Pagina 1 van 2

33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:16
door figlio del commesso
Even voor de 33-wizzards.... (wat ik dus niet ben, vandaag mijn eerste reparatie aan een 33 gedaan, het beruchte versnellingsbak-clipje was eraf :mrgreen: )

Ik sta op het punt een motorwissel te doen, en wil me even goed voor bereiden. Ik heb er slechts een weekend tijd voor en ben niet echt goed bekend met de 33. Het moet dus een beetje efficiënt gebeuren en ik wil me dus even goed voorbereiden. Oude en nieuwe motor zitten nog ingebouwd en ik heb de beschikking over een 4-kolomsbrug en goed gereedschap. Ik heb de vraagbaak bekeken en het lijkt me redelijk recht toe recht aan werk. Enige waar ik even over zit te denken is hoe ik de motor het beste kan laten zakken. De vraagbaak heeft het over een motortafel, maar die heb ik niet. Iemand alternatieve suggesties ? Wat zou een 1.7 8V met versnellingsbak er nog aan vast ongeveer wegen. Ik zit nl te denken aan een pallet en een palletwagen en op de brug (laagste stand) de laatste motorsteun los te maken en dan de brug omhoog te doen.

Andere vraag: Is het motormanagement bij een 91'er en een 93'er hetzelfde ?

Andere tips ? (distributieriemen neem ik ook mee als ie er toch uit is)

Adios, JR

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:20
door Speeder
Het idee met de palletwagen kan je doen, zorg wel dat de motor overal goed los is en ook niet meer steunt op het subframe onder de radiateur. Dit kan overigens ook met een motortakel, ik weet niet of die ook in jouw sleutelruimte aanwezig is ;)

Komt er weer een 8V voor in de plaats?

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:22
door Graffiaturo
je hebt waarschijnlijk een Jetronic in de '91-er, en een motronic in de '93-er, dus je zal best wat aan moeten passen

een pallet kan met gemak de motor en versnellingsbak dragen, een weekend is in principe ruim voldoende voor een motorwissel inclusief distributiewissel, alleen zul je ook de complete motorkabelboom en ECU over moeten zetten

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:26
door Luc33
Palletwagen kan wel, maar komt die wel hoog genoeg? Met een grote krik (die hoog kan) moet het ook lukken. Je kan hem gerust onder de carterpan zetten, gebeurt niks mee. Als je de krik vervolgens laat zakken (ervan uit gaande dat je alles los maakt) dan zakt de motor wel naar beneden met versnellingsbak enz...... Denk eraan dat je de verdelerkap eraf haalt voor de zekerheid!

Motormanagement zit verschil in. Bouwjaar 91 is een jetronic terwijl 93 een motronic is. Dit moet weel uitwisselbaar zijn, hoewel er volgens mij een verschil is in de BDP sensor van beide modellen. Misschien iemand die dat kan bevestigen/ontkennen.

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:28
door Luc33
je hebt waarschijnlijk een Jetronic in de '91-er, en een motronic in de '93-er, dus je zal best wat aan moeten passen

een pallet kan met gemak de motor en versnellingsbak dragen, een weekend is in principe ruim voldoende voor een motorwissel inclusief distributiewissel, alleen zul je ook de complete motorkabelboom en ECU over moeten zetten
Als je gewoon het basis blok zonder sensoren/injectoren enz..... overzet dan moet er toch geen probleem zijn?

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:31
door figlio del commesso
je hebt waarschijnlijk een Jetronic in de '91-er, en een motronic in de '93-er, dus je zal best wat aan moeten passen

een pallet kan met gemak de motor en versnellingsbak dragen, een weekend is in principe ruim voldoende voor een motorwissel inclusief distributiewissel, alleen zul je ook de complete motorkabelboom en ECU over moeten zetten
Shoot, ik was er al bang voor en daar zat ik niet echt op te wachten. De 93'er heeft idd Motronic, van de 91'er weet ik het nog niet, die komt binnenkort deze kant op. Het is in elk geval wel een late 91'er qua kenteken. Nou ja, we zien wel.
Dit kan overigens ook met een motortakel, ik weet niet of die ook in jouw sleutelruimte aanwezig is ;)

Komt er weer een 8V voor in de plaats?
Er komt idd weer een 8V voor in de plaats, maar een motortakel heb ik niet. Maar die zou ik wel evt kunnen huren bij bv Boels oid. Ik denk echter dat het de paletwagen wordt

Adios, JR

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:33
door yuri 75 V6
je hebt waarschijnlijk een Jetronic in de '91-er, en een motronic in de '93-er, dus je zal best wat aan moeten passen

een pallet kan met gemak de motor en versnellingsbak dragen, een weekend is in principe ruim voldoende voor een motorwissel inclusief distributiewissel, alleen zul je ook de complete motorkabelboom en ECU over moeten zetten
Als je gewoon het basis blok zonder sensoren/injectoren enz..... overzet dan moet er toch geen probleem zijn?
BDP sensor aansluiten wordt best lastig op een L-jetronic kabelboom denk ik zo :wink:

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:34
door Speeder
je hebt waarschijnlijk een Jetronic in de '91-er, en een motronic in de '93-er, dus je zal best wat aan moeten passen

een pallet kan met gemak de motor en versnellingsbak dragen, een weekend is in principe ruim voldoende voor een motorwissel inclusief distributiewissel, alleen zul je ook de complete motorkabelboom en ECU over moeten zetten
Shoot, ik was er al bang voor en daar zat ik niet echt op te wachten. De 93'er heeft idd Motronic, van de 91'er weet ik het nog niet, die komt binnenkort deze kant op. Het is in elk geval wel een late 91'er qua kenteken. Nou ja, we zien wel.
Dit kan overigens ook met een motortakel, ik weet niet of die ook in jouw sleutelruimte aanwezig is ;)

Komt er weer een 8V voor in de plaats?
Er komt idd weer een 8V voor in de plaats, maar een motortakel heb ik niet. Maar die zou ik wel evt kunnen huren bij bv Boels oid. Ik denk echter dat het de paletwagen wordt

Adios, JR
Bij een 16V blok zijn de cilinderkoppen wat groter en kan je daardoor in de knoop komen met de balken van de voorwielophanging ;) Daarom vroeg ik het even. Absoluut geen motortakel huren. Ik vind het zelf wat makkelijker omdat je hiermee makkelijk kan 'sturen'. Een palletwagen is echter meer dan voldoende, blok weegt geen tonnen he ;)

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:36
door Graffiaturo
ik heb nog een hele frisse 1.7 motronic staan, voorzien van nieuwe koppeling, startmotor en dynamo, compleet met motorkabelboom en ECU

PB me maar als je interesse hebt :wink:

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:42
door figlio del commesso
ik heb nog een hele frisse 1.7 motronic staan, voorzien van nieuwe koppeling, startmotor en dynamo, compleet met motorkabelboom en ECU

PB me maar als je interesse hebt :wink:
Bedankt, maar die heb ik zelf ook ;-) . Het moet juist in een 91'er komen, dus als je nou een frisse L-jetronic zou hebben :wink:

Adios, JR

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 23:04
door Brul(tm)
Bij een 16V blok zijn de cilinderkoppen wat groter en kan je daardoor in de knoop komen met de balken van de voorwielophanging ;) Daarom vroeg ik het even. Absoluut geen motortakel huren. Ik vind het zelf wat makkelijker omdat je hiermee makkelijk kan 'sturen'. Een palletwagen is echter meer dan voldoende, blok weegt geen tonnen he ;)
Dat van die balken valt wel mee ;) Ik heb afgelopen weekeind even een blokje uitgebouwd en ingebouwd...... in mijn eentje. Ik heb alleen heel even hulp gehad met het terug plaatsen van de versnellingsbak.
Gebruikte gereedschap:
- 2 aststeunen
- krik
- steeksleutels, doppenset, enz enz

Ik heb op advies van Boxerman het blok compleet met subframe en al er onder vandaan gehaald. Zeer goed te doen ;)

Groetjes,
Marc

Re: RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: ma jun 30, 2008 23:20
door Speeder
Bij een 16V blok zijn de cilinderkoppen wat groter en kan je daardoor in de knoop komen met de balken van de voorwielophanging ;) Daarom vroeg ik het even. Absoluut geen motortakel huren. Ik vind het zelf wat makkelijker omdat je hiermee makkelijk kan 'sturen'. Een palletwagen is echter meer dan voldoende, blok weegt geen tonnen he ;)
Dat van die balken valt wel mee ;) Ik heb afgelopen weekeind even een blokje uitgebouwd en ingebouwd...... in mijn eentje. Ik heb alleen heel even hulp gehad met het terug plaatsen van de versnellingsbak.
Gebruikte gereedschap:
- 2 aststeunen
- krik
- steeksleutels, doppenset, enz enz

Ik heb op advies van Boxerman het blok compleet met subframe en al er onder vandaan gehaald. Zeer goed te doen ;)

Groetjes,
Marc
In dat geval is compleet laten zakken met subframe en al t beste.. ik weet hoe het werkt hoor ;) Probeer het echter zo makkelijk mogelijk te houden in dit topic...

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: di jul 01, 2008 13:11
door Steven 33
Hee, ga je het hart van mijn oude bella wisselen? Was ie heel stuk?

groet,

Steven

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: di jul 01, 2008 14:46
door figlio del commesso
Motor en bak zal voortleven in een ander. Ik heb hem een beurtje gegeven, clipje en rubbers van schakelmechaniek vervangen. Qua motor en bak (strak schakelen zonder kraken !) rijd het nog best lekker. Klein beetje olie lekkage. Maar bodemplaat en aanhechting ervan aan de dorpel is behoorlijk aangetast aan de rechterkant. Tel daarbij de deuren, voorscherm, veerpoten, koplamp en nog wat kleine zaken en het feit dat een medeforummer een iedentieke, maar wat hardere carrosserie met defecte motor voor de spreekwoordelijke knikker en scheet aan me over wil doen...... (en daarbij dan ook nog een klein plekje dicht-last :thumbs: )
Het is echter wel een fijn karretje qua formaat, dus eens kijken of we van twee mindere, één wat betere kunnen maken.

Adios, JR

RE: 33 1.7 IE 8V Motor vervangen.

Geplaatst: wo jul 02, 2008 01:14
door giulia-tom
Zelfs met vaste tafel kan het prima.....

Zaak los tot op de hoofdbouten...

Brug laten zakken desnoods met wat houten klossen op het subframe ondersteunend (bouten had je al een slagje los gemaakt zodat het nu zeker geen problemen geeft)

Lossen....en dan staat ie op tafel...

Kijkend of je echt alles los hebt.....brug omhoog......en ja - daar is uw tor....met subframe....

het is net lego...(en zo moet je er ook over denken want anders wordt het niets in 1 weekeinde) :lol:


Goede blok onder goede auto....viceversa....en knorren maar....! :wink:
Zorg voor het stugste centrale ophangpunt - in de rijdende auto dan - geeft veel stabiliteit...