aan een BDP sensor. (is eigenlijk het enigiste bekende regelmatige probleem bij een JTD)

De stelling dat je een auto na jaren weg kan gooien als de electronica het laat afweten klopt wel helaas is dat spul erg duur :cry:
Aan de andere kant is de electronica best betrouwbaar de laatste jaren.
Alfetta Gtv 2000

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

za jul 12, 2008 11:05

Dat de gebruikte elektronica duur is, daar heb ik geen probleem mee.
Ik koop wagens die 5 jaar of ouder zijn. Voor de vervangingsonderdelen kan je dan al terugvallen op
herbruik. Waar ik wel problemen mee heb is dat Bosch zelfs in zijn technische leergangen zeer karig
is met informatie. Als je er even stil bij staat dat de regeleenheid in een afgesloten kastje zit zonder koeling
kan het niet echt een rekenwonder zijn.
Info om de afzonderlijke elementen en sensoren uit te testen vind ik niet.
Welke microcontrolers gebruikt Bosch? Met welke programeertaal is de software geschreven? Assembler nog misschien?
Hoe dan ook is het een kwestie van geduld, hier of daar komt er wel iemand met parrallel systeem dat wel
toegankelijk is. Ik verwacht de inzet van kleinere diesels in de competitie en de gekende injectieleveranciers
(DTA, MOTEC, LINK, enz....) zullen wel volgen.
Eéntje zit zich al serieus te roeren op de dieselmarkt....Delphi....
http://dieselaftermarket.delphi.com/en- ... rpumps.htm
Soit... we zien wel... de 145-146-155td 's zullen in goede staat nog wel een tijdje te vinden zijn zeker ;-).

Terug naar “Algemene Technische vragen”