Pagina 1 van 1
Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 20:26
door Maxtor
Vanavond even compleet verrast door de 33, bij het aan remmen van een rotonde meende de 33 dat hij rechtdoor wou gaan. Dus mooi blokkerend begon hij te glijden. Rem los, weer rustig bij remmen en sturen maar het kwaad was al geschiedt, het linker voorwiel van de 33 ontmoette de stoeprand van de rotonde, maar voor de rest wist ik de boel keurig in het gareel te houden. Dus even gestopt en gekeken, ja een deuk in de velg (valt nog behoorlijk mee) maar de band had helemaal geen schade (zit net hagelnieuw Michelin rubber op, dus ik was blij).
Wel staat nu het stuur scheef, dus toch was de klap groot genoeg om iets te verbuigen. Ik vermoed zelf de stuurstang, het stuur staat nu 1/8e uit het midden naar rechts en bij loslaten van het stuur trekt de auto naar links. Voor de rest geen vreemde bijgeluiden, je hoor het wel een beetje knoeken, maar dat deed hij volgens mij ervoor ook al (je gaat er nu pas echt op letten).
Auto even op de krik gezet, even goed gevoeld aan het wiel (geen speling) en gekeken naar vreemde dingen maar kon eigenlijk niks vinden. Wel heb ik het idee dat de stuurstang bij het stuurhuis iets is gebogen. Maar vind het toch lastig te beoordelen. Camber lijkt aan beide kanten onveranderd. Het linker wiel wijst gewoon meer naar links.
In hoeverre kan het hier toch een kromme draagarm o.i.d zijn? Ik moet morgen met de auto naar het werk, heb geen alternatief dus de auto zal morgen een 200km maken. Is dit iets om me echt zorgen over te maken (natuurlijk, het is niet goed, maar is het ook gevaarlijk, lijkt me niet dat er iets zal afbreken). Tips om nog even te checken (spelingen, geluiden of wat dan ook) ontvang ik graag.
Stom stom, maar goed, dit soort dingen kan gebeuren.
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 20:35
door Speeder
He bah! Dat is net even jammer

Wat je hebt als voorwielophanging is:
-de (achterste)
draagarm waar ook de fuseekogel en het fusee op vast zit.
-de voorste arm die vanaf het subframe op de achterste draagarm gebout zit
-de veerpoot die op het fusee vast zit
De achterste draagarm zal denk ik niet zo snel krom gaan. Als er zoveel kracht op komt zal dan eerder met de aanhechting op de bodem iets goed mis gaat. Even logische redeneren.. hoe is het wiel onder druk komen te staan? Vanaf welke hoek, en wat zijn daarop de mogelijke reactiekrachten in de wielophanging?
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 20:41
door jaben
Hou er ook rekening mee dat je nieuwe band inwendig gebroken is. Je ziet dat van buiten niet, maar zult het zeker gaan merken tijdens het rijden.
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 20:53
door Maxtor
Ik ben schuin tegen de stoeprand aangekomen.
Wat betreft die breuk in de band, hoe ga je dat merken? Ik heb daarna nog een 20km gereden ofzo, auto is nog steeds helemaal trillingsvrij, stuur trilt ook niet, staat alleen scheef en hij trekt (logisch als je uitlijning verkeerd staat).
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 21:07
door stof
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 21:22
door Maxtor
Stof kan je wat meer beschrijven, foto's zeggen mij heel eerlijk gezegd nog niet erg veel.
Ik begrijp dat het oppassen is, maar hoe reageerde jou auto die 2,5 km? Ik heb nu dus al een aardig stuk gereden (ook gewoon op relatieve snelheden, 80/100) en ik merk behalve de stand van het stuur en het trekken (niet heel erg) in het stuur niet veel verandering. Hij hobbelt niet, trilt niet, rammelt niet, remt nog normaal. Ik heb tijd lang bij een dealer gewerkt (van sportauto's) en daar heb ik het velen malen erger voorbij zien komen...
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 21:28
door stof
Nouja... je ziet op sommige foto's een knik met een hoek van misschien wel 40 graden in een draagarm, en je ziet op die foto waar ik het wiel "erop" hou met m'n voeten hoe ver dat uit het midden van de wielkast staat... verder was de stabilisatorstang aan 1 kant losgescheurd uit z'n bevestigingspunten... al met al had het hele zooitje een aardige klap gehad. Die band (pirelli P5000 als ik me goed herinner?) was trouwens ook tl... je zag er weinig aan, maar hij had ineens een hele vreemde hoogteslag!
Hoe dat reed? Voor geen meter... boven de 25km/u een en al trillen bonken en rammelen... sturen naar links kostte heeeeel veel kracht en naar rechts? Kon bijna niet... echt foute boel dus.
Zal bij jou wel meevallen... wilde alleen zeggen 'kijk ff heeeel goed naar je draagarmen, stuurstangen, ophangpunten etc, en meet desnoods sommige dingen (en de hopelijk niet aanwezige verschillen) links/rechts effe na...'
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 22:17
door Alfa33_1.7
In de stuurstangen (spoorstangen) zit een bepaalde kromming, heb ook weleens gedacht dat hier mijn probleem zat, heb toen vervangende gehaald maar zag dat hierin dezelfde kromming zat.
Allles controleren en laten uitlijnen. Mogelijk dat er na het uitlijnen een bepaald verschil zal ontstaan in hoe ver je stuur uitslag naar links hebt ten opzichte van rechts, dit door de beperking van verstellen die de stuurstangen (spoorstangen) zullen hebben. Ik kwam hier overigens zelf achter omdat ik de auto eerste zelf weer met de wielen naar voren heb laten wijzen door dit te verstellen, wilde met iets minder gepiep naar het uitlijnbedrijf rijden namelijk.
Daarna, kun je weer rijden, al zal het uiteraard beter zijn ook even een nieuw vergelijkbaar velgje te scoren. Maar zolang de band erop vol blijft en geen getril geeft, gewoon lekker weer gaan karren, na het uitlijnen.
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: di jul 08, 2008 08:13
door AlfaFever
Gewoon ff laten uitlijnen, door de stoeprand is je sporing vermoedelijk verstoord, hoeft geen verder schade te geven.
Maar wel even goed kijken en voelen idd, je weet maar nooit.
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: di jul 08, 2008 08:21
door Maxtor
Nu op mn werk, en behalve het scheef staande stuur helemaal nergens last van gehad, zelfs niet met die gigantische plassen op de A2.
Maar ik vind het vreemd, hoe kan je uitlijning verkeerd staan zonder dat er schade is opgetreden? Dan moet er toch iets gebogen zijn waardoor de setting is gewijzigd? Ik zet er sowieso nieuwe stuurstangen in, dat is heel wat fijner met uitlijnen.
RE: Stuurstang krom?
Geplaatst: di jul 08, 2008 09:06
door Alfa33_1.7
Voor mij is het voor alsnog ook nog steeds onbekend waar mijn schade dan wel zit.
En met het geleverde werk van het betreffende uilijnbedrijf was en ben ik ook niet tevreden. Deze hebben voor mijn gevoel werkelijk het uitlijn werk van mij overgenomen (hierbij liep ik tegen een grens aan (door beperkte hoeveelheid aanwezige schroefdraad) bij 1 betreffende spoorstang (de kant die ik had geraakt) en was ik genoodzaakt mijn stuurwiel uit het midden te zetten door bij de andere spoorstang ook een verstelling te doen). Bij het uitlijnbedrijf hebben ze mijn stuurwiel uit het midden geplaats door deze in rechte stand te zetten als ik rechdoor ga. Ze hadden gewoon moeten zeggen dat het uitlijnen niet ging lukken.
Maar ik denk dat bij jou de schade wat minder is als bij mij en bij jou het uitlijnen wel zal lukken, waarbij je gewoon evenveel stuuruitslag naar rechts en links zult blijven hebben.
Dus daarom gewoon laten uitlijnen, succes.